Focus-Ads laat mensen reageren op advertenties

Focus-Ads laat mensen reageren op advertenties

Op Engadget wordt getest met Focus Ads. Focus Ads voegt de comment functionaliteit die we kennen van weblogs toe aan advertenties. Hierdoor kunnen bezoekers feedback geven over het in de advertentie aangeprezen product. Op dit moment staat er een advertentie voor Windows Media Center op de site waar al 11 reacties op zijn.

Hoe ziet dat eruit?

Focus Ads Windows Media Center

De reacties
Opvallend is dat de reacties over het algemeen positief zijn. Er zijn wel een aantal kritische reacties, maar die zijn constructief van aard. Het lijkt er dus op dat het ze lukt om ?onafhankelijke? bezoekers positieve dingen over hun product te laten schrijven. Dat is natuurlijk de beste reclame die je kunt krijgen.

Nu is het de vraag wat ze met de feedback gaan doen. Er staan een aantal kritische reacties met suggesties voor uitbreiding of aanpassing van Media Center. Als ze die reacties serieus nemen en proberen te verwerken in de volgende versie van hun systeem, hebben ze dubbel winst.

Over Focus-Ads
Op de site staat het volgende te lezen over Focus-Ads:

Weblogs, Inc. Focus Ads are meant to create transparency in advertising ? helping our readers to gain insight and helping our advertisers to create a better product or service. Our advertisers participate because they believe in their brands and are willing to improve them through the feedback of enthusiasts.

Iets voor Nederland?
Al met al lijkt het dus een zeer geslaagde campagne te worden. Ik ben benieuwd welke bedrijven dit voorbeeld zullen volgen. Er is natuurlijk altijd een risico dat de reacties erg negatief van aard zijn. In zo?n geval zou de campagne juist het tegenovergestelde kunnen bereiken.

Ik ben erg benieuwd of dit concept in Nederland zou kunnen werken. Een vereiste is natuurlijk dat je voldoende (positieve) reacties krijgt. Daardoor werkt het alleen bij producten waar mensen een mening over hebben. Verder heb je natuurlijk genoeg volume nodig. Vandaar dat het waarschijnlijk alleen werkt bij de grootste weblogs. Hoewel je de advertentie misschien ook best op meerdere weblogs zou kunnen zetten als de reacties centraal geregeld worden. Verder wil je als adverteerder natuurlijk vooral positieve reacties op je product, terwijl bloggers eerder bekend staat om hun kritische reacties. Toch denk ik dat het zou kunnen werken.

Welke Nederlandse adverteerder zou dit aandurven?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Welke Nederlandse weblog zou dit aandurven...

    geplaatst op
  • Deef, welke weblog dit aandurft? Marketingfacts staat er in ieder geval voor open. Welke adverteerder durft? Prachtig voorbeeld van interactieve marketing!

    geplaatst op
  • Het reageren op advertenties is niets nieuws. Op kuro5hin.org (K5) kan het al sinds maart 2002 (!) [1]. Die advertenties vindt je bovenaan in de linkerkolom op kuro5hin.org [2]. Verder:

    "When you create your ad, you may choose to enable discussion. It's not required, but we strongly encourage it, because it will help people find out more about you and your product, and let you communicate with your potential visitors or customers. All ad discussions appear in the advertising section, and your ad will have a "comments?" link in the bottom right corner.

    When a visitor looks at your ad discussion, to read or post a comment, those impressions do not count against your purchase. It's like getting free views." [3]

    Aan de andere kant zie je bijna nooit veel reacties op K5 advertenties met reageermogelijkheid. Dat ligt misschien aan het algemene karakter van de site t.o.v. de vrij techy advertenties?

    [1] http://www.kuro5hin.org/story/2002/3/18/172834/482
    [2] http://www.kuro5hin.org/
    [3] http://www.kuro5hin.org/special/adkit_features

    geplaatst op
  • Inderdaad het is dus niet nieuw. Ik kom op Kuro5hin (wat een naam..) inderdaad een aantal advertenties tegen waar vrij veel op gereageerd wordt. Door de aard van de website en de advertenties (servers en shared hosting enzo) zijn de reacties vaak ook erg technisch en erg inhoudelijk. Misschien is het voor adverteerders uit zo’n specifieke branche toch wat ‘veiliger’ om op die manier te adverteren.

    Toch denk ik dat deze manier van adverteren ook voor sommige mainstream-producten (eh..) erg goed zou kunnen uitpakken.

    Misschien dat Marco een adverteerder kan vinden voor een testje?

    geplaatst op
  • Had er nog nooit van gehoord, erg goed idee!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.