E-mailmarketing update

23 maart 2005, 05:57

Het is al weer een tijd geleden dat ik me echt heb verdiept in de laatste ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing. Reden? Al mijn tijd ging naar nieuwe ontwikkelingen als weblogs en RSS. E-mailmarketing was immers dood en zou wel eens vervangen kunnen worden door RSS-marketing. Niets is echter minder waar zoals blijkt uit de laatste cijfers van Double Click.

Het percentage verstuurde e-mails dat daadwerkelijk op de juiste plaats aankomt is in de periode Q3 2002 tot Q4 2004 gestegen van 86,4 procent tot een recordhoogte van 90,6 procent (+4,2 procent). Belangrijkste reden daarvoor is de toenemende kwaliteit van opt-in bestanden.

E-mailmarketing delivery, open en click-through rates

Het percentage van de ontvangers dat de e-mail daadwerkelijk leest, is gezakt van 37,6 procent in Q3 2002 tot 32,6 procent in Q4 20004 (-5,0 procent). Double Click geeft daarvoor als belangrijkste reden dat steeds meer emailprogramma’s image blocking technology toepassen. Dit betekent dat de email wel wordt ingelezen maar dat de lezer zelf kan aangeven of ook de plaatjes moeten worden ingelezen. Omdat Double Click het percentage geopende emails meet aan de hand van pixelmetingen (een plaatje van 1×1 pixels), ligt dit percentage lager dan het werkelijke percentage geopende emails. Dit percentage zou echter wel eens een betere schatting kunnen geven dan in het verleden omdat destijds een email ook als geopend werd geregistreerd als een ontvanger de email binnenhaalde en direct verwijderde.

De doorklikratio is indezelfde periode gestegen van 7,5 procent tot 8,0 procent (+0,5 procent).

E-mailmarketing open rates per branche

Het percentage geopende email blijft het hoogste voor financiele dienstverlening en business gerelateerde producten en diensten. Email gericht op consumenten worden het minst geopend.

Return Path heeft recentelijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de bekendheid en vertrouwen in de afzender de belangrijkste factor (59,2 procent) is om een email te openen gevolgd door de omschrijving van het onderwerp (41,1 procent).

image

Bronnen:

http://www.emarketer.com/

DoubleClick Q4 2004 Email Trend Report (March 2005)

Verder lezen:

http://www.doubleclick.com/

9 Top Email Trends for 2005 (pdf)

E-Mail benchmarks 2004 (pdf)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    c. vd berge

    interessant! opvallend dat de doorklik ratio gestegen is… teken dat de kwaliteit van de mails beter is geworden?


    23 maart 2005 om 07:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!