Een doucherevolutie dankzij de ShowerTrack-app
Hoe technologie goede gewoontes kan creëren
Tijdens de Groen Doen hackathon, een initiatief van het speerpuntprogramma creatieve industrie van de Hogeschool Utrecht, dat 19 en 20 juni plaats vond bij UtrechtInc, werden studenten vanuit verschillende disciplines uitgedaagd om apps te ontwikkelen die de kloof dichten tussen goede intenties en goed gedrag. Een van grootste uitdagingen van het moment is om goede gewoontes aan te leren bij mensen. Meer duurzame materialen en productie zijn slechts een kant van het verhaal, als wij meer duurzame gewoontes kunnen stimuleren zullen we een groot gedeelte van het probleem oplossen. En technologie heeft ook in dit domein de potentie om een revolutie te starten.
De rekensom is simpel. Gemiddeld douchen mensen 10 minuten. Als je een beetje oplet, kan je ook douchen, met hetzelfde schone resultaat, in 5 minuten. 1 minuut douchen kost ongeveer 10 liter water en dat moet ook nog worden opgewarmd. Als mensen de gewoonte aanwennen om 5 minuten te douchen, besparen ze al gauw € 0,25. Op jaarbasis is dat bijna 100 euro per persoon. Hoe kan iemand dat nou niet willen? En dan heb ik het nog niet eens over wat je het milieu bespaart.
Helaas is het heel erg moeilijk om bestaande gewoontes te veranderen. Zelfs als het overduidelijk is dat de nieuwe gewoonte beter is. Dit zal elke gedragswetenschapper bevestigen. Tijdens de Groen Doen hackathon waren gedragswetenschappers Matt Wallaert en Dr. Dirk Franssens aanwezig om studenten de coachen. Matt leidde al eerder voor TED een hackathon in Palm Springs en Dirk won het Apps for the Planet event en de Design for Conversion challenge. Met een sterk wetenschappelijk fundament werden studenten geinspireerd om met effectieve en creatieve oplossingen te komen.
Iemand een nieuwe gewoonte aanwennen is moeilijk, maar niet onmogelijk. Een beproefde methode is om de nieuwe gewoonte onderdeel te maken van een bestaande gewoonte. Het team achter de ShowerTrack-app (Willemijn Edens, Joost Plattel en Nils Waanders) vond hier inspiratie en focuste op een doelgroep van mensen die normaal gesproken al onder de douche zingt. De nieuwe gewoonte, korter douchen, werd dus gekoppeld aan een reeds bestaande gewoonte, zingen onder de douche.
Op een hele leuke manier biedt de app mensen de mogelijkheid om hun eigen soundtrack te kiezen van hun douchebeurt. De crux zit hem in de lengte van de nummers die aangeboden worden. Waar de gemiddelde douchebeurt ligt op 2 a 3 liedjes, is standaard aanbod altijd een besparing ten opzichte van het oude gedrag. En gewoon omdat het kan is er ook de mogelijkheid om jouw eigen zangkwaliteiten op te nemen en zelfs te delen. Dit om nog meer redenen te bieden om de goede gewoonte te vertonen.
Inhaken op een bestaande gewoonte is niet het enige wat het ShowerTrack team leende van gedragswetenschap. Ook is er slim gebruikgemaakt van een competitie-element, rekeninghoudend met de psychologie achter dit soort systemen.Een competitie met jezelf boekt vaak meer resultaat op de lange termijn dan competities met anderen, iets wat Dr. Dirk Franssens in zijn kick-off presentatie al aanhaalde. Een ander inzicht uit Dirk's presentatie -focus op allemaal babystapjes die optellen tot het uiteindelijk gewenste gedrag- werd het mantra van Willemijn, Joost en Nils. Op een zeer geraffineerde wijze worden mensen in de app en dus de nieuwe gewoonte getrokken.
Dat de input van een gedragswetenschapper van groot belang is, ook juist bij het bepalen van het succes van een app hoef ik niet meer uit te leggen aan team Showertrack. Het bedrijfsleven lijkt dit ook steeds beter te begrijpen, Dirk heeft zijn opdrachten voor het uitkiezen en zelfs technologiewebsite TechCrunch schrijft over het belang van gedragswetenschappers voor succesvolle startups.
De ShowerTrack-app is tijdens de hackathon al in de betafase terechtgekomen en genereerde gelijk veel aandacht op hun Facebook-pagina. Op korte termijn is er nog wel behoefte aan additionele investeringen voor het doorontwikkelen van de app. Laat mij het weten als je interesse hebt en ik zal zorgen dat er een afspraak wordt gemaakt met het dreamteam van ShowerTrack.
leuk idee, leg maar contact svp…
Ronald, dat is goede keuze. Ik ga het opzetten. Ken jij overigens Joost Plattel al niet? Hij is naast student Mediatechnologie aan de HU ook de trekker van de Quantified Self Ams & Europe.
Deze week volgt er een afspraak, gewoon bij S2M030 neem ik aan 😉
Erg fan van dit soort ideeën. Daarnaast zit Joost ook vol met inspiratie. Dus daar kan je elke dag wel wat van leren. 🙂
@Arjes: zou best kunnen, mailen ff voor data? rvandenhoff at cdefholding punt nl. lokatie is s2m030
Ronald, ik heb je emailadres. En ja, ik heb het net voorgelegd aan het team, zij komen terug met een aantal data. Leuk!
Just some remarks;
Maar waar moet ik mijn telefoon neerleggen dan? Niet in mijn douchecabine neem ik aan ivm nat worden van de telefoon.
En buiten de douchecabine hoor ik de muziek amper?
En als ik nu lekker sta te douchen en het liedje is af…. dan blijf ik hoogstwaarschijnlijk gewoon staan, denk ik? Ik gok dat weinig mensen willen haasten onder de douche.
En 100 euro op jaarbasis besparen tegenover minder genot omdat ik minder lang douche? Mwaah….
Tim heeft een goed punt. Mobiele telefoons zijn absoluut niet geschikt voor vochtige ruimtes, op een gegeven ogenblik gaat dat problemen opleveren. Als dat niet opgelost wordt, is de app gedoemd te mislukken.
Dat zouden ze kunnen ondervangen door een speciaal hoesje te ontwikkelen dat zorgt dat de telefoon vochtvrij in/bij de douche gebruikt kan worden.
Hoe komen de liedjes in de app? Het lijkt mij dat een koppeling met Spotify/iTunes o.i.d. wel tot de aanbeveling strekt. Leuk initiatief, maar ik heb wel enige twijfels bij de kans van slagen.
Je krijgt er zeker een waterdichthoesje bij …
(opmerking eerst geplaatst via de MF-app maar die komen niet door)
@tim, @oli, @remco: Hebben jullie Elvis gezien?
@Micheal. Dank, zeker in dezelfde lijn en ook mooi uitgewerkt door jullie!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!