eBay: “Bannercampagnes werken niet”

1 december 2005, 05:47

eBay heeft geen vertrouwen in gewone bannercampagnes op internet. Het rendement is dusdanig laag dat het te weinig oplevert, zegt Affiliate manager Sebastiaan Ambtman van eBay Benelux. Zoekmachinemarketing en affiliateprogramma’s blijken voor de veilingsite stukken effectiever.

Ambtman lichtte de online marketingstrategie van eBay toe op het congres Marketing3. De veilingsite heeft als doel gesteld om overal waar consumenten zoeken naar tweedehands spullen, in beeld te komen. Ambtman is hierbij zeer positief over het resultaat van affiliate marketing: een marketingmethode waarbij de adverteerder betaalt op basis van resultaat. eBay werkt daarvoor samen met de netwerken TradeDoubler en Commission Junction. Zoekmachinemarketing levert eveneens een groot rendement op voor eBay, aldus Ambtman. In Nederland wordt eBay op dit gebied bijgestaan door Checkit, een uitzondering voor het bedrijf dat normaal gesproken alle marketingactiviteiten in eigen huis uitvoert.

Gewone online bannercampagnes zijn erg duur, zegt Ambtman. Slechts sporadisch maakt eBay gebruik van gewone CPM-campagnes. Het bedrijf wijst er daarbij op dat branding niet zo interessant (meer) is: het richt zich vooral op conversie.

Naast affiliate- en zoekmachinemarketing maakt eBay gebruik van samenwerkingen met portals als MSN en Startpagina, en met shopping sites zoals Kelkoo, KIESKEURIG en Vergelijk.nl. Als vijfde advertentiemethode wordt non web based advertising ingezet, waaronder e-mailmarketing. Zowel het rendement als het bereik van hiervan zijn echter relatief laag, waardoor het niet al te vaak wordt ingezet als marketingmiddel.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!