E-mailmarketing legt Bol.com geen windeieren

E-mailmarketing legt Bol.com geen windeieren

Bol.com, online winkel voor boeken, cd`s, dvd`s en video`s, past succesvol e-mailmarketing toe. Daarbij wordt, via moederbedrijf Bertelsmann, gebruik gemaakt van Dartmail, een goedkoop e-mailsysteem van DoubleClick.

De voordelen van e-mailmarketing zijn een tweede kanaal naast de website, integraal onderdeel van crm, snel en flexibel, zeer goed meetbaar, personaliseerbaar en lage kosten per contact. Van de 800.000 klanten van Bol.com ontvangen er ruim een half miljoen tweewekelijks een e-mail met onder andere informatie over nieuwe producten. Als criteria voor e-mailmarketing noemt retentionmarketeer van Bol.com Andre Dominicus het soort account, opt-in, gepersonificeerd aanbod, duidelijke afzender, gebruik van spamfilters, zowel in html- als txt-formaat, niet te zwaar, gebruiksvriendelijke vormgeving, indeling en navigatie, relevante inhoud en een optimaal subject. Bol.com verdeelt zijn klanten in drie groepen: grote klanten, eenmalige klanten en klanten die af ten toe iets kopen. De eerste groep vormt 7% van het totaal, maar is goed voor 40% van de omzet. De af-en-toe-kopers zijn voor de marketeers van Bol.com de moeilijkste groep, vanwege de diversiteit. Er zijn geen omzetcijfers van Bol.com bekend.

Bron:
Adfo Web nr. 5, p. 6, 4 p.

Zie ook:
http://www.pimonline.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.