Een nieuw appeltje introduceer je zo

Reclamereview: Stel je voor dat je 1,1 miljoen kilo hebt liggen van een nieuw appelras dat exclusief via jouw supermarkt verkocht mag worden. Jumbo gaat die uitdaging aan en stelt ons in deze nieuwe commercial voor aan Tessa.

8 november 2023, 14:30 1560 x gelezen

Credits

Bureau: Hotel L’Amour

Doelstelling

De nieuwe Nederlandse appel Tessa introduceren.

Uitwerking

Uit het persbericht: Nederlandse appelliefhebbers kunnen bij Jumbo Supermarkten terecht voor Tessa, een sappige handappel met een stevige bite en een knalrode kleur. Tessa is de eerste volzoete appel van Nederlandse bodem en exclusief verkrijgbaar in ruim 700 Jumbo winkels en via Jumbo.com.

De appel wordt op een duurzamere manier geteeld in Nederland. Dat is beter voor natuur en klimaat. Daarom is Tessa On the way to PlanetProof gecertificeerd. De appels zijn los, per schaal van 4 stuks en per kilo verkrijgbaar. Bij de verpakking is zo min mogelijk plastic gebruikt. De fruitstickers zijn biologisch afbreekbaar en kunnen in de GFT-container.

Tessa is een vrij nieuw appelras en een kruising tussen de Gala en Pink Rose. De oorsprong van de appel gaat terug tot in Italië, waar de eerste appelbomen stonden. Momenteel zijn er veertig Nederlandse telers betrokken bij de teelt. Hun vakmanschap draagt bij aan de unieke smaak en kwaliteit van de appel. Met een recordoogst zijn er dit jaar 1,1 miljoen kilo appels beschikbaar. Naar verwachting loopt de verkoop tot in april. Het is de bedoeling om de appel op termijn het hele jaar aan te kunnen bieden.

Oordeel

Wat deze commercial lastig maakt voor mij als kijker, is dat het zowel een introductiecommercial voor Tessa is als een imago- én actiecommercial voor Jumbo. De campagne ‘En dat voor die prijs’ loopt nog niet zo lang, dus het is allemaal nog een beetje wennen. En daar komt dan nu ook nog de communicatieboodschap bij dat er een nieuw appelras is met de naam Tessa, dat exclusief te koop is bij Jumbo. Dat is nogal wat bij elkaar.

Het begint met een slimme zet. Dat Tessa onderdeel is van de Jumbo-familie, net als eerder gedaan werd met Broodgeluk en Dors bier. Dat zorgt voor herkenbaarheid zonder dat de hele tijd de gele huisstijl in beeld hoeft te zijn. Ook de bekende voice-over is een pluspuntje op dat gebied. Al doet die soms wel een beetje lullig over Janine en Mark. Op het eind zien we het bekende Jumbo-gezin weer voor nog meer herkenbaarheid. Inclusief ‘dad joke’ door Frank Lammers.

De commercial is nergens spectaculair, maar juist heel normaal. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Precies wat Jumbo wil uitstralen dus. Wat dat betreft is hun missie geslaagd. Nu is het alleen nog de vraag of alle verschillende communicatieboodschappen even goed overkomen bij de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!