Einde aan groei televisiereclame?

Einde aan groei televisiereclame?

Het mediabureau ZenithOptimedia heeft een rapport uitgebracht met als titel Television in Western Europe to 2014 met daarbij ook een persbericht (pdf) (via: mediaonderzoek.nl).

Belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de inkomsten uit reclame voor televisiezenders in West Europa in 2005 voor het eerst kleiner zijn dan de opbrengsten uit abonnees.

Het bureau denkt dat er een einde komt aan de jarenlange stijging van TV-reclame. De netto-groei daalde tussen 2000 en 2003 met ruim 10% en afgelopen jaar steeg die nog maar met 0,3%. Het WK Voetbal geeft in 2006 nog wel een impuls, maar met + 2,2% blijft TV achter bij de totale mediamarkt.

De opkomst van digitale betaaltelevisie is een belangrijke aanjager voor de ontwikkeling van de extra inkomstenstroom voor TV-stations. Maar of dat in Nederland zo snel staat te gebeuren is nog maar de vraag. Zenith stelt dat het digitaliseren van een bestaand analoog kabelnetwerk een kapitaalintensieve operatie is en dat in markten waar men gewend is aan goedkope analoge pakketten weinig vraag is naar digitale kabeltelevisie. Dat is in Nederland dus het geval.

Het rapport is te bestellen bij Zenithoptimedia en kost 335 pond.

Bron: mediaonderzoek.nl


Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Terwijl ik vanochtend op http://www.villamedia.nl lees dat adverteerders Medy van der Laan hebben gesmeekt advertenties op de publieke netten niet te killen. Ze zouden dan de 50+'ers niet meer kunnen bereiken.

    geplaatst op
  • lees: niet meer zo 'goedkoop' kunnen bereiken . . . .

    geplaatst op
  • "Zenith stelt dat het digitaliseren van een bestaand analoog kabelnetwerk een kapitaalintensieve operatie is en dat in markten waar men gewend is aan goedkope analoge pakketten weinig vraag is naar digitale kabeltelevisie. Dat is in Nederland dus het geval. "

    Een lekenconclusie, ik wordt een beetje moe van al die mediabureaus die denken dat ze weten. Een analyse van de bestedingen prima, maar ga nou niet roepen dat digitaliseren een kapitaalintensieve operatie is. Bovendien, broadcasters worden in Nederland aan alle kanten voorbij gehold door producenten die wel snel en goedkoop kunnen digitaliseren zoals bijvoorbeeld Endemol.

    geplaatst op
  • @Albert, die laatste conclusie v.w.b. Nederland is mijn conclusie, niet die van Zenith. Maar dat terzijde. Ze hebben wel een punt, zeker in Nederland, waar kabeltelevisie is geboren vanuit een nutsvoorziening (veel voor weinig). De bereidheid voor meer te betalen is nou eenmaal laag. De toegevoegde waarde van digitale televisie is volstrekt onduidelijk en Interview/NSS heeft gelijk als het stelt dat er nu in een klap veel aanbiedingen op de markt komen, waardoor de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Kabel/ADSL, pakketkeuzes, Triple Play, prijsverschillen. Met de WK Voetbal in het vooruitzicht zal men m.i. voorlopig voor zekerheid kiezen. Denk ik.

    geplaatst op
  • Oeps Peter :) Even voor de duidelijkheid digitale tv wordt in Nederland zonder meerpijs en met een gratis box aangeboden. Met belangrijke voordelen voor consument en distributeur. Het gaat om wat die meerpijs levert anders dan alleen maar een betere weergave. Denk aan geavanceerde EPG's. Je kan overigens maar beperkt kiezen hoor als consument. Lokaal kabel, in de randstad DVBT, landelijk IPTV en sateliet. Daar komt overigens het wel zeer waardevolle HDTV over de kabel en sateliet nog bij.....

    geplaatst op
  • wij weten dat, maar leg het maar 's uit aan die man of vrouw die morgfen voor jou in de rij staat bij AH.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.