Facebook Insights krijgt een langverwachte update

Eindelijk gaan de knikkers rollen!

Facebook Insights krijgt een langverwachte update

Wij als marketeers houden van cijfers. Hoe meer informatie we over een onderwerp hebben, hoe beter het is. Vraagt een markteer aan je: “Hoe gaat het?” en jij antwoord “Goed hoor!”, dan hoor je in zijn of haar hoofd een knikker van zijn plek gaan en komen de gedachten: het gaat nu beter, hoe goed ging het daarvoor, hoe was het in vergelijking met vorig jaar, wat is de procentuele stijging, waren er ook seizoensinvloeden? Mee eens: een verpeste geest, maar we houden nou eenmaal van cijfers. Een beetje zoals koekiemonster van koekjes houdt. Dus toen Facebook aankondigde haar Insights te verbeteren, maakte menigeen een sprongetje van blijdschap. Eindelijk een verbeterd Analytics Dashboard met goede cijfers over je Facebook-pagina. Maar nu het er is, hoeveel beter zijn deze nieuwe inzichten?

De grote schoonmaak van Facebook

Dit vernieuwde analytics-dashboard is onderdeel van de versimpeling van het Facebook Ads-systeem. Al eerder werd het aantal advertentiemogelijkheden met meer dan de helft ingekrompen en daar komen nu betere inzichten bij. Ook bij Insights kiest Facebook voor een simpelere en overzichtelijkere aanpak. Statistieken die voorheen nog samen in één grafiek werden weergegeven, zijn nu losse grafieken geworden, zodat je kunt zien wat je bereik en engagement is per post. Denk aan likes, shares, comments en clicks. Aanvullende gegevens geven inzicht in welke posts een beter bereik hebben of meer positieve engagement. Maar ook demografische gegevens per post!

Een voorbeeldje:

Klik voor een grote weergave

In de oude analytics was dit het algemene dashboard. Hier zag je je posts, je bereik en hoeveel mensen er over je content aan het praten zijn. Het nieuwe dashboard ziet er zo uit:

Klik voor een grote weergave

De gegevens die eerder in één grafiek waren gedrukt, zijn nu keurig opgebroken in eigen grafieken, waardoor je veel meer inzicht heb in je data. Wat je niet meer ziet in dit overzicht is “mensen praten hierover”. Deze metrics is verdwenen. Waarschijnlijk ook maar beter, want weet iemand wat je precies daarmee inzichtelijk kreeg? Nu zie je bijvoorbeeld het aantal betrokken personen. Deze data waren al eerder voorhanden, maar dan moest je het uit de API halen of een export doen naar Excel. Deze nieuwe opzet is zeer welkom!

Highlights

Zoals eerder gezegd: alle statistieken hebben een complete overhaul gehad. Veel van de gegevens kennen wel, alleen hebben ze een ander jasje gekregen. Maar er zijn ook een paar nieuwe juweeltjes bijgekomen. Een paar van de belangrijkste highlights:

  • Negatieve feedback. Onder 'Pagina | Bereik van je bericht' kun je nu direct zien hoeveel negatieve feedback je hebt gekregen op een post en negatieve feedback over een bepaalde periode. Voorheen waren deze data er ook, maar niet in een kant en klare grafiek.
  • Alles over een post. Alle informatie over een post die je geplaatst hebt, vind je onder 'Berichten | Alle berichten'. Zo kun je de tabellen customizen, zodat je kunt zien wat het bereik is geweest. Bijvoorbeeld betaald-organisch, maar ook bereik onder fans en niet-fans. En nog gaver: de laatste kolom kan aangepast worden naar 'actietempo'. Beter bekend als engagement rate. Dat is het percentage van mensen die iets doet met de post nadat ze deze gezien hebben. Denk aan: like, share of comment.
  • Wanneer zijn je fans online. Nog zo’n gave nieuwe feature: je krijgt inzicht in wanneer je fans online zijn. Op deze manier kun je beter je Facebook content inplannen. Er staat helaas nog niet bij welke dag van de week het beste is. Maar ach, er mag ook nog wel een kleine beetje ruimte zijn voor verbetering.

Klik voor een grote weergave

Grote voordelen

Als je actief ben met je Facebook-pagina, ben je waarschijnlijk bezig met een goede contentstrategie, dus fijne content. En misschien zelfs ook wel met adverteren. Maar wat levert deze inspanning je nu precies op? En post je misschien zelfs wel te veel op een dag? Hoe reageren je fans en blijven ze wel fan? Alle belangrijke vragen waar je met de nieuwe Insights een antwoord op kan krijgen.

Denk bijvoorbeeld aan negatieve feedback. Hoe reageren je fans op je posts? Voorheen moest je een Excel-export maken om achter deze gegevens te komen. Nu zijn deze data verwerkt in een grafiek. Sterker nog, je kunt een post aanklikken in het overzicht en direct zien hoeveel negatieve feedback je hebt gekregen. Voor de goede orde: met negatieve feedback bedoel ik niet “Ik vind je maar een boterletter!”. Negatieve feedback is: post verstoppen, nooit meer iets laten zien van de pagina of de pagina unliken. Ook behoorlijk negatief.

Conclusie

Laten we eerlijk zijn: de huidige Insights was nou niets iets om echt blij van te worden. Daar gingen geen knikkers van rollen. Dus wat een verademing die nieuwe statistieken! Niet alleen vanwege de layout, maar ook de nieuwe functionaliteiten en inzichten. Zo kunnen we nu zien wanneer fans online zijn en je content consumeren, demografische gegevens van fans en mensen die je weet te bereiken en de tips vanuit Facebook zelf om je pagina te verbeteren.

Missen we dan ook echt iets? Misschien informatie over viraliteit. Zijn we daar eindeilijk aan gewend, is het weer verdwenen! Die zien we niet terug in de statistieken. Maar een ding is duidelijk: alles wat Facebook heeft toegevoegd, is een grote stap vooruit.

Ik wil dit ook!

Ben je geen marketeer, maar heb je wel een Facebook-pagina, dan kan ik me goed voorstellen dat jij ook deze statistieken wil. Op dit moment is Facebook het in een rap tempo over het complete platform aan het uitrollen. De kans is groot dat je tijdens je volgende bezoekje aan Facebook een melding krijgt of jij de nieuwe Facebook Insights wil gaan gebruiken. Als ik je dan toch één advies mag geven op deze warme dag: klik op 'Ja'!

Credits afbeelding: James Kim (CC)


Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Ben benieuwd wat het ideale tijdstip is om dit blogje op onze Facebookpagina te delen Siegfried. Maar dat ga je me vast straks vertellen :-)

    geplaatst op
  • Helder en goede uitleg Siegfried!
    En dan nu allemaal op datzelfde ideale moment gaan focussen en allemaal tegelijk gaan posten natuurlijk... ;-)

    geplaatst op
  • @Pieter Bas: thanks :). Haha, ja dat hoor ik vaker. Het is natuurlijk ook niet een vast tijdstip, maar meer een goede indicatie in welk time frame je een post moet plaatsen om betere zichtbaarheid te krijgen. Als je meeneemt dat een gemiddelde post ongeveer 3 uur leeft in de newsfeed, kun je beter plannen.

    De eerste testjes met op andere tijdstippen plannen werken bij mij erg goed. Ben benieuwd of andere mensen dat ook zo zien.

    geplaatst op
  • Soms hebben we als marketeers het idee dat alles wat we doen nieuw is. Maar in 2004 schreef Marco hier over de beste dag voor een e-mailnieuwsbrief (maandag): http://www.marketingfacts.nl/berichten/maandag_beste_dag_voor_verzending_e_mail_campagnes/
    En in 2006 ging het over het beste tijdslot voor e-mail: http://www.marketingfacts.nl/berichten/wat_is_het_beste_tijdstip_om_een_e_mail_te_versturen

    Tijd is een rondje. :-)

    geplaatst op
  • Hoi, op mijn Facebook pages krijg ik wel de uitnodiging van Facebook om meer te leren over de nieuwe statistieken maar ik daarop klik kom ik alleen naar de nieuwsfeed. Heeft iemand iets soortgelijks?

    geplaatst op
  • Is het bekend waar Facebook de cijfers van het aantal clicks op een link in een post vandaan haalt? Dit komt namelijk tot nu toe niet overeen met de info die ik van Bitly en Goog.gl krijg.

    geplaatst op
  • Krijg deze weergave van statistieken sinds twee dagen bij 3 van de 20 pagina's die ik beheer. Ben er blij mee omdat ik externe tools waarmee ik bijvoorbeeld 'beste tijdstip' analyseerde nu af kan stoten.
    Al met al worden de statistieken een stuk gebruiksvriendelijker en visueel aantrekkelijk.

    geplaatst op
  • Het is inderdaad een verbetering, maar ik vind het nog steeds teleurstellend als ik eerlijk ben. Google analytics geeft toch een bepaalde standaard waar ze nog lang niet aan voldoen als je het mij vraagt. daarnaast moet ik voor edgerank en IPM waarden nog steeds bij externe sites gaan kijken.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.