Terwijl Instagram fout op fout stapelt, weet Flickr te overtuigen met een fijne nieuwe app voor iOS. Na een jarenlange winterslaap zit er weer beweging in het platform dat ooit bijna synoniem was met het delen van foto’s. Wordt Flickr de nieuwe thuishaven voor Instagram-deserteurs?
“Please make Flickr awesome again”
Moederbedrijf Yahoo deed er niet veel meer aan. De hondstrouwe community van zo’n 50 miljoen mensen moest met lede ogen toezien hoe Flickr de mobiele boot miste. Toen afgelopen juli Marissa Mayer het roer bij Yahoo overnam, zetten gebruikers onder het motto “Please make Flickr awesome again” nog een soort wanhoopsactie op touw. En Marissa luisterde.
Mooie app
De nieuwe app voor iPhone en iPad is een enorme sprong voorwaarts. De basisopzet is te vergelijken met die van Instagram, met af en toe een snufje Pinterest, maar er zijn nogal wat extra mogelijkheden. Natuurlijk ontbreken de filters niet, maar je kunt ook uitsnedes maken en diverse andere bewerkingen op je foto’s uitvoeren. Hiervoor is samengewerkt met Aviary, dat eerder al de fotofilters voor Twitter leverde.
Delen
Een goedwerkende app is natuurlijk onmisbaar, maar Flickr weet zich ook op andere punten te onderscheiden. Op de eerste plaats werkt het delen van foto’s op andere platforms helemaal zoals het hoort. Voor de koppeling met Twitter wordt de Cards-technologie gebruikt en je foto’s komen mooi groot op Facebook. Doorzetten naar Pinterest kan alleen vanaf de website, maar ook dat is meer dan netjes geregeld.
Professioneel platform
Op de tweede plaats komen al je foto’s terecht op een professionele fotowebsite met alle mogelijkheden die daarbij horen. Denk aan metadata, licensiebeheer, themagroepen, aantal views, fotocollecties en nog veel meer. Weer eens wat anders dan het zwarte gat waar je foto’s op Facebook in verdwijnen. En dan heb ik het nog niet eens over de Flickr-community...
Drie maanden gratis
Toevallig of niet, de wederopstanding van Flickr valt tijdens een periode waarin Instagram een hoop gebruikers van zich heeft vervreemd door de koppeling met Twitter half te saboteren en vervolgens een enorme rel over de gebruiksvoorwaarden over zich af te roepen. Marissa Mayer speelde hier een paar dagen geleden slim op in door Flickr voor nieuwe en bestaande gebruikers drie maanden gratis te maken. Ik ben benieuwd of ook het freemium verdienmodel van Flickr nu op de helling gaat.
Migratie?
De afgelopen week zie ik steeds meer mensen uit mijn netwerk opduiken op Flickr. Gaan mensen massaal migreren naar een platform dat een half jaar geleden op sterven na dood leek? Dat zou ik helemaal niet erg vinden. Instagram is hartstikke leuk, maar ik ben al sinds 2005 lid van Flickr en hou ook wel van een rechthoekige foto op zijn tijd.