Fractional Executives – de nieuwe interimmers?

In de snelle wereld van vandaag is flexibiliteit niet alleen een voordeel, maar een noodzaak. De 'fractional executive' past hier perfect. Dit is waarom.

12 maart 2024, 08:00 950 x gelezen

Dit model biedt organisaties, van start-ups tot corporates en private equity bedrijven, de unieke kans om ervaren leiderschap in te zetten op een flexibele basis. Maar wat houdt een fractional executive precies in, en waarom is het waardevol om een fractional Chief Marketing Officer (CMO) aan boord te hebben?

Wat is een Fractional Executive?

Fractional executives zijn ervaren leiders die hun expertise en tijd verdelen over meerdere organisaties. In tegenstelling tot interimmanagers, die vaak voor een specifieke, korte opdracht worden ingehuurd, bieden fractional executives een langdurige verbintenis aan, maar dan voor een beperkt aantal uren of dagen per week. Deze professionals zijn zowel strategisch als hands-on, waardoor ze een directe impact hebben op de groei en ontwikkeling van een bedrijf.

Voor wie is het?

Dit model is bijzonder relevant voor:

  • Start-ups die expertise missen en meteen op hoog niveau willen inzetten. Zij kunnen dit waarschijnlijk niet betalen met een vaste, full-time persoon, maar wel met een deel. Ook geeft het hun flexibiliteit en weinig verplichtingen.
  • Bedrijven in transitie, die hun waarde willen vergroten voor toekomstige investeerders. Ze hebben behoefte aan een netwerk; moeten een geloofwaardig toekomstplan presenteren of willen buy-in creëren met de juiste mensen aan boord.
  • Groeibedrijven die een grote nieuwe stap zetten zoals het betreden van een nieuwe markt; diversificatie of aanpassingen aan het business model. Dit zijn stappen met een hoog risico dat kan worden verlaagd door de juiste expertise in de hand te nemen.
  • Private equity fondsen die hun bedrijven willen transformeren naar de volgende grootte en ambitie. Vaak denkt het team in het portfolio binnen te grenzen van het mogelijke en kan een frisse blik nieuwe horizonten aanboren.

Waarom een Fractional Executive?

De inzet van fractional executives biedt toegang tot diepgaande ervaring en leiderschap zonder de volledige kosten van een fulltime executive. Dit maakt het mogelijk voor organisaties om snel te schakelen, innovatie te versnellen en competitief te blijven zonder de overhead van een uitgebreid managementteam. Naast de expertise hebben fractional executives het voordeel van snelheid: het inhuren van een vaste senior kracht duurt 6 maanden; die persoon gaat dan een team opbouwen; een strategie schrijven. De fractional executive gaat meteen aan de slag en levert resultaat.

Concrete toepassingen in Marketing

Een fractional CMO kan veel waarde toevoegen op het gebied van strategie, leiderschap of uitvoering. Bijvoorbeeld:

  • ontwikkelen van marketingstrategieën die aansluiten bij de groeifase van het bedrijf;
  • betreden van nieuwe markten, gebruikmakend van bewezen ervaring & netwerk;
  • maken & presenteren van investor- of boardpresentaties;
  • gebruik van netwerk voor aansluiten van nieuwe partners; rekruteren van een team;
  • bevorderen van nieuwe werkmethoden, zoals digitale marketing, agile werken, en klantgerichte benaderingen, inclusief het geven van trainingen en het herzien van processen;
  • leiden en implementeren van een strategische lancering of project (bijv. prijsstrategie) of
  • selecteren van een nieuwe marketing technologie.

Conclusie

Een fractionale executive is geen interimmer. Ze zijn voor langere tijd, voor enkele uren per week betrokken op senior functies in de organisatie. Ze kunnen snel resultaten neerzetten die het bedrijf over een groeihorizon trekken. Onze flexibele arbeidsmarkt is ideaal ingericht om dit concept te doen groeien en ik verwacht dus ook dat je binnenkort je eerste fractional CMO tegenkomt.

Klantdenker en partner bij The House of Marketing, het grootste marketingadvies en -interimkantoor van de Benelux. Wouter helpt organisaties te groeien met klanten en prospects als basis. Hij is ervan overtuigd dat diepgaande kennis van klant, markt en context; het juiste business model; marketing strategie; toepassing van digital/AI en solide leiderschap duurzame groei opleveren. In zijn carrière heeft Wouter algemene, commerciële en operationele leiderschapsrollen gehad in diverse organisaties.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!