Eerste hulp bij contentrecht

Boekrecensie '#contentrecht'

Eerste hulp bij contentrecht

Welke boeken zijn interessant voor marketingprofessionals? Register Marketeers van NIMA recenseren de meest uiteenlopende vakliteratuur. Ditmaal: '#contentrecht' van Charlotte Meindersma.

Deze recensie is geschreven door Jeanine Dijkhuis, Register Marketeer en marketing-generalist met ruim 25 ervaring en een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Voorwaarden, contracten, aansprakelijkheid, licenties; marketeers zijn er over het algemeen niet echt dol op. Nauwelijks bekomen van de AVG-wetgeving en bijbehorende processen, zijn we overgegaan tot de orde van de marketingdag. Toch is het raadzaam dat we ons, nu we steeds meer content produceren, verdiepen in de (on)geschreven regels van onze rechten en plichten als contentmaker en content (her-)gebruiker. Gelukkig is er nu het boek '#contentrecht', een 'Eerste Hulp bij'-boek dat voorziet in een onbewuste behoefte.

Risico's

We posten, reposten en delen er op los, en accepteren de voorwaarden van affiliate partners en platforms ongelezen. Bij grote bedrijven is er een bedrijfsjurist om te raadplegen en dat doen we zodra we aanvoelen dat we een risico nemen. Terwijl contentrecht voor de afdeling juridische zaken waarschijnlijk niet de hoogste prioriteit heeft. Voor kleinere organisaties is het nog moeilijker om scherp te zijn op geoorloofd gebruik. Er zijn risico’s. Het boek '#contentrecht' biedt nu een naslagwerk waarmee we eerste twijfels en buikgevoelens kunnen wegnemen. 

Auteur en jurist Charlotte Meindersma wordt ook wel 'de socialmediajurist van Nederland' genoemd. Veelvuldig deelt ze haar kennis over recht op sociale media, veelal in begrijpelijke taal en video’s. Ze maakt regelgeving over online content snackable en gaat uit van mogelijkheden in plaats van beperkingen.

"Wat mag je nu wel downloaden, uploaden, bewaren en hoe zit het dan met een bronverwijzing?"

Hoe bekwaam en geïnformeerd zijn we eigenlijk als het gaat om bijvoorbeeld de keuze om te embedden mét of zonder foto? Wat mag je nu wel downloaden, uploaden, bewaren en hoe zit het dan met een bronverwijzing waarvan ondertussen de bron zelf verwijderd is? Een fout is snel gemaakt. Vooral voor ondernemers zonder juridische afdeling, ZZP-ers, hostingpartijen en platforms, is het aan te raden je te verdiepen in contentrecht. Dit boek stelt je in de gelegenheid om zelf alvast een kijkje te nemen in vergelijkbare jurisprudentie, alvorens direct advies op maat in te huren. 

Mocht je denken dat het creatieve communicatievak minder leuk wordt door deze regelgeving, dan is het goed om tenminste een keer de regels over grappen erop na te lezen. Gelukkig is er gewoon ruimte voor humor in contentmanagement. Verder wordt het toch echt wel tijd dat we weten wat legaal is en wat niet... Denk bijvoorbeeld aan portretrecht voor je eigen medewerkers. Mag je zomaar kerstkaarten versturen met je team erop afgebeeld, al dan niet met gevraagde toestemming? En stel dat iemand uit dat team al weg is? Moet je dan die foto van je website verwijderen nu die persoon uit dienst is? 

Zelfstudie in contentrecht

'#Contentrecht' beschrijft in tien hoofdstukken hoe je content kunt beschermen en gebruiken zonder risico. Aan de hand van waargebeurde verhalen, aansprekende voorbeelden, cases die we kennen uit de media en/of met bekende Nederlanders, met soms smeuïge details. De (on)geschreven regels bij content worden uitgelegd en de rechten van zowel makers als gebruikers worden besproken. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met de belangrijkste weetjes op een rij. De snelle zoekfunctie in het boek had wel wat beter gekund. Er is geen woordenlijst, waardoor je bent aangewezen op de inhoudsopgave. Wel wordt er verwezen naar de website, waar checklists en formats bekeken kunnen worden.

"Dit maakt zelfstudie over contentrecht nog leuk ook"

Al met al heeft Meindersma een mooi boek geschreven in een lichte stijl. Zo noemt de auteur de excuses van inbreukmakers: 'auteursrecht-smoesjesbingo'. Dat triggert toch om zo’n boek te lezen? Dat maakt zelfstudie over contentrecht nog leuk ook en dat is winst voor het marketingvak. 

Dit is een nuttig boek voor iedereen in de marketingcommunicatie die zelf schrijft, gebruik maakt van tekstschrijvers, content en foto’s deelt, et cetera. Contentmarketeers, storytellers, marketingmanagers; zorg dat je dit boek tot je beschikking hebt om te controleren of je zelf niet over de schreef gaat, en om als eigenaar te weten waar je recht op hebt.

#contentrecht

Auteur: Charlotte Meindersma

ISBN: 9789082329650

Uitgever: Charlotte’s Law

Eerste druk: augustus 2019  

Trefwoorden: recht, content, contentrecht, contentmarketing, auteursrecht, merkrecht, reclamerecht, portretrecht, privacy, licenties, social media, aansprakelijkheid.

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)  

Credits afbeelding: Wesley Tingey / Unsplash, licentie: CC BY-NC-SA (Niet-commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.