E-mail als belangrijke middelpunt in een social media-strategie
Lange termijn wordt vaak vergeten
Inmiddels zet een groot deel van de Nederlandse bedrijven social media in voor zakelijke doeleinden. Er wordt tijd en soms ook geld gestoken in het aantrekken van nieuwe fans of volgers.
Maar wat gebeurt er als de mensen massaal gaan overstappen naar het volgende netwerk? De groep fans die is opgebouwd op het “oude” platform wordt dan vrij waardeloos en je kunt weer opnieuw beginnen.
Kijk naar Hyves. Tot voor kort het grootste sociale netwerk van Nederland, nu langzaam aan het doodbloeden. Veel mensen zijn overgestapt op Facebook. Twitter en LinkedIn groeien nog steeds. Google timmert flink aan de weg met zijn eigen netwerk Google+. Dit blijkt uit de cijfers van Mei 2012:
Misschien vindt er binnen afzienbare tijd wel een verschuiving plaats naar het Google-netwerk. En daarna komt er waarschijnlijk weer iets nieuws. Zo blijven we bezig.
Survivor
E-mail is de grote survivor in het geheel. Draait al bijna 20 jaar mee en blijft zijn waarde behouden. 94% van de Nederlanders gebruikt e-mail. Dit maakt mailinglijsten zeer waardevol. Zeker op de lange termijn. Want mensen blijven het gebruiken.
Bron: nownederland
Uiteraard wordt e-mail niet onder social media geschaard. Toch is het een zeer belangrijk middel om de aangetrokken fanschare te behouden. Ik zie het daarom als een belangrijk middelpunt in een social media-strategie.
Wisselwerking
Het is in mijn ogen zaak om een wisselwerking te creëren tussen social media enerzijds en e-mailmarketing anderzijds. De opgebouwde groep fans op de verschillende netwerken zoveel mogelijk centraal beheren en behouden. En daarvoor is een mailinglijst uitermate geschikt.
Op het moment dat een netwerk in populariteit gaat zakken, zouden de e-mailadressen van je fans al je e-maildatabase moeten staan. Dan verlies je ze niet en kun je blijven communiceren.
Geef je volgers op de verschillende social media een reden om zich te abonneren op je mailinglijst. Aan de andere kant stuur je de leden van je mailinglijst door naar acties op social media om het bereik te vergroten. De kanalen versterken elkaar op deze manier. Op deze manier denk je ook aan de lange termijn. Hoe pakken jullie dit aan?