E-mailbereik vergroten, financials en de social conversation spark

4 juni 2012, 12:00

E-mailmarketing is een belangrijkste schakel in een succesvolle online strategie. Een van de grootste – maar toch vaak genegeerde – succesfactoren is het creëren van het juiste bereik. Wat kunnen we leren van de financiële sector, het event van de DDMA en wat is dan die social spark?

Voorsprong

Een marketeer die eenvoudig een geïnteresseerd publiek kan bereiken, heeft al direct een voorsprong. We doen er veel aan om die doelgroep te bereiken: adverteren, direct marketing, SEO, social en zelfs… wait for it… bloggen! Als je dacht dat ik e-mailmarketing zou zeggen, dat mag natuurlijk ook.;)

In een aandachtseconomie heeft een uiting alleen zin als er ook een luisterend oor is. En hoe groter je bereik, hoe effectiever je uitingen kunnen zijn.

Onderzoek naar inschrijfprocessen

Het creëren van het bereik is erg belangrijk, zeker als iedere (toekomstige) klant een hoge waarde vertegenwoordigt. Dit is ook de reden waarom we in het binnenkort uitkomende onderzoek naar e-mailmarketing in de financiële sector als eerste de aanmeld- en inschrijfprocessen hebben geanalyseerd. Als je zelf met het vergroten van je e-maillijst bezig gaat, is dat ook een goede stap om mee te beginnen – zie ook de eerder op Marketingfacts gepubliceerde blogposts over de eerdere onderzoeken naar e-mailmarketing in Travel en Automotive.

Uit onderzoek van Marketingsherpa blijkt dat e-mailadressen verzamelen het meest volwassen deel is van e-mailmarketing. Helaas heeft dit met name te maken met het feit dat hier vaak vaste procedures voor bestaan, omdat dat het criterium is voor 'volwassenheid', maar zegt het niets over de effectiviteit. De marketeers in de financiële sector, weten bijvoorbeeld dat het een stuk beter kan. Dan is het erg interessant is het om te zien hoe goed de concurrenten het op de verschillende delen van het proces met verzamelen van opt-ins doen. Vandaar dat we daar in de preview van het onderzoek e-mailmarketing in de verzekeringsbranche specifiek aandacht aan zullen schenken met een aantal tips die overigens ook non-financials kunnen gebruiken.

Klantenbinding en omzet verhogen

Bereik bouw je in e-mailmarketing op door het verzamelen van opt-ins (toestemming om te mailen). Die toestemming is wettelijk verplicht en tevens vastgelegd in de Code E-mail. Hoe meer kwalitatieve inschrijvingen op je lijst, des te meer mensen je kunt bereiken wanneer je een boodschap onder de aandacht wil brengen. Het is de eerste stap om op structurele manier te werken aan het genereren van omzet en klantenbinding via e-mailmarketing.

Een voorbeeld van de DDMA

Ik ben zelf betrokken bij de DDMA, de branchevereniging voor dialoogmarketing. Als we de DDMA-nieuwsbrief uitsturen, zien we direct een flinke piek in het aantal bezoekers op het blog. Dit zijn overigens normale e-mailstatistieken, de meeste opens kun je al binnen een uur na verzending verwachten. Op het DDMA-blog is ook een aantal verbeteringen doorgevoerd om het aantal inschrijvingen te verhogen. Zo is in de rechterbalk naast de individuele blogs een aanmeldknop gekomen en zijn andere (afleidende) elementen daar weggehaald. Een simpele aanpassing, maar wel met direct resultaat.

Wordt dit e-mailmarketingevent een groter succes?

De opbouw van de lijst via het DDMA-blog zorgt ervoor dat als er een event is, zoals de e-mailsummit op 20 juni, we direct een grote groep geïnteresseerden kunnen informeren over leuke dingen. Je kunt bijvoorbeeld een gratis redesign van je mail krijgen als je je nieuwsbrief instuurt. Dat is echt gaaf als je een beetje een e-mailnerd bent, maar die kans is groot als je je hebt ingeschreven voor de nieuwsbrief van het DDMA e-mailblog. Hier zit ook een les in: zorg ervoor dat je communicatie en wat je belooft bij inschrijving aansluiten bij de onderwerpen waar je in een later stadium aandacht voor wilt vragen (zoals je producten of, in dit geval, een e-mailgerelateerd event).

Dit haakt ook in op het bereik: als niemand van je activiteiten hoort, is het zonde van de moeite. Een groter bereik opbouwen via de nieuwsbrief betekent dus ook indirect dat het evenement meer bezoekers zal hebben en hopelijk nog een groter succes zal zijn dan vorig jaar. Natuurlijk kan een bedrijf ook mensen “uitnodigen” om een product aan te schaffen.

Een social conversation spark

Op de dag dat je een nieuwsbrief uitstuurt, is er een piek in het aantal bezoekers op je site. Bovenaan dit artikel staat bijvoorbeeld de Google Analytics-piek van mijn eigen nieuwsbrief, verzonden op 10 mei. Maar het is ook een conversation spark, de uitnodiging om een gesprek aan te gaan. Die bezoeken en aandacht vanuit de nieuwsbrief kunnen zich doorvertalen naar tweets, Facebook-mentions, G+- en LinkedIn-updates over de content die in de mail wordt genoemd. Het is dan de aanleiding voor mensen om het gesprek aan te gaan. Tenminste… als er dan ook iets is om over te spreken.

Grappig nietwaar? Door het bereik in het ene kanaal (nl. e-mail) te vergroten, wordt ook een bereik vergroot in andere kanalen (social media). Het kan overigens ook andersom werken, met een grotere zichtbaarheid via search of bijvoorbeeld een groter Twitter-publiek kan het aantal inschrijvingen op de e-mailnieuwsbrief worden vergroot. Tenminste als je de e-mailnieuwsbrief dan ook promoot via Twitter.

Is size all that matters?

Is de omvang van je publiek dan alles dat telt? Moeten we als een rupsje-nooit-genoeg aan de slag gaan om in het wilde weg overal maar opt-ins te verzamelen? Noem je dit dan het bereik of het effectieve bereik? Ik hoor het graag in de comments of als we elkaar zien op de DDMA e-mailsummit. In een volgend artikel meer over de pijlers van een solide e-maillijst en hoe we daar naar kijken in de verzekeringsbranche.

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten. Een van de "50 Online Marketing Influencers to Watch" van Entrepreneur.com Hij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers. Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

4 Reacties

    Daniel

    Leuk bericht. Ik ben direct even zoekende voor een mooie aanmeldfunctie voor de nieuwsbrief op ons blog. Om op de vraag in te gaan die je stelt in de laatste alinea, “Is de omvang van je publiek dan alles dat telt?” Nee, dat is het zeker niet. Veel abonnees hebben is erg leuk. Echter wanneer dit abonnees zijn die geen interesse hebben in jouw berichten, heeft het weinig zin. Liever 200 echte lezers dan 500 mensen die de mail aanklikken, even kijken en weer sluiten.


    19 juni 2012 om 07:52
    jvanrijn

    Daniel, interessante reactie.

    Het is natuurlijk maar net de vraag wat je wilt bereiken met je – in jouw geval – blog. Als een commerciële organisatie met name de content gebruikt om top-of-mind te blijven bij huidige klanten is het lezen van de content niet eens zo interessant. Tenzij het natuurlijk om salesmails gaat.

    In andere gevallen waar bijvoorbeeld een ideële organisatie of community is het juist wél belangrijk dat er met de inhoud aan de slag gegaan wordt.

    Het niveau van (inter)actie is dus kortgezegd ook afhankelijk van het type email programma dat je nastreeft.

    Het is natuurlijk een heel ander geval als er totaal geen teken van leven is van de lezers.

    Met betrekking tot de nieuwsbrief aanmeldfunctie, in veel gevallen heeft de ESP / emailtool een aanmeldfunctie die je op je site kunt plaatsen en verder kunt (laten) aanpassen.


    19 juni 2012 om 09:55
    Daniel

    Jordie, bedankt voor jouw reactie. Tegenwoordig wil je naar mijn mening niet alleen top of mind blijven door berichten te plaatsen. Vaak gaat veel tijd gemoeid met het schrijven van een goed artikel en je wilt hier meer mee bereiken dan alleen top of mind blijven.

    Denk dat je het met me eens bent dat (voorheen amerikaanse stijl) kennis delen via bijvoorbeeld een blog of nieuwsbrief een onderscheidend vermogen oplevert. Je deelt kennis met relaties en klanten die zij kunnen gebruiken om zelf te groeien. Als de klanten groeien, groei jij als organisatie mee. Het is dus een beetje van alles, ook (indirecte) sales.

    Daarom ben ik ook van mening dat de content en het lezen ervan er wel degelijk toe doen. vandaar liever 200 echte lezers dan 500 “bekijkers”


    28 juni 2012 om 08:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!