Eye For Travel (verslag)

14 oktober 2008, 20:15

Eye For Travel (verslag)Namens HotelSpecials.nl bezoek ik deze week het Eye For Travel congres in Munchen. Het programma beloofd wat; met sprekers van o.a. lastminute.com, expedia en Tripadvisor. Het congres staat in het teken van Online Marketing Strategies in Travel en Social Media Strategies in Travel.

De opening keynote session (gelijk de beste sessie van de dag) had als titel ‘Evaluate which Web 2.0 features will dramatically impact your business.’ De impact van de economische crisis op de reisbranche kwam gelijk ter sprake. Als reisbranche moeten we opzoek naar de beste value for money. Niet alleen ten aanzien van de (online)marketing uitgaven maar ook bij het kiezen en uitvoeren van nieuwe initiatieven. Ook onze klanten gaan op zoek naar de beste value for money. De juiste keuze moet gemaakt worden. De gebruiker, gaat wellicht nog meer dan afgelopen jaren, op zoek naar externe informatie. De eigen site is niet genoeg. De consument gaat op zoek naar ‘eerlijke’ kennis, welke door ‘2.0’ wordt aangeboden. De sessie was vooral interessant door het verhaal van Sandra Leonhard, Director Web Strategy & Business Development bij TUI Travel Plc. Haar standpunt was dat web 2.0 features alleen ingezet moeten worden als dit waarde toevoegt voor de consument.

Sandra Leonhard deelde ons het aantal keer dat de hotelvideo’s werden bekeken op Thomson.co.uk, een indrukwekkende 30 miljoen in 2008! Hiervan waren de meeste views op de eigen site (video’s worden ook aangeboden op o.a. YouTube en AOL). De video’s werden niet alleen veel bekeken maar zorgen ook voor een bredere funnel en uiteindelijk hogere conversie (resultaat 200% hogere conversie!).

Het aantal klanten dat een review invult ligt rond de 20%, dit aandeel ligt bij HotelSpecials.nl ook rond dit percentage. Alle reviews worden teruggekoppeld naar de productmanagers. Vanuit dezaal werd de vraag gesteld of reviews conversie verhogend werken. Dit kon ze echter niet vanuit de beschikbare informatie bevestigen, het had in ieder geval wel een positief effect.

Blaise Fiedler, Head of e-Business Conulting van Amadeus kwam met de volgende cijfers:

– Uit onderzoek is gebleken dat 30% van de gebruikers de functionaliteit waardeert waarbij de indeling / inhoud van de homepage zelf aangepast kan worden

– 36% van de consumenten vind het leuk om samen met een vriend / partner een reis te zoeken en dit online te delen met elkaar

Hij gaf ter afsluiting nog de volgende tip: if you can’t track it, don’t do it!

De volgende sessie (Neil Mason – Web Analytics Association) stond in het teken van Web Analytics. Er werd stil gestaan voor de problemen, kansen en mogelijkheden van Web Analytics op organisatie niveau. Het probleem is, in het algemeen, niet of er genoeg data is, maar of de juiste metrics worden gemeten. Of, als je het kan meten, dan betekent dit nog niet dat je het moet meten.

Bij veel organisaties wordt veel gemeten maar weinig geoptimaliseerd. Een beetje een open deur, maar hoeveel bedrijven / websites meten de conversie van het boekingsproces en hoeveel bedrijven optimaliseren dit op als een continu proces?

Volgens de spreker moet een KPI aan de volgende voorwaarden voldoen:

– Acctionable; je moet er wel op kunnen schakelen / kunnen verbeteren

– Easy to understand

– Strategic measure of success

– Based on valid data

Martin de Boer
Interim (Online) Marketeer bij Efarmers

Marketeer met een passie voor Interactive Marketing. Daarnaast veel aandacht voor nieuwe "online" ontwikkelingen. Na ruim 8 jaar als Channel Manager Internet voor ABN AMRO te hebben gewerkt, ging hij vervolgens aan de slag als Marketing manager voor Hotel Bookers (o.a. hotelspecials.nl , bungalowspecials.nl en hotelaanbiedingen.nl). In 2009 zijn eigen advies/interim bureau efarmers gestart. Van waaruit hij diverse bedrijven adviseert over online marketing/strategie. Passie voor site analyse en daarmee het optimaliseren van campagnes, conversie en site bezoek. Daarnaast veel interesse voor new media en social media. Interesse in online media planning, multi channel campagnes en digitale overheid. Waarbij de laatste interesse vanuit mijn raadslidmaatschap van de gemeente Edam-Volendam is ontstaan.

Categorie
Tags

1 Reactie

    mvkranenburg

    Het toevoegen van hotelvideo’s zorgen voor 200% conversieverhoging? Hmm dat lijkt me nogal wat 🙂 ! Ehh Martin, was dit een tikfoutje of is het echt een verhoging van 200%

    ” De video’s werden niet alleen veel bekeken maar zorgen ook voor een bredere funnel en uiteindelijk hogere conversie (resultaat 200% hogere conversie!). “

    Ben zeer benieuwd naar je verhaal binnenkort op Emerce Insight.


    17 november 2008 om 18:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!