Facebook komt met update van news feed algoritme

Facebook breidt EdgeRank-componenten uit met Story Bumping en Last Actor

Facebook komt met update van news feed algoritme

Facebook, onze favoriete tijdverdrijf op een gemiddelde dag. Het liefst zitten we meer dan 6 uur per maand op het meest populaire sociale netwerk van de wereld. Heerlijk zo’n hele dag grasduinen in de potpourri aan informatie die ook wel de newsfeed wordt genoemd. Sommige berichten vinden we heel leuk, sommige berichten uitermate irritant. Maar hoe bepaalt Facebook wat wij zien nu er steeds meer gebruikers bijkomen en steeds meer merken een pagina opzetten? Potentiele potpourri overdosis ligt op de loer! Gelukkig organiseerde Facebook op 6 augustus een Newsfeed Event waarin ze ons vertelde wat ze gaan doen om er voor te zorgen dat onze Newsfeeds gevuld blijven met berichten die er voor ons echt toe doen.

Veranderingen in het algoritme

Heb je ook The Social Network gezien? (Justin Timberlake zou zeggen “Loose the the”). Weet je nog het moment in de film dat Mark Zuckerberg het briljante idee heeft van "The Wall"? 7 jaar geleden evalueerde dat in idee tot The Newsfeed. Dat is waar wij dagelijks naar kijken, dat is grotendeels waar de interactie plaatsvindt en waar de gemiddelde Facebookgebruiker de meeste tijd doorbrengt. Maar met een steeds groter wordende pool aan vrienden en pagina’s die je leuk vindt, moet er een mechanisme zijn wat ons helpt om een soort van filtering toe te passen. Want een gemiddelde Facebookgebruiker krijgt per dag 1500 berichten in zijn Newsfeed. Dat is een hoop informatie om door heen te ploegen, als we al die berichten ook echt allemaal zouden zien. Om er voor te zorgen dat wij als gebruikers nog prima het platform kunnen gebruiken, heeft Facebook een algoritme ontwikkeld.

Dat algorithme heet EdgeRank. Of beter gezegd, Faceook heeft een algoritme bedacht en wij hebben daar de naam EdgeRank aan gehangen. Facebook zelf noemt het niet zo. Al 2,5 jaar niet meer. Zij noemen het “News Feed Algorithm”. Geef het beestje een naam. Je mag zelf bepalen wat sexyer klinkt: NFA of EdgeRank. De elementen die voor ons EdgeRank maken blijven onveranderd: affiniteit, gewicht en tijdverloop. Tijdens het evenement kondigde Facebook aan dat ze twee nieuwe factoren aan dit algoritme hebben toegevoegd: Story Bumping en Last Actor.

Story Bumping

Wanneer Facebook beslist wat er in de newsfeed van de gebruiker wordt getoond, wordt er vanaf nu niet meer alleen gekeken naar de nieuwste berichten, maar ook berichten die nieuw zijn voor de specifieke gebruiker. Deze kunnen al veel eerder zijn geplaatst. Je kunt een bericht gemist hebben omdat je bijvoorbeeld nog niet lang genoeg op Facebook zit, of omdat je niet ver genoeg je nieuwsoverzicht bent doorgescrollt. Door Story Bumping bestaat de kans dat het gemiste bericht als nog in de top van je newsfeed verschijnt als andere gebruikers hier nog steeds op interacteren.

Is het niet gek om oudere berichten opeens weer bovenaan in je newsfeed te zien? Volgens Facebook niet. Ze hebben dit getest onder 80 procent van de Facebookmedewerkers en zagen:

  • 5 procent meer interactie met vrienden
  • 8 procent meer interactie met merken
  • Het aantal gelezen berichten steeg van 57 procent naar 70 procent

Story Bumping zit nu in de newsfeed op de webversie van Facebook. Het zit nog niet in alle apps, dit zal de komende tijd worden uitgerold.

Last Actor

Met deze verandering in het algoritme gaat Facebook kijken naar meer real-time signalen om te kijken welke berichten een plekje krijgen in je newsfeed. Facebook meet de laatste 50 interacties die je hebt gedaan op Facebook. Deze signalen gebruiken ze vervolgens om te bepalen welke berichten in je newsfeed komen. Door Last Actor toe te passen in het algortime zag Facebook een kleine toename in interactie, ongeveer 5 procent. Maar dit was genoeg om het per direct uit te rollen over alle gebruikers. Deze update is zowel binnen de webversie als de apps beschikbaar.

Meer informatie

Nog meer goed nieuws: Facebook gaat meer bloggen over veranderingen aan het algoritme (can you say: Google?). Dat geeft ons meer inzicht in de werking van het algoritme en de veranderingen die ze daar op toepassen. Kunnen wij dat dan helemaal kapot spammen, omdat we meer info krijgen? Nee, want de grootste factor blijft nog altijd interactie met fans, en dat blijft neerkomen op kwaliteit.

Wat betekent dit voor merken op Facebook?

Het is goed om te weten dat deze veranderingen invloed hebben op het organische gedeelte van Facebook. Story Bumping geeft merken (of Facebookpagina's) de kans om content bij gebruikers te krijgen die het in eerste instantie gemist hebben. Last Actor kan voor meer zichtbaarheid in een korte tijdsperiode zorgen. Interactie blijft dus key!

Facebook zelf vind dat er weinig verandert. Als merk moet je nog steeds relevante en interessante content creëren, wat vervolgens weer interactie initieert met je fans in de vorm van likes, shares en comments. En voor de meeste merken op Facebook valt daar de grootste winst te halen: zorgen dat je iets interessants te vertellen hebt, waardoor je fans interacteren op je content. Veel belangrijker dan een nieuwe heilige graal najagen in de vorm van HAFKAER (Het Algoritme Formaly Know As EdgeRank).

Afbeelding: Olga Palma (cc)


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • Interessante ontwikkeling. "betekend" in laatste tussenkop moet "betekent" zijn.

    geplaatst op
  • Als we toch aan het verbeteren zijn, "Facebook zelf vind dat er weinig veranderd." moet zijn "Facebook zelf vindt dat er weinig verandert."

    geplaatst op
  • Logische en mooie ontwikkelingen.

    Toch zit er in mijn ogen nog een denkfout in EdgeRank: Uiteindelijk is het allemaal gebaseerd op engagement. En engagement meten ze door likes en comments.

    Als je dus een bericht op Facebook heel aandachtig leest, maar geen like of comment plaatst, denkt Facebook dat je niet engaged was. En als je vervolgens even een sympathy-like plaatst op de zoveelste babyfoto van die vage kennis, dan is dat ineens wel heel engaged.

    Gevolg: Je krijgt nog meer babyfoto's van de vage kennis te zien, en de interessante artikelen verdwijnen langzaam uit beeld.

    Nou snap ik dat het lastig meten is of iemand aandachtig leest. Want is time-in-view dan een metric? En op Marketingfacts zie je in zekere zin het zelfde, want een perfect kloppend artikel trekt nauwelijks comments omdat er niets meer aan toe te voegen is, terwijl een simpele dt-fout zomaar een aantal reacties uitlokt.

    Ben benieuwd hoe Facebook dit in de toekomst gaat oplossen.

    Tot die tijd probeer ik dan zelf maar wat invloed uit te oefenen door de juiste dingen te liken :-)

    geplaatst op
  • Deze aanpassing is helaas nog geen oplossing voor het gedrag van merken op Facebook: het continu posten met als enige doel Edgerank te beïnvloeden. Het draait niet meer om de fan, maar om het algoritme. Dit zorgt ervoor dat je newsfeed vol staat met domme updates van grote merken in de categorie: "like als je ook van lekker weer houdt, comment als je het warm vindt". Naar mijn idee doet Edgerank precies het tegenovergestelde dan waarvoor het bedacht is: zorgen dat je newsfeed niet wordt overspoeld met spammy contenept, maar de balangrijkste berichten bovenaan komen.

    geplaatst op
  • @Remi, helemaal mee eens.

    En nog een ergernis: voor bepaalde vrienden wil ik geen Edgerank maar wil ik gewoon alles lezen... daar hebben ze nog geen knop voor uitgevonden.

    geplaatst op
  • @David @Robin
    Thanks voor de oplettendheid. Note to self: niet meer in 't midden van de nacht redactie gaan doen.

    @Remy
    Ik merk wel dat post kliks en link kliks ook mee worden genomen. Soms deel ik via de Marketingfacts Facebookpagina een artikel, en ondanks dat er weinig like en commentverkeer op komt, er wel heel veel traffic naar de site ontstaat.

    Het lost het probleem wat je schetst natuurlijk niet op, want het ziet vervolgens niet hoe lang jij op de site blijft, en of jij daar weer interactief bent en doorklikt naar andere content. Hadden ze maar een stukje code op de doelsite staan om dat na te gaan....

    geplaatst op
  • Storybumping is al langer aan de hand, zo zag ik maanden geleden al een aantal keer een bericht wat erg oud was bovenaan mijn feed. Dus ik heb blijkbaar ook als proefkonijn gefungeerd. Ik vond het eerlijk gezegd nogal irritant. Als je na 4 maanden ziet dat bijv. iemand een kind heeft gekregen of gaat trouwen is het al niet meer relevant.

    Op zich is deze recente ontwikkeling zeer positief. Het enige wat ik wel jammer vind, is dat het weer over interactie gaat en populariteit. Facebook zou ook random content moeten laten zien van een vriend of merk waar je al een tijd niets mee hebt gedaan.

    Maar goed, we kunnen er uiteraard ook zelf voor kiezen om iets minder vrienden toe te voegen en wat minder merken te 'liken'. Blijft de newsfeed ook wat overzichtelijker :)

    En @Jeroen Panjer. Als jij die berichten niet 'liked' krijg je ze als het goed is ook niet meer te zien.

    geplaatst op
  • @Remi: ik snap heel goed wat je bedoeld. De situatie die je schetst is eigenlijk de platte uitleg van EdgeRank. Maar in de praktijk weegt er veel meer mee in een algoritme dat bepaald wat we zien en wat niet. Eén (belangrijk) onderdeel van het algoritme is altijd affiniteit geweest. Affiniteit wordt (o.a.) gemeten door interactie, waarbij een share het zwaarst weegt. Daarna comment, daarna like en daarna click.

    Dus de occasional sympathy like zal er niet voor zorgen dat je alleen baby foto's te zien krijgt. Er zal meer meewegen ;). Maar uiteraard heb je gelijk dat ze delicaat om moeten gaan met hun Newsfeed.

    Maar het grootste nieuws van gister is misschien nog wel dat Facebook een evenement (inclusief pers) organiseert om veranderingen aan te kondigen op organisch niveau + de melding dat ze meer inzicht zullen gaan geven in de werking van het algoritme en toekomstige veranderingen. Meer inzichten dus! En dat is altijd goed.

    geplaatst op
  • Wat ik er zo uit opmaak zou Story Bumping een boost moeten zijn voor meer evergreen content. Lijkt me geen verkeerde gedachte, misschien doet het wat met het probleem wat Jeroen schetst: low quality updates met veel interactie.

    Ik weet nog niet zo goed wat ik van Last Actor moet vinden. Het is duidelijk dat je als merk bij de laatste 50 interacties van iemand wilt komen. Maar goed, het nastreven van interacties was ook nu al je doel. Wellicht dat het aantrekkelijker wordt om je post frequency omhoog te gooien.

    geplaatst op
  • @andre: als je die vrienden toevoegt aan de lijst 'goede vrienden' krijg je altijd een update als een van die vrienden iets post. Je kan dan zelf aan en uitzetten wat voor soort posts je precies van hen (of van andere lijsten) wilt zien.

    voor de rest lijkt het me een goede ontwikkeling dat FB meer nuancering aanbrengt in hun algoritme. Maar daar is het probleem van foutief geinterpreteerde interactie nog niet mee opgelost zoals Remi al eerder aangaf.

    geplaatst op
  • Zou het niet eerder een slimme truc zijn van facebook om op deze wijze te werken? Als je berichten in eerste instantie wel worden gezien, maar niet per se worden gedeeld of erop wordt gereageerd middels een comment, dan wordt het dus steeds minder tot niet meer zichtbaar bij je fans. Op een gegeven moment kunnen ze niet eens meer reageren op je berichten omdat ze het gewoonweg niet zien. Worden merken of bedrijven dan niet juist meer in de richting geduwd om advertenties te gaan afnemen bij facebook, of dat ze hun berichten tegen betaling gaan boosten? En hoe weet iemand of dat wel effect heeft?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.