Met belangstelling volg ik het laatste jaar de online ontwikkelingen op het gebied van food. Na eerdere successen als Smulweb (online community voor uitwisseling recepten) en Iens (restaurantgids), lijken nu ook de foodblogs definitief door te breken. Zo melde Aldo Wink eind vorige maand dat de lijst van 100 foodbloggers bijna compleet is (wordt dat nog gevierd?) en maakten we afgelopen week op Foodlog nog melding van Yahoo! Food. Yahoo! Food is een nieuwe verticale zoekmachine voor recepten (in samenwerking met allrecipes.com). Het is echter meer dan alleen een zoekmachine, het biedt o.a. ook weblogs en kookvideo’s van bekende (Amerikaanse) sterrenkoks zoals Rachael Ray, Wolfgang Pucken en de onvermijdelijke Martha Stewart.
En als we ons realiseren dat food de allergrootste markt is (groter dan bijvoorbeeld automotive of chemie), dan is het natuurlijk interessant om eens te kijken wat er in Nederland op dit vlak gebeurt. Wat doen bijvoorbeeld Unilever, Albert Heijn of Sanoma? Vrijdag werd in ik ieder geval positief verrast door een email van Vincent Luyendijk waarin hij trots melding maakte van de nieuwe website voor Grand’Italia. Het sluit niet helemaal aan bij de hierboven beschreven trend van communities en user generated content (misschien nog een idee voor uitbreiding?), maar het is een site die meer dan de moeite waard is om eens te bekijken. Laat je door Nadia rondleiden in een Italiaanse Bottega en ervaar eens hoe je ook op een andere manier door een site kunt worden geleid.
Iemand nog meer leuke of interessante Nederlandse online initiatieven gezien op het gebied van food?