E-mailmarketing legt Bol.com geen windeieren

28 mei 2003, 05:34

Bol.com, online winkel voor boeken, cd`s, dvd`s en video`s, past succesvol e-mailmarketing toe. Daarbij wordt, via moederbedrijf Bertelsmann, gebruik gemaakt van Dartmail, een goedkoop e-mailsysteem van DoubleClick.

De voordelen van e-mailmarketing zijn een tweede kanaal naast de website, integraal onderdeel van crm, snel en flexibel, zeer goed meetbaar, personaliseerbaar en lage kosten per contact. Van de 800.000 klanten van Bol.com ontvangen er ruim een half miljoen tweewekelijks een e-mail met onder andere informatie over nieuwe producten. Als criteria voor e-mailmarketing noemt retentionmarketeer van Bol.com Andre Dominicus het soort account, opt-in, gepersonificeerd aanbod, duidelijke afzender, gebruik van spamfilters, zowel in html- als txt-formaat, niet te zwaar, gebruiksvriendelijke vormgeving, indeling en navigatie, relevante inhoud en een optimaal subject. Bol.com verdeelt zijn klanten in drie groepen: grote klanten, eenmalige klanten en klanten die af ten toe iets kopen. De eerste groep vormt 7% van het totaal, maar is goed voor 40% van de omzet. De af-en-toe-kopers zijn voor de marketeers van Bol.com de moeilijkste groep, vanwege de diversiteit. Er zijn geen omzetcijfers van Bol.com bekend.

Bron:

Adfo Web nr. 5, p. 6, 4 p.

Zie ook:

http://www.pimonline.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!