Flirten en scoren met Eccky

18 maart 2006, 09:45

Ook de eerste tv commercials gezien van Doritos en Eccky? Wannaflirt? Dat flirten ging Eccky al wat langer goed af maar of ze gaan scoren met Doritos samen is nog maar zeer de vraag. Doritos flirtte al eerder en wel met GeenStijl, een illuster gezelschap met een hoop aanhang maar geen omgeving waar je zelf een merk probeert te positioneren. Iets wat oorspronkelijk wel het doel was van Media Republic. De samenwerking tussen Doritos en Eccky lijkt gezien de verschillende merkuitgangspunten geen belangrijke versterkende factoren in zich te hebben. De relatie tussen Eccky en Doritos oogt meer als een occasionele samenwerking (one night stand?) dan dat deze tot stand is gekomen uit diepe strategische en vooral duurzame overwegingen.

Dat men bij MediaRepublic niet helemaal weet wat men met het opgroeiende merk Eccky aan moet blijkt ook uit de voortdurende discussie of men Eccky al dan niet gratis moet aanbieden. Dat betekend dat men bij MediaRepublic de kernwaarde en de positionering enkele maanden na de introductie eind vorig jaar nog steeds niet helder heeft.

Wie in dat kader de kronieken van Yme Bosma in Reclameweek en op zijn weblog volgt zal tot de conclusie komen dat Eccky, inmiddels aanbeland in de vroege puberteit, eigenlijk nog steeds niet weet wat hij wil worden als ie later groot is. Een betaalde game, chips gimmick of een echte marketingtool, de tijd zal het leren al geloof ik persoonlijk meer in het laatste. Ik las verder dat Yme erg veel belangstelling heeft voor ‘Second Life’. Is hij wellicht nu al bezig met de reïncarnatie van Eckky?

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

16 Reacties

    mangold

    Ik snap ook niet op welke manier die Eccky het merk Doritos zou kunnen versterken. En ik ben ’t dan ook met je eens dat deze samenwerking meer op een ‘one night stand’ lijkt dan op een strategische marketingstap.

    Daarnaast ben ik nog steeds van mening dat die Eccky enorm veel mist om er überhaubt een succes van te kunnen maken. In populaire online games zoals Habbo Hotel, Second Life en World of Warcraft speel je bijvoorbeeld zo lang als je wilt, heb je 100% controle over wat jouw character doet en ontmoet je duizenden andere spelers. Terwijl het met zo’n Eccky al na een week is afgelopen, je 50% van de controle over het verloop van het spel aan een ander moet overlaten en je naast die ander helemaal nooit iemand anders ontmoet.

    Nee, de enige manier waarop je van Eccky iets leuks zou kunnen maken, is het idee te integreren in een spel als Habbo Hotel. Zodat je met je virtuele kind bijvoorbeeld naar ’t park kunt gaan om andere ‘ouders’ te ontmoeten, en zodat je kind vriendjes en vriendinnetjes kan maken (die vervolgens met één feestje je dure huisje afbreken ;-).

    Op dit moment is Eccky volgens mij slechts interessant als interactieve game om tienerzwangerschappen te voorkomen. (Mits het spel natuurlijk heel vervelend is, want anders spoort Eccky die tienerzwangerschappen juist áán).


    18 maart 2006 om 09:33
    media

    Albert, ik heb het al eens vaker geroepen maar waarom kom je niet (net als Carl) met suggesties voor verbeteringen in plaats van alleen kritiek? Je hebt volgens mij suggesties genoeg 😉


    18 maart 2006 om 11:58
    Roy Huiskes – chapter42

    Kritiek zijn toch suggesties voor verbetering? Kritiek is het meest waardevolle wat je kunt krijgen, mits en enigszins positief gebracht word.


    18 maart 2006 om 13:28
    venturo

    Marco, ik heb op basis van mijn opmerking hierboven, Eccky als marketingtool, zelfs meerdere concrete suggesties aan Yme bezorgd. Nooit een reactie gehad…het liep vroeger ook al niet goed af met boodschappers van het slechte nieuws 🙂


    18 maart 2006 om 15:30
    Yme Bosma

    Feedback in de vorm van kritiek en suggesties is zeker zeer waardevol. Dit is ook een van de redenen waarom we vrij open zijn in onze communicatie over Eccky. Zelfs als het gaat om belangrijke strategische vraagstukken.

    @Albert

    Net als elke gezonde onderneming evalueren wij ook regelmatig gemaakte strategische keuzes. In dat licht moet je ook mijn opmerking zien over het wel/niet gratis aanbieden van Eccky. Eccky is een nieuw produkt dat nog volop in ontwikkeling is en we leren continue veel over wat wel/niet werkt. En passen vervolgens, indien nodig, onze strategie daarop aan. Ik snap niet zo goed wat daar mis mee is…

    @Carl

    Je hebt volledig gelijk met je opmerkingen over ‘wat er mist aan Eccky’ en waar voor ons de uitdaging zit. Echter, ondanks het feit dat ik graag open communiceer over Eccky zet ik ons business plan toch nog niet online;-) Maar mocht je af en toe nog een Eccky maken de komende maanden dan zul je zien dat onder meer op de door jou genoemde punten veel toegevoegd zal worden. Dat is een belangrijk onderdeel van ons lange termijn plan voor Eccky.

    Het is overigens niet (alleen) aan mij om antwoord te geven op de merkstrategische vragen die gesteld worden naar aanleiding van de samenwerking met Doritos, vandaar dat ik daar dus niet op in kan gaan.

    En Albert, welke suggesties doel je op wanneer je zegt dat ik er nooit op heb gereageerd? Ik weet echt niet waar je het over hebt.


    18 maart 2006 om 17:35
    BM

    De fout die Doritos in ieder geval maakt is dat ze te vroeg zich aan de Eccky verbinden. Eccky wordt wijzer van de tv campagne dan Doritos. Doritos maakt Eccky bekend. De gemiddelde kijker naar de tv commercial kent Eccky nog niet en heeft geen idee waar Doritos het over heeft. Eccky heeft nog helemaal geen gevestigde merkwaarden. En daarom zal deze endorsement waarschijnlijk teleurstellend verlopen.


    18 maart 2006 om 20:09
    venturo

    Yme ik zou toch nog ff nog een keer je e-mail nalopen. Met name de onbeantwoorde berichtjes in je inbox in de periode december januari. Enfin, als ik het goed begrijp bezigen jullie met Eccky het pure marketingopportunisme? Jullie stappen in de trein zonder een vooraf bepaald traject of eindpunt. Voor alle duidelijkheid, ik geloof wel in Eccky als marketing tool.


    18 maart 2006 om 21:54
    Yme Bosma

    @Albert

    Ik discussieer graag over Eccky, en vind de feedback en kritiek die we krijgen over het algemeen ook erg waardevol. De twee conclusies die je hierboven trekt zijn echter een beetje te ongefundeerd en naief. Ik kan daar niet zinvol op reageren. Misschien dat je ze eerst verder kunt toelichten?

    Wat hebben de emails die je stuurde overigens te maken met Eccky? Ik zie niet in hoe dat suggesties zijn voor verbetering van Eccky.


    19 maart 2006 om 06:34
    venturo

    Yme dat zegt meer over jou dan over mijn suggesties cq conclusies denk ik.


    19 maart 2006 om 07:39
    mangold

    @Albert: Kun je die suggesties en conclusies (indien nodig samengevat) s.v.p. even hier posten?


    19 maart 2006 om 07:59
    media

    Ik ben inmiddels ook wel benieuwd naar die suggesties en conclusies!


    19 maart 2006 om 08:15
    Ruben’s usability

    Zou iemand mij (en de lezers van mf) wat meer kunnen vertellen over het hele concept achter Eccky + Doritos? Wat is het plan, wat is er slecht aan het plan en wat aan de executie, wat doet Media Republic fout en wat doet Doritos fout?

    Ik vind bovenstaand stuk erg agressief en het veronderstelt wel erg veel inside knowledge, ik kan er in ieder geval niks mee als neutrale buitenstaander.

    Ik zal eens een Eccky maken en kijken wat het nou is, ookal ben ik niet de doelgroep (Doritos zijn namelijk voor jongeren die MSN gebruiken ;)).

    Wat ik wel weet is dat de “flirt” van Doritos met Geen Stijl niet intentioneel was (of mis ik iets?). Geen Stijl kon met zijn community power het stemmen beinvloeden toen er een naam gekozen moest worden voor nieuwe chips, waardoor hun nieuwe chips Doritos Geen Stijl moesten gaan heten.


    19 maart 2006 om 08:51
    mangold

    @Albert: Moeten we, uit het feit dat je jouw ‘concrete suggesties en conclusies’ niet wilt of durft te publiceren, concluderen dat deze blijkbaar toch ‘ongefundeerd en naief’ zijn, en geen ‘suggesties zijn voor verbetering van Eccky’?


    20 maart 2006 om 05:50
    venturo

    Nee Carl, volgens mij staat mijn conclusie hierboven. “Dat betekend dat men bij MediaRepublic de kernwaarde en de positionering enkele maanden na de introductie eind vorig jaar nog steeds niet helder heeft”. Een suggestie” Een betaalde game, chips gimmick of een echte marketingtool, de tijd zal het leren al geloof ik persoonlijk meer in het laatste”. Ik hoop dat je begrijpt dat de inhoudelijke kant van deze suggestie op een ander wellicht betaald platform als deze thuishoort?


    20 maart 2006 om 05:57
    mangold

    @Albert: Ik ben absoluut geen ‘believer’ voor wat Eccky betreft, een paar concrete redenen daarvoor lees je in mijn eerste reactie op dit artikel. Maar ik ben blij dat Yme deze missers herkent en die probeert op te lossen. En ’t feit dat Media Republic haar doel en positionering nog continu bijslijpt vind ik ook juist positief, en zelfs noodzakelijk.

    Daarnaast vind ik het jammer dat je Yme nogal persoonlijk aanvalt, zonder je wapens te laten zien.


    20 maart 2006 om 06:24
    venturo

    Carl dan lees je weer niet goed. Ik reageer op Marco en Yme’s opmerkingen.je zegt “En ’t feit dat Media Republic haar doel en positionering nog continu bijslijpt vind ik ook juist positief, en zelfs noodzakelijk’. Hmmm….dit is geen bijslijpen zwalken en leuren. De kern van mijn betoog. Overigens ik herhaal ik zie grote mogelijkheden voor Eccky hoor. Maar dan zou je constistent je marketingvisie moeten uitvoeren.


    20 maart 2006 om 09:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief