Einde aan groei televisiereclame?

15 februari 2006, 15:32

Het mediabureau ZenithOptimedia heeft een rapport uitgebracht met als titel Television in Western Europe to 2014 met daarbij ook een persbericht (pdf) (via: mediaonderzoek.nl).

Belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de inkomsten uit reclame voor televisiezenders in West Europa in 2005 voor het eerst kleiner zijn dan de opbrengsten uit abonnees.

Het bureau denkt dat er een einde komt aan de jarenlange stijging van TV-reclame. De netto-groei daalde tussen 2000 en 2003 met ruim 10% en afgelopen jaar steeg die nog maar met 0,3%. Het WK Voetbal geeft in 2006 nog wel een impuls, maar met + 2,2% blijft TV achter bij de totale mediamarkt.

De opkomst van digitale betaaltelevisie is een belangrijke aanjager voor de ontwikkeling van de extra inkomstenstroom voor TV-stations. Maar of dat in Nederland zo snel staat te gebeuren is nog maar de vraag. Zenith stelt dat het digitaliseren van een bestaand analoog kabelnetwerk een kapitaalintensieve operatie is en dat in markten waar men gewend is aan goedkope analoge pakketten weinig vraag is naar digitale kabeltelevisie. Dat is in Nederland dus het geval.

Het rapport is te bestellen bij Zenithoptimedia en kost 335 pond.

Bron: mediaonderzoek.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Feeder

    Terwijl ik vanochtend op http://www.villamedia.nl lees dat adverteerders Medy van der Laan hebben gesmeekt advertenties op de publieke netten niet te killen. Ze zouden dan de 50+’ers niet meer kunnen bereiken.


    15 februari 2006 om 16:21
    loket

    lees: niet meer zo ‘goedkoop’ kunnen bereiken . . . .


    15 februari 2006 om 16:29
    albert

    Zenith stelt dat het digitaliseren van een bestaand analoog kabelnetwerk een kapitaalintensieve operatie is en dat in markten waar men gewend is aan goedkope analoge pakketten weinig vraag is naar digitale kabeltelevisie. Dat is in Nederland dus het geval. “

    Een lekenconclusie, ik wordt een beetje moe van al die mediabureaus die denken dat ze weten. Een analyse van de bestedingen prima, maar ga nou niet roepen dat digitaliseren een kapitaalintensieve operatie is. Bovendien, broadcasters worden in Nederland aan alle kanten voorbij gehold door producenten die wel snel en goedkoop kunnen digitaliseren zoals bijvoorbeeld Endemol.


    15 februari 2006 om 17:16
    albert

    Oeps Peter 🙂 Even voor de duidelijkheid digitale tv wordt in Nederland zonder meerpijs en met een gratis box aangeboden. Met belangrijke voordelen voor consument en distributeur. Het gaat om wat die meerpijs levert anders dan alleen maar een betere weergave. Denk aan geavanceerde EPG’s. Je kan overigens maar beperkt kiezen hoor als consument. Lokaal kabel, in de randstad DVBT, landelijk IPTV en sateliet. Daar komt overigens het wel zeer waardevolle HDTV over de kabel en sateliet nog bij…..


    15 februari 2006 om 18:26
    loket

    wij weten dat, maar leg het maar ’s uit aan die man of vrouw die morgfen voor jou in de rij staat bij AH.


    15 februari 2006 om 18:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!