Egoloze marketing, wie durft?

7 april 2014, 04:59

Het is 1984. Boven in een kamertje speelt een vijfjarig meisje. Ze heeft hoogrode koontjes en vrolijke springstaartjes. Op alles dat ze tegenkomt, is ze ijverig prijskaartjes aan het plakken. Durf je stilletjes om het hoekje te kijken, dan laat ze je pas gaan als ze je alles heeft kunnen laten zien. Maar iets kopen? Nee hoor, niet nodig, je mag gerust nog eens terugkomen in haar winkeltje… Een dikke 10 jaar later. Het meisje denkt dat ze een eigen kledingwinkeltje wil. Dus ijverig bekwaamt zij zich hierin, tot en met textielbrand- en natproefjes aan toe. Maar wat blijkt, eenmaal klaargestoomd voor de serieuze wereld? Ze wil het niet meer! Erger nog, ze heeft geen flauw idee wat ze dan wél wil.

Er knaagt iets

Dus dan maar braaf verder studeren. Marketing, want dat lijkt haar nog enigszins interessant. Het commerciële, lekker breed inzetbaar enzo. Zoveel praktijkjaren later (het begint nu best pijnlijk te worden, toch is ze nog niet eens 35 jaar) kent ze de kneepjes van het vak wel zo’n beetje. Maar is ze laaiend enthousiast over haar vak? Nee, dat kan ze niet zeggen. Altijd maar moeten verdedigen tegen “marketing, dat is toch gebakken lucht?” helpt ook niet echt. Er knaagt iets, maar wat? Een laagje nevel houdt het antwoord al die jaren voor haar verborgen.

Tot voor kort. Een razendsnelle technologische wervelwind trekt door marketingland, gooit alles overhoop, ontziet niemand en niets blijkt dan ook nog zoals het was. Marketeers die zichzelf tegen beter weten in aan laatste strohalmen vastklampen, voordat ze zichzelf alsnog opnieuw uit moeten vinden. Niemand die de wijsheid al volledig in pacht heeft over wat wel werkt en wat niet. Geen idee nog hoe ver de technologie ons en ons vak in de toekomst gaat brengen.

Het allermooiste vak ter wereld

Maar de weggeblazen nevel heeft voor het meisje één ding glashelder gemaakt. Na jarenlang worstelen, heeft zij haar passie eindelijk gevonden. De puzzelstukjes vallen op hun plaats. Ze weet het absoluut zeker, ze heeft verreweg het allermooiste vak ter wereld gekozen!

Waarom? Omdat die wervelwind het marketingvak weer allemachtig mooi maakt! Weg met die ego’s, dat machtsvertoon, het schreeuwen hoe goed we zijn. Stoppen met het maximaal uitmelken van onze klanten. Daar wordt keihard doorheen geprikt. We worden gedwongen om echt en oprecht te gaan luisteren. En ondertussen op de achtergrond uit te vinden wat we voor onze klant mogen betekenen. Maar we mogen ook ons eigen, echte verhaal vertellen. Waar we in geloven, wat onze intenties zijn. Je kwetsbaar op durven stellen. Met alle ups en downs. Zonder opsmuk.

Inbound marketing

Marketing gaat eindelijk weer over mensen rustig in je winkeltje rond laten kijken, ‘inbound marketing’ heet dat. Wanneer en hoe lang ze maar willen. Zonder dat je jezelf op een totaal verkeerd moment en ongevraagd aan hen opdringt. Want heb je oprecht naar ze geluisterd, dan bied je precies wat ze nodig hebben op precies het goede moment. En dan kopen ze toch wel van je.

Inderdaad, dat meisje ben ik. En dit is mijn echte verhaal. En kun jij je hier niet in vinden? Prima, dan loop je mijn winkeltje gewoon voorbij. Als we namelijk geen gedeelde waarden hebben, dan zou je toch nooit iets gekocht hebben in mijn winkeltje.

Durf jij je ego opzij te zetten voor jouw klanten?

Marlene Dekkers is eigenaar van Marketing Accent en helpt ondernemers en marketeers in technisch georiënteerde B2B het accent te verleggen naar strategische online marketing. Zij bouwt mee aan hun expertpositie, vanuit hun DNA en onderscheidende passie. Marlene is Registered Digital Marketeer en won de Award Digital Marketing Professional 2013 (publieksprijs). Zij blogt en spreekt graag over vernieuwing in marketing, thought leadership, en inbound marketing. Haar volgen en contacten? @marketingaccent, LinkedIn ‘marlenedekkers’ of marlene@marketingaccent.nl

Categorie
Tags

19 Reacties

    Tineke Stel

    Marlene, we zouden zusjes kunnen zijn!

    De weg was anders (ik heb gedurende het bestaan van mijn bedrijf de eerste tien jaar het woord marketing vermeden vanwege de negatieve en onoprechte associatie die het had), maar het uiteindelijke resultaat heeft zó veel overeenkomsten met wat je beschijft dat we makkelijk kunnen stellen:

    inbound marketing brengt veel. Het zet ons en B2B marketing op z’n plek.


    7 april 2014 om 06:59
    Marlene Dekkers

    Wat leuk Tineke, dat je jezelf zo herkent in mijn verhaal! Ik ben het helemaal met je eens. Bedankt voor je mooie reactie.


    7 april 2014 om 07:32
    Cissy van Hoof

    Ach dat kleine meisje ken ik nog wel… Maar heb nooit geweten dat je eigenlijk een kledingzaak wilde hebben. Gelukkig heb je ook goed naar jezelf geluisterd en je ware passie ontdekt. En wat blijkt je hebt talent in dit vak en door te luisteren naar de markt ben je in staat de juiste adviezen te geven. Mooi verhaal Marlene! Veel succes!


    7 april 2014 om 07:35
    Marlene Dekkers

    Dank je wel Cissy voor het mooie compliment en je leuke reactie. Jij ook succes!


    7 april 2014 om 08:03
    Ellen

    Een h-eerlijk verhaal Marlene. Soms jeukt er wat in mijn pen. Pardon ik bedoel toetsenbord. Heb de woorden nog niet goed gevonden. Maar heeft wel met hetzelfde te maken.


    7 april 2014 om 10:58
    Marlene Dekkers

    Dank je Ellen! Ben nu toch erg benieuwd naar jouw verhaal hoor… Probeer het anders eens in losse flarden vanuit je gevoel, misschien volgen de juiste woorden dan vanzelf!


    7 april 2014 om 11:11
    Maddie

    Wat een mooie blog, Marlene! Door je ego te laten varen geef je ruimte aan je persoonlijkheid. Op die manier kun je echt in contact komen met de ander, met de klant. Marketing is een prachtvak, en wordt alleen nog maar mooier met nieuwe invloeden vanuit NLP, psychologie en ICT. Dank je voor je persoonlijke verhaal en foto’s..zo recht uit het hart.


    7 april 2014 om 20:19
    Marlene Dekkers

    Dank je voor je mooie woorden Maddie, ook een recht-uit-het-hart reactie, dat voel ik. Ik denk dat ons vak alleen nog maar mooier gaat worden. Wat een feest eigenlijk dat wij deze razendsnelle en turbulente tijd mee mogen maken he!? En dat wij ook allemaal de kans krijgen het nog een stukje mooier te maken, wij mogen en kunnen het nu meer dan ooit mee vormgeven.


    7 april 2014 om 20:31
    Sven Wagemakers

    Wat een super mooie blog!

    Dat knagende gevoel heb ik ook een hele tijd gehad en ook ik ben onlangs tot het besef gekomen dat er nu eigenlijk een hele mooie tijd is aangebroken. Je heb dit heel mooi verwoord!


    8 april 2014 om 13:42
    Marlene Dekkers

    Dank je wel Sven Wagemakers, voor je mooie complimenten. Fijn om te horen dat jij met hetzelfde ‘knagende gevoel’ rondgelopen hebt en dat we nu weer, meer dan ooit, van ons vak mogen en ook echt kunnen houden!


    8 april 2014 om 13:57
    Rachel Boerekamps

    Dat heb je echt super omschreven !! Harstikke goed. Ik ben super trots op je!


    8 april 2014 om 20:09
    Marlene Dekkers

    Leuk, zo’n spontane reactie Rachel, dankjewel!


    8 april 2014 om 20:16
    gisella

    Ik ben bijna afgestudeerd commerciële econoom. Ik zie er nu des te meer naar uit om een creatieve invulling te gaan geven aan dit vak. Dank je wel 🙂


    10 april 2014 om 12:33
    Marlene Dekkers

    Dat is goed om te horen Gisella, graag gedaan! ‘Vers bloed’ is van harte welkom om deze omslag kracht bij te zetten. Boffen hoor, om je juist nu op dit vak te mogen storten… Veel succes met afstuderen!


    10 april 2014 om 12:40
    Erwin

    Het is ergens ook wel lief dat je de behoefte voelt om op iedere reactie te reageren 😉 Leuk stuk hoor… ben ook blij dat er steeds meer bedrijven inzien dat opdringen niet helpt 🙂 Het ergste voorbeeld vind ik ‘Men at Work’. Wat een irritante verkopers daar nog altijd.


    10 april 2014 om 13:56
    Marlene Dekkers

    Erwin, die behoefte voel ik vooral omdat ik dat fatsoenlijk vind. Vooral omdat het mijn persoonlijke verhaal is en de reacties ook persoonlijk en recht uit het hart zijn. Mensen die moeite doen om te reageren, bedank ik daar ook gewoon graag persoonlijk voor. Ook leuk dat jij dat lief vindt natuurlijk! Dus bij deze; dank je voor je reactie Erwin! 😉

    Goed om te merken dat er veel meer mensen zijn die dat opdringen beu zijn. Het voorbeeld van ‘Men at Work’ ken ik zelf niet, zal er eens op letten.


    10 april 2014 om 16:49
    Els de Bakker

    Wat fijn om te lezen, dat een marketeer het vak op deze manier een nieuwe invulling geeft. Want het is idd zó nodig! Steeds meer consumenten worden wakker en leren door onoprechte en manipulatieve marketingcampagnes heen te kijken. Campagnes die vaak bedoeld zijn voor flauwekulproducten, waar de consument nooit behoefte aan heeft gehad, maar die de producent wel een hoge omzet opleveren.

    Het wordt een tijd van echte waarde, van eerlijkheid en van producenten die zoals je zelf aangeeft echt willen luisteren om uit te vinden wat ze mogen betekenen voor de klant. Gelukkig, dat jij daar in mee voorop loopt. Het is heel mooi omschreven. Succes Marlene!


    4 mei 2014 om 20:18
    Marlene Dekkers

    Dank je voor je waardevolle reactie Els! En de mooie complimenten…


    19 mei 2014 om 22:14
    Tangela

    Posts like this make the inetnret such a treasure trove


    25 april 2016 om 18:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!