Eventverslag: ROI Wednesday

Eventverslag: ROI Wednesday
, KREM
@robvdbrink

Woensdag 12 september organiseerde Yonego het event ROI Wednesday in de Fabrique in Utrecht. Wat doet een social media-analist bij dit event? In mijn ogen zullen social media en online marketing steeds meer naar elkaar toegroeien en valt er veel van elkaar te leren. Maar om eerlijk te zijn heb ik mezelf deze vraag wel gesteld in de loop van de middag. ROI wordt breed geïnterpreteerd, waardoor er vijf verschillende presentaties werden gegeven en de rode lijn soms even gezocht moest worden.

 

Google+ zorgt voor hogere CTR

De middag werd geopend door Tom Buyckx die een presentatie hield over hoe Google+ bedrijven kan helpen hun marketingplan te verbeteren. Via het sociale netwerk kunnen bedrijven betrokken en relevant zijn voor hun doelgroep. Daarnaast kan Google+ zorgen voor meer bezoekers op je website, doordat de verzamelde +1’s bij de zoekresultaten in Google worden getoond. Deze vorm van social proof zorgt voor een verhoogde click-through rate (CTR). En tot slot is het mogelijk om via social extensions je Google Ads te personaliseren, wat de CTR van je advertenties ook nog verder verhoogt.

Als social media-analist had ik meer gehoopt op een presentatie die ingaat op de vraag hoe je het social dashboard van Google Analytics gebruikt om een koppeling te leggen tussen social en ROI in plaats van een promotie voor Google+ met een flinterdunne koppeling naar ROI-bepaling.

Gepersonaliseerde content zorgt voor minder afvallers

De tweede spreker was Cristian Vriens van Iqnomy. Zijn presentatie miste de snelheid die Tom wel had, maar kwam in mijn ogen overeen qua promotie van de eigen service. Iqnomy biedt, zoals ze zelf zeggen, een CAAS (concept as a service), genaamd ‘liquid Internet’. Hiermee kun je de content van je website aanpassen op de bezoeker.

Door te analyseren waar de lekken zitten in je website, de plaatsen waar veel bezoekers je website verlaten, en deze personen met behulp van een realtime profielschets te identificeren kun je via engagement deze lekken proberen te dichten. Via contextual targeting (bijvoorbeeld het tonen van andere gerelateerde posts), product targeting (afhankelijk van het profiel van de bezoeker andere producten tonen) en persuasion kun je je website realtime en 1-op-1 aanpassen op je bezoeker. Door zo de lekken van je site te dichten kan de ROI van je website worden verbeterd. Iqnomy heeft met The Phonehouse hier goede resultaten mee behaald door 58% meer orders te genereren.

Affiliate marketing vergroot het bereik van je website

De volgende spreker, Ralph Remkes van Bol.com hield zijn verhaal over affiliate marketing. Bol.com heeft als missie de beste webwinkel van Nederland te zijn. Dit houdt onder andere in dat Bol.com maximaal wil aansluiten bij de persoonlijke behoefte, maximale keuze in produkt, prijs, vorm en beschikbaarheid wil bieden en overal aanwezig zijn daar waar de vraag ontstaat.

Om deze reden heeft Bol.com haar eigen affiliate netwerk gebouwd en stelt deze open voor derden om verder op te ontwikkelen via een open API. Dit heeft ervoor gezorgd dat er veel apps en andere toepassingen zijn ontwikkeld zonder dat Bol.com ervoor heeft betaald, maar waardoor ze wel extra omzet opstrijken. Daarnaast helpt het Bol om ook productgroepen aan te bieden die voorheen niet via Bol.com gekocht konden worden.

Deze manier van je website naar je doelgroep brengen zorgt voor meer ROI. Mocht je voor je eigen website ook affiliate marketing gaan toepassen, dan is het volgens Ralph slim om een gefundeerde keuze te maken tussen bestaande affiliate netwerken, white label-netwerken en een zelf ontwikkeld netwerk.

De meest belangrijke variabelen om op te kiezen zijn techniek, het commissiemodel en de mogelijkheid tot affiliate management. Door de afflitiates te motiveren om meer of kwalitatief betere bezoekers aan te leveren ben je in staat de ROI van je website te optimalisereren.

Sturen op cijfers

Vervolgens nam Joris Stigters het podium om de bezoekers te vertellen hoe bij Wehkamp.nl ROI een belangrijk aspect is voor het aansturen van de website. Wehkamp is de grootste e-tailer in Nederland en nummer 8 in Europa en heeft ruim 163.000 producten, verdeeld in 5 hoofdcategoriën, 100 subcategoriën en meer dan 2.000 sub-subcategoriën. Het was een leerzaam kijkje in de keuken van het onlinemarketingteam van Wehkamp en indrukwekkend om te zien dat de performance van de hele website heel nauwlettend wordt aangestuurd met ROI-doelen.

Bij Wehkamp wordt gewerkt met ROI in de vorm van een hefboom (ROI-target). Voor iedere productgroep is een target voor de hefboomfactor gesteld, die wordt gekoppeld aan de doelen voor internetmarketing. Via mapping wordt in MS Excel een overzicht gemaakt van alle productgroepen, de kosten, opbrengsten en targethefbomen en een berekening of deze target wordt gehaald of niet. Op deze manier wordt snel duidelijk welke productgroepen niet goed performen en bijsturing nodig hebben.

Blijf testen

De laatste presentatie was van SNS Bank en werd gebracht door Saskia Dikmans en Reinout Wolfert. Zij gingen dieper in op hoe je met A/B-testen de ROI van je website kan verbeteren. SNS maakt op basis van een aantal criteria (waaronder omzetbijdrage en tijd- en geldinvestering voor het opzetten en uitvoeren van de test) een prioriteitenlijst met produkten die getest gaan worden.

Het is bij het opzetten van een test belangrijk volgens SNS Bank om vijf richtlijnen te hanteren:

  1. Formuleer een hypothese die moet worden getest.
  2. Test op één plek in de funnel tegelijkertijd, anders is niet te achterhalen wat de oorzaak van het resultaat is.
  3. Baseer je test op minimaal 50 conversies in beide varianten.
  4. Werk met een significantie niveau van 95%.
  5. Houdt de test minimaal twee weken lang, zodat iedere weekdag er 2x in zit. Op deze manier wordt de invloed van weekdag geminimaliseerd.

De les van SNS Bank: door constant te testen en je te verbeteren, kun je de  ROI van je website verhogen.

Open deur

In mijn ogen zijn er redelijk wat open deuren ingetrapt op deze woensdagmiddag. Maar als bezoeker kun je een aantal denkrichtingen hebben opgestoken om de ROI van je website te verhogen:

  • Analyseer je bezoeker en weet wat deze van je website wil.
  • Onderzoek de zwakke plekken van je website en probeer deze te versterken.
  • Stem de inhoud van je website af op de behoeftes van je bezoeker.
  • Vergroot de tentakels van je website via social media of affiliate marketing.
  • Blijf testen om de performance van je website te verbeteren.
  • Stel doelen voor onderdelen van je website.
  • Monitor en stuur bij wanneer dit noodzakelijk is.

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Goedemorgen Rob, ik ben het met je eens. Ik miste ook de ROI van de middag en naar mijn idee ontbrak de rode ROI draad. Het was wel druk dus ik neem aan dat veel mensen wel naar deze rode draad en heldere definitie op zoek zijn...Wat ROI voor mij betekent? ROI gaat verder dan alleen online. Het gaat om het stellen van heldere doelstellingen, om de combinatie van contactkanalen maar vooral om het opspeuren en verzilveren van klantkansen en dat met een duidelijke € onder de streep.

    geplaatst op
  • Hoi Janneke,

    Dank voor je reactie. Het feit dat doelstellingen en daarmee ROI per bedrijf zullen verschillen, maakt het voor een event organisator natuurlijk moeilijk om een mooi gebalanceerd programma op te zetten.

    Maar ook ik blijf het gevoel houden dat de organisatie van dit event zich er hier iets te makkelijk van af gedaan heeft. Zeker met een naam waar ROI zo prominent in voorkomt.

    geplaatst op
  • Ik mis in deze verhalen de ROI van online PR in de vorm van het vergroten van je merkwaarde... Is geen directe omzet, maar zeker te vertalen naar een waarde in euro's, zoals voor printmedia al jaren gebeurt met PR-waarde.

    Wij maken naast Analytics en verkoopcijfers gebruik van de PR-waarde van online en social media, bij het in kaart brengen van de ROI van onze online activiteiten http://www.clipit.nl/PRwaarde

    geplaatst op
  • Hoi Lonneke,

    Dank voor je reactie, er was inderdaad wel meer dat ik miste op deze middag. Maar wat ik me afvraag met de berekening voor PR-waarde is in hoeverre dit objectief of juist subjectief is.

    Ik snap de beredenering achter de berekening, maar door bijvoorbeeld met een andere factor te gaan werken, beïnvloed je de PR waarde al. Zijn er omrekentabellen of iets dergelijks om offline en online PR waarde te vergelijken?

    En tot slot... PR waarde is natuurlijk nog geen ROI (zoals je volgens mij ook aangeeft), maar zou in mijn ogen eigenlijk moeten worden doorvertaald naar merkbekendheid en (idealiter) extra omzet die dat genereert. Of gaat het hier meer om de trend in verandering van PR waarde die je hebt gegenereerd?

    geplaatst op
  • Hoi Rob,

    Interessant vraag. Ik zie het inderdaad als een relatief vergelijk, wat is mijn gemiddelde online PR-waarde en in welke mate stijgt deze tijdens een actie/campagne. Op basis daarvan wordt de effectiviteit van online activiteiten meetbaar en wordt het mogelijk hier doelstellingen aan te koppelen.

    Door daarbij uit te gaan van de kosten die je zou maken wanneer je een advertentie van vergelijkbare waarde had moeten inkopen, krijg je een realistisch beeld van de waarde van deze uiting. Al helemaal als daarbij ook rekening wordt gehouden met de tone of voice rond jouw merknaam, wat in print niet gebeurt. Ik denk daarom niet dat je online waardes moet willen vergelijken met die uit offline media.

    Ben het met je eens dat het altijd een combinatie van het meten van je merkwaarde en de uiteindelijke omzet moet zijn. Maar denk zeker dat het heel belangrijk is om juist voor social media die merkwaarde in kaart te brengen. Wat nu vaak nog te weinig gebeurt.

    Wellicht leuk onderwerp voor volgend jaar tijdens ROI Wednesday ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.