Eric Razenberg (ThiemeMeulenhoff): “Het onderwijs is gedateerd”

17 februari 2014, 15:24

Eric Razenberg is CEO van onderwijsuitgever ThiemeMeulenhoff. “Het is een spannende tijd voor de branche. Dat vind ik een boeiende uitdaging.” De uitgeverijbranche heeft als geen ander te lijden onder de crisis. “We hebben zware jaren achter de rug”, zegt Razenberg die sinds een jaar de leiding heeft. “Ik heb de strategie volledig omgegooid.”

Sinds januari 2013 is ThiemeMeulenhoff eigendom van ING corporate investement. De nieuwe CEO wil het bedrijf klaar maken voor de toekomst. “A creative leader on a mission to transform learning”, preekt het Twitter-profiel van Razenberg.

“Er is behoefte aan een nieuwe vorm van leiderschap”, zegt hij daarover. “De wereld transformeert snel en niemand weet meer precies wat er komen gaat.” Het bedrijf is volgens Razenberg veranderd van een contentboer naar een onderwijsontwerper. “We zetten geen boeken en tijdschriften meer in de markt, maar nieuwe digitale leerprocessen op basis van nieuwe media.” Content wordt namelijk steeds minder waard, verwacht de ondernemer.

“Men wordt steeds creatiever in het delen van inhoud. Daarom hebben we bij Thieme ook gereorganiseerd.” Het huidige onderwijs moet snel op de schop. “Het is gedateerd, een eenheidsworst. We leven niet meer in een industrieel tijdperk van gemiddelden, we moeten ons richten op het individu. Leren op maat.”

Met digitale lesmethoden hoopt Razenberg kinderen te prikkelen en op hun talenten aan te spreken. “De creativiteit moet terug in het onderwijs. Dat kunnen wij niet alleen, maar we kunnen wel de bijpassende middelen aanleveren.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

2 Reacties

    r van den hoff

    gaat Thieme dan ook de auteursrechten bescherming van zijn diensten halen?


    17 februari 2014 om 19:24
    Eus Wijnhoven

    Dat content ‘sec’ minder waard wordt, is een open deur. De rol van uitgever verschuift inderdaad, maar wie pakt die het beste op? Structuur wordt belangrijker bij gebruik van nieuwe media. Daarom is de Khan Academy bijvoorbeeld een losse flodder, omdat het losse bouwstenen betreft waar de samenhang zoek is. Content mag dan ‘an sich’ minder waard worden, de slimme opbouw en architectuur van content wordt goud waard. De uitgever zal meer en meer een contentmakelaar worden.


    18 februari 2014 om 18:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!