De beste eventmarketing van Europa

25 oktober 2016, 05:00

Samsung en Heineken scoren met events binnen hun marketing- en communicatiemix

“Dit is de eventindustrie, de marketingtak waarin beleving, experience en live communicatie momenten creëren die toekomstigbestendig zijn, die het middelpunt zijn van merkstrategieen en die het grootste touchpoint zijn in iedere marcom-mix.” Hij die zichzelf citeert in zijn eerste regel van een artikel op Marketingfacts is wat mij betreft vrij ongeloofwaardig. Ik neem het op de koop toe, want in dit artikel zo maar een aantal van de beste eventmarketing- en live communicatie-cases van Europa. En wat blijkt: strategische live impact of slechts een tool, waarbij de evenementen digitale, virtuele, netwerk- en datacomponenten combineren met de impact van een live experience. Dit zijn de beste eventmarketingvoorbeelden van Europa.

Het toverwoord tijdens de European Best Event Awards in St. Petersburg, half oktober, was “engagement”. Pijnlijk, vond de grote Nederlandse delegatie. Niet alleen een te vaak gebruikt containerbegrip, maar ook nog eens al jaren het onderscheidende vermogen van goede eventmarketing. Aan de andere kant, door het te benoemen krijgt de meest krachtige marketingtool wel de open deur die het verdient. Kijk mee naar de meest effectieve, impactvolle en creatieve events van Europa in 2016 en overtuig jezelf.

Samsung S7 – Lifechanger Park (Frankrijk)

Winnaar European Best Event Award 2017

Categorie: productlaunch

Opdrachtgever: Samsung Frankrijk

Bureau: Magic Garden & Chiel France

Doelstelling: Het evenement had als hoofddoel de promotie van de nieuwe Samsung Galaxy S7 en alle mogelijkheden die daarbij horen, met een extra focus op de Samsung Gear VR (de virtual-reality-headset) bij millennials (15 tot 34 jaar). Samsung omschreef in de doelstelling helder dat het gebruik van de VR-bril gemeengoed moest worden. Om de promotie te laden, wilde Samsung Frankrijk 10.000 bezoekers naar het Lifechanger Park trekken en moesten er door een slimme (social)mediastrategie massale media-aandacht komen en interactie via social media. Tot slot moest het digitale platform www.s7lifechanger.com gelanceerd worden.

Concept: Samsung bedacht een nieuwe wereld waarin alles mogelijk werd: het eerste live en virtuele attractiepark ter wereld. In de virtuele wereld kregen bezoekers de spannendste belevenissen en experiences. Van de grootste achtbaan tot skischansspringen en van surfen en een ontmoeting met dinosaurussen tot zelf de DJ zijn in de Pacha op Ibiza. Ondertussen raakten gasten bekend met de mogelijkheden van de nieuwe smartphone en de beleving van een VR-bril.

Het resultaat? Hieronder in video en daaronder in cijfers.

Doelgroep: influencers (media en bloggers), Samsung-dealers en overige geïnteresseerden.

Bezoekers: 42.000 (ipv de beoogde 10.000).

Cijfers: 300.000 interacties via social media, 4 uur lang trending topic in Frankrijk, 63 procent van de bezoekers gaf aan een Samsung-product te gaan kopen, 95 procent gaf aan naar aanleiding van het evenement een zeer positieve beleving te hebben bij virtual reality. En daarmee is het evenement de motor voor toekomstige campagnes voor zowel de S7 als de virtual-reality-mogelijkheden.

Heineken The Takeover

Winnaar European Best B2C Event Award 2017

Categorie: business to consumer

Opdrachtgever: Heineken International

Bureau: Massive Music Amsterdam

Dat de kracht van eventmarketing in combinatie met interactietools en technologische hulpmiddelen niet altijd vertaald hoeven te worden in complete concepten of strategische trajecten, bewees Heineken in 2016. Het biermerk is al jaren betrokken sponsor van diverse muziekfeesten en -festivals over de hele wereld. Met een leuke, interactieve gadget/tool slaagde het biermerk erin de regie van de avond niet alleen bij de bezoekers neer te leggen, maar zorgde die betrokkenheid ook voor hele heldere en positieve cijfers.

Heinekens The Takeover werd beloond met Best Music Event, beste b2c-concept en beste creatieve en innovatieve concept. Daarnaast werd Heineken zelf uitverkozen in de top-3 van ‘best client’ en dus samen met Samsung en Fiat/Chrysler bij de 3 multinationals met de beste eventmarketing.

Hoe The Takeover werkte? Je ziet het hieronder.

The Takeover in effectcijfers:

Eventbezoekers: 40 procent meer dan vorig jaar.

Media-exposure: 110 procent meer dan vorig jaar.

Sales op locatie: gemiddeld 240 procent meer dan vorig jaar.

Heineken Spyfie

Winnaar European Best Event Award 2017: Media Award

Categorie: use of technology

Opdrachtgever: Heineken International

Bureau: Jack Morton Worldwide

Weer een erg interessant en mooi voorbeeld hoe Heineken gebruikmaakt van belevenissen en experiences in de breedste zin van het woord om met een event het grootste touchpoint in hun campagnes te bewerkstelligen. In het geval van Heineken Spyfie speelde het biermerk in op de onafgebroken populariteit van de selfie en van James Bond.

Door de laatste als een soort kapstok en ambassadeur van de meest bijzondere selfie actie ooit te gebruiken, ontstond een indrukwekkend event dat met 500.000 engagements in de top-10 wereldwijd van Instagram Engagement terecht kwam. De foto’s waren samen goed voor meer dan 5 miljoen views en de invloedrijke media berichtten massaal over de actie.

Heinekens Spyfie, the selfie from outer space, kreeg van de eventmedia de Media Award en zag er zo uit.

Nederlandse inbreng

Overigens maakte de Nederlandse eventbranche in St. Petersburg een prima indruk met diverse awards voor The Next Web, bureau Obsession (liefst 3 awards) en MindMeeting.

Denk je zelf over de beste eventmarketing of live-communicatie-events te beschikken, ook in Nederland is er een eventaward: de Gouden Giraffe (inschrijven kan nog).

Inspiratie

Tot slot ter inspiratie de publieksprijs…

… én een case die laat zien hoe je 5 procent van een hele stad in beweging krijgt met een evenement.

Sjoerd Weikamp
Redactie / eigenaar bij EventBranche.nl

Eigenaar Proef Media BV, uitgever en hoofdredacteur EventBranche.nl, oud-kroegeigenaar (Café Hattrick), zo Achterhoeks als de Zwarte Cross, vader van Mirte en Aafke, Doetinchem, tennis, voetbal en RvC-lid van De Graafschap, maar bovenal supporter vd Superboeren: 'In de Achterhoekse samenleving zitten nog alle lessen die een marketeer nodig heeft'.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!