Games goed voor produktiviteit

7 november 2003, 14:40

Een onderzoek van de Universiteit Utrecht suggereert dat het toestaan van werknemers om gedurende een beperkte tijd per dag games te spelen wel eens een gunstige invloed op de productiviteit zou hebben.

Veel werkgevers zien computergames als een afleiding van hun personeel, dat hierdoor minder tijd aan het werken besteedt. Als gevolg hiervan zijn games op de werkplek gewoonlijk verboden, in de hoop de productiviteit hoog te houden. Na het onderzoek bleek dat mensen die dit mochten in vergelijking met andere werknemers beter gemotiveerd en productiever waren.

After a long search for a company which would agree to host their experiment, the research team randomly split workers from five departments into groups.

Some were allowed to play simple Windows games like Solitaire and Minesweeper, while other “control” groups were denied the chance.

“We told them from now on for the next month you are allowed to play games for up to one hour a day, and you can choose when you want to play,” Professor Goldstein told BBC News Online.

The game players kept logs of their playing habits and feelings, and were asked how they used their game playing during their working day.

Professor Goldstein, die het onderzoek leidde, vergelijkt het spelen van games met het nemen van een koffiepauze: het laat werknemers even ontspannen, om vervolgens met frisse moed weer verder te gaan met hun werk. Bovendien zou het competitiegevoelens op de werkplek versterken en doordat de werknemers zich beter voelen ook het ziekteverzuim verminderen. Wel wijst hij erop dat het onderzoek tot nu toe relatief beperkt is, waardoor de resultaten nog niet definititief zijn. Onderzoek op grotere schaal zal nu uit moeten wijzen hoe betrouwbaar de eerder verkregen resultaten echt zijn. Het gehele artikel over het onderzoek is hier te vinden.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!