Fusiekrant start ‘Nederlandse OhMyNews’

29 juni 2005, 15:46

Fusiekrant start Nederlandse OhMyNewsDe fusiekrant van PCM en Wegener werkt aan een nieuwe krant, een website die volgens de iniatiefnemers tot de top 3 nieuwssites in Nederland moet gaan behoren. Een ambitieus plan, waarbij de lezer zelf ingezet wordt als journalist.

Op de campagnesite benbenieuwd.nl zegt Jeroen Mann, Projectleider Multimedia bij de nieuwe krant, dat lezers straks vooral regionaal nieuws zelf kunnen aandragen voor de website. Hij geeft daarbij aan deze zogenaamde user generated content nieuw is voor Nederland. Dat is het natuurlijk niet, al jaren produceren tal van weblog- en forumbezoekers content. Wel nieuw is dat deze content op een gestructureerde manier bij elkaar wordt gebracht en als nieuwssite wordt aangeboden.

Eric Borsje, Co?rdinator Internet bij het Rotterdams Dagblad, legt uit hoe lezers straks actief een bijdrage kunnen leveren aan het nieuws: “Lezers kunnen straks bijvoorbeeld uitgebreid, gemakkelijk en snel reageren op de inhoud van de website. Die reacties kunnen weer aanleiding zijn voor een redactioneel stuk in de krant. Ook tips, meningen, korte verslagen en foto?s van lezers kunnen heel interessant zijn.” Op deze manier worden krant en website ook een echte aanvulling op elkaar.

Weblog hetvrijevolk.web-log van Frank van Dijl schrijft ook over de benbenieuwd-campagne. Daarin figureert een Rotterdams Dagblad-abonnee die volgens een bezoeker van de site ook te zien is in de campagne voor fusiezusje De Dordtenaar.

Interessant iniatief dat ik met belangstelling zal volgen!

Via: villamedia.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    Lammert Postma

    Interessant initiatief, het is zeker een stap verder in de gehele ontwikkelingen over burgerjournalistiek (citizen journalism) en ‘oude media’ (kranten).


    29 juni 2005 om 17:17
    Niels Berkhout

    Ben benieuwd of PCM en Wegener genoeg mensen hebben in de pers/nieuwswereld. Blik op Nieuws heeft dezelfde ambities (bij de top3 horen van Nederland op nieuwsgebied) en weet ondertussen de betrokkenheid van de bezoekers. Feit is dat een hele grote groep niet zit je wachten om actief mee te werken aan de content en vaak alleen maar een simpele reactie achterlaat.

    Maar ook ik hou dit initiatief in de gaten.


    29 juni 2005 om 17:29
    media

    @Niels: welke mogelijkheden biedt (of heb je geboden) aan de lezers om mee te werken aan blik op nieuws? Ik heb het vooralsnog veel meer als een nieuwsaggregator beschouwd.


    29 juni 2005 om 17:34
    Niels Berkhout

    Marco,

    Op Blik op Nieuws kunnen de mensen een nieuwstip achterlaten. Als zij iets hebben gezien kunnen zij hun verhaal vertellen en hun telefoonnummer achterlaten. Wij nemen dan contact op met die mensen om het gehele verhaal aan te horen.

    Daarnaast hebben wij ook een Nieuwsfoto-rubriek. Mensen kunnen een nieuwsfoto insturen en een Brother printer maandelijks winnen.

    Ook kunnen mensen hun mening geven bij een poll en meer van dat soort kleine dingetjes.

    We hebben ook een tijd de mogelijkheid geboden om mensen simpel te laten reageren op nieuwsberichten. Maar naar loop van tijd hebben we deze optie uitgezet, omdat dit gewoon te weinig toevoegde aan de site en dit kwam niet ten goed aan de proffesionaliteit.


    29 juni 2005 om 17:44
    media

    Dank voor de update Niels!

    Vwb de mogelijkheid tot reageren op nieuwsberichten (en het aktief laten meewerken van lezers) moet je je realiseren dat je een kritische massa nodig hebt. Je wil niet weten hoe lang ik Marketingfacts in mijn eentje heb zitten schrijven zonder dat er maar een reactie kwam 😉


    29 juni 2005 om 17:51
    Niels Berkhout

    Tuurlijk heb je gelijk Marco,

    Maar het verschil tussen een site zoals Mediafact en een site zoals BlikopNieuws is dat de eerste afgestemd is op een gespecialiseerd publiek met een bepaalde intresse.

    Bij een nieuwssite komt algemeen publiek op af en daar zal je ook een grote mengelmoes hebben van reacties, waarvan dus ook wat ongewenst. Als je kijkt op grote weblogs in de reacties, zal je ook weinig nuttigs vinden wat echt iets toevoegd aan een bericht.

    Het publiek kan je site naar een topproduct brengen, maar wil je de touwtjes in eigen handen houden, moet je naar mijn mening geen reacties toestaan. Ook potentiele adverteerders kunnen daarvan afgeschrikt worden. Kijk bijv. eens naar Fok!

    Ook wat de Telegraaf nu test (reacties worden pas geplaatst na screening) werkt naar mijn mening niet. Zo kan je altijd berichten weigeren e.d. en dat is dus manipulatief omgaan met je publiek.


    29 juni 2005 om 18:00
    William ten Brink

    “…Hij geeft daarbij aan deze zogenaamde user generated content nieuw is voor Nederland. Dat is het natuurlijk niet, al jaren produceren tal van weblog- en forumbezoekers content. Wel nieuw is dat deze content op een gestructureerde manier bij elkaar wordt gebracht en als nieuwssite wordt aangeboden.”

    Nee Marco, ook dat is niet nieuw. Ik doe sinds eind februari met ditishoevelaken.nl niet anders: structuur brengen in dagelijks nieuws en informatie die in toenemende mate door inwoners zélf wordt aangeleverd. Maar wellicht is ons initiatief te klein om daarmee ook buiten Hoevelaken op te vallen?


    29 juni 2005 om 18:15
    at

    Niels, ik denk dat dat wel kan, ingezonden brieven van lezers worden door printers ook geweigerd…

    als eigenaar van een medium heb je ook het recht te ‘mooderaten”

    (goed geschreven). zeker als er adverteerders in het geding zijn.


    29 juni 2005 om 18:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!