Engagement met afstand grootste uitdaging e-mail marketeer

Nieuw onderzoek van Ascend2 en partners legt vinger op zere plek.

15 september 2022, 10:33 1165 x gelezen

Wat zijn de grootste uitdagingen rondom e-mail marketing? Vaker doodverklaard, maar e-mail is gewoon een blijvertje in de mix. Wat waren volgens een poule van rond de 400 marketingbeslissers in zowel b2b als b2c de valkuilen en grootste uitdagingen van deze volwassen marketing tactic? Ascend2 zocht het uit en vond onder meer dat het stimuleren van engagement de grootste uitdaging vormt, op best wel een afstand gevolgd door het meten van de ROI en performance van e-mail marketing.

Vergroten van engagement

Uit het onderzoek blijkt verder dat meer dan 8 op de 10 marketeers het er in ieder geval enigszins mee eens is dat het uitvoeren van een effectief e-mailmarketingprogramma van cruciaal belang zal zijn voor het succes van hun algehele marketingstrategie in het komende jaar. Nou das mooi.

De grootste uitdaging die e-mailsucces in de weg staat, is het vergroten van de engagement, volgens 63% van de respondenten. Het meten van prestaties en ROI wordt ook vermeld als een topuitdaging voor succes door 44% van de ondervraagde marketingprofessionals. Helemaal onderaan het lijstje vinden we het naleven van regelgeving. Het creëren van een strategie staat ook hoog (met 38%) en dat is eigenlijk ook best opvallend als je denkt aan de volwassenheid van het kanaal.

Strategisch e-mail marketing succes lijkt nog ver weg

Ondanks de volwassenheid van e-mailmarketing als onderdeel van de marketingstrategie, meldt minder dan een op de vijf ondervraagde marketingprofessionals dat hun e-mail marketingstrategie zeer succesvol is in het bereiken van doelstellingen. Nog eens 69% meldt enig succes van hun e-mailstrategie, terwijl 13% hun e-mailprogramma als niet succesvol zou beoordelen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!