Erik van der Meijden (CEO Exact): “Cloud computing is een enorme groeimarkt”

25 februari 2013, 14:59

In Het DNA van gaan we in gesprek met CEO's over hun bedrijf. Wat is het DNA en waarom bestaat het bedrijf? Wat is hun strategie en wat is de rol van de CEO? In deze aflevering een gesprek met de CEO van Exact, Erik van der Meijden, een CEO met liefde voor Italiaanse auto's en de Italiaanse levensstijl.

Over het ontstaan van Exact zegt Erik van der Meijden: “De entrepreneurial spirit van de oprichters zit nog steeds in het bedrijf. Dat betekende wel dat er ook veel energie in het bedrijf zat, die er niet goed uitkwam.”

Waarom is van der Meijden aangesteld als CEO van het bedrijf? “Er was met name een gebrek aan strategie waardoor het bedrijf niet meer groeide, daarom ben ik aangenomen als CEO. Winst werd bij Exact nog wel wat gerealiseerd door in kosten te snijden, maar op een gegeven moment zijn er geen kosten meer om in te snijden, want dan heb je alle mensen eruit gesneden en dat is nooit een fijn scenario.”

Exact investeert zwaar in specifieke groeipockets met drie kernwaarden: Focus, innovatie en eenvoud. Een van die groeipockets is Exact Online (in 2005 al begonnen). Cloud computing is booming volgens van der Meijden. “Voor Exact betekent het 1 software oplossing ergens in een datacenter die voor alle klanten gelijk is. Voordelen: snelle technologische innovaties, lage beheerskosten, twee, drie keer per week veranderingen doorvoeren voor alle klanten. De dynamiek van dergelijke Cloud oplossingen is totaal anders.” Op dit moment is Cloud Computing de echte groeimarkt voor Exact met een groei van 50% per jaar.

Exact is verdeeld in drie businesses: Business Solutions (helft van de omzet op dit moment, maar loopt langzaam terug), Cloud Solutions (7% van totaal, maar groeit hard) en Specialized Solutions (buitenlandse oplossingen, restant omzet). Het doel voor de komende jaren is een derde van de omzet voor alledrie de businesses.

Verder praat Erik van der Meijden over de concurrentiepositie t.o.v. partijen als Xero, Quickbooks, Netsuite en Plex (“Een partij als Xero moet iedere keer shoppen voor geld, Exact heeft voldoende cash flow om investeringen te doen.”), over R&D en de rol van CEO: “Je moet benaderbaar zijn als CEO, ik twitter veel, zit op Facebook.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!