Ga aan de slag met dé trends van 2017! #spon

20 april 2017, 12:30

Uitslag van de Achmea Trendword Challenge is bekend

Als marketeer moet je oog hebben voor de market. Niet alleen die van vandaag, vooral ook die van morgen. Want dat is de markt waarop je moet inspelen met de innovaties en campagnes die je vandaag bedenkt. Om je te helpen grip te krijgen op de toekomst, vroegen Achmea en Marketingfacts je in de afgelopen weken dé trends voor 2017 te benoemen in de Achmea Trendwords Challenge. Inmiddels zijn de meestgenoemde trends bekend, dus je kunt aan de slag!

Achmea Trendwords Challenge

Achmea, de grootste verzekeraar van Nederland met bekende merken als Centraal Beheer, Zilveren Kruis en Interpolis, wil altijd voorop lopen in onze digitaliserende wereld. Ook als het gaat om (online) marketing. Daarom organiseerde het – na het succes van vorig jaar – de Achmea Trendwords Challenge 2017.

Meer weten over jouw mogelijkheden als marketeer bij Achmea? Kijk dan op werkenbijachmea.nl!

Dit jaar waren er bijna 1.000 (!) deelnemers aan de Challenge, dit waren de trends die het meest genoemd werden:

  • Augmented reality
  • Blockchain
  • Artificial intelligence

We nemen je kort even mee in deze trends.

Augmented reality

Bij augmented reality gaat het niet over de filters in Instagram of Snapchat die je leven er mooier en leuker uit laten zien dan het daadwerkelijk is. Nee, het gaat om de filters die in realtime worden geprojecteerd op en over de omgeving waarin je je bevindt. En dat biedt kansen. Apple-ceo Tim Cook is duidelijk:

There’s virtual reality and augmented reality. […] Augmented reality is the larger of the two, probably by far.

Pokémon Go liet al wat van de mogelijkheden zien en als Magic Leap en Microsofts Hololens ooit op de consumentenmarkt komen, kan het wel eens spectaculair worden. Maar de simpelere digitale spiegels in kledingwinkels bieden ook veel kansen voor marketeers. Meer inspiratie? In een eerdere post toonden we de vele kansen die AR biedt.

Blockchain

Er zijn niet veel marketeers die exact kunnen uitleggen wat de blockchain is en hoe het werkt. Maar is dat erg? Hetzelfde geldt immers voor computers en daarvan zien we de mogelijkheden ook in.

Dat we de blockchain moeilijk kunnen uitleggen, komt niet doordat het een ‘black box’ is. Integendeel, het is een grootboek dat volledige transparantie biedt. Tot op zekere hoogte dan, want criminelen maken er ook gretig gebruik van.

In ieder geval wordt er in de financiële sector veel gesproken over de technologie en er is zelfs sprake van dat het zelfs gaat helpen de verkiezingen weer te digitaliseren. Kansen te over dus en dat erkennen wij marketeers.

Artificial intelligence

De afgelopen editie van SXSW, het jaarlijkse tech-festijn in Austin, Texas, stond vrijwel volledig in het teken van artificial intelligence. Niet gek dus dat het ook in de top-3 trendwords van 2017 belandde.

Kunstmatige intelligentie helpt ons als marketeers om mensen persoonlijker te benaderen. We kunnen suggesties doen voor relevantie aankopen, onze boodschappen beter afstemmen op de persoonlijke situatie van de ontvanger en dialogen opschalen. Kortom, het vermenselijkt de ‘interface’ tussen je product/dienst/merk/organisatie en de gebruiker of prospect aanmerkelijk.

Winnaar

De winnaares van dit jaar is Bianca Borgelink, marketing- en salesmanager bij ShipitSmarter. Van harte gefeliciteerd Bianca, en veel plezier met de drone!

Voorspelling

Bij de bekendmaking van de trendwords van 2016 (storytelling, personalization en snackable content), waagden wij ons ook aan een voorspelling van de trendwords voor dit jaar: conversational commerce, neuromarketing en artificial intelligence. Een van de drie hebben we goed voorspeld dus.

Die schrale score weerhoudt ons er niet van een nieuwe voorspelling te doen voor 2018. Wij vermoeden dat brand safety, programmatic everything en accountability hoge ogen gaan gooien.

Kun je niet wachten om met deze en andere trends aan de slag te gaan? Achmea ook niet. Kijk daarom op werkenbijachmea.nl welke kansen ze jou bieden!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!