E-mail als belangrijke middelpunt in een social media-strategie

3 juni 2012, 11:31

Lange termijn wordt vaak vergeten

Inmiddels zet een groot deel van de Nederlandse bedrijven social media in voor zakelijke doeleinden. Er wordt tijd en soms ook geld gestoken in het aantrekken van nieuwe fans of volgers.

Maar wat gebeurt er als de mensen massaal gaan overstappen naar het volgende netwerk? De groep fans die is opgebouwd op het “oude” platform wordt dan vrij waardeloos en je kunt weer opnieuw beginnen.

Kijk naar Hyves. Tot voor kort het grootste sociale netwerk van Nederland, nu langzaam aan het doodbloeden. Veel mensen zijn overgestapt op Facebook. Twitter en LinkedIn groeien nog steeds. Google timmert flink aan de weg met zijn eigen netwerk Google+. Dit blijkt uit de cijfers van Mei 2012:

Unieke bezoekers social media - Mei 2012

Misschien vindt er binnen afzienbare tijd wel een verschuiving plaats naar het Google-netwerk. En daarna komt er waarschijnlijk weer iets nieuws. Zo blijven we bezig.

Survivor

E-mail is de grote survivor in het geheel. Draait al bijna 20 jaar mee en blijft zijn waarde behouden. 94% van de Nederlanders gebruikt e-mail. Dit maakt mailinglijsten zeer waardevol. Zeker op de lange termijn. Want mensen blijven het gebruiken.

Aantal internetgebruikers dat e-mail gebruikt

Bron: nownederland

Uiteraard wordt e-mail niet onder social media geschaard. Toch is het een zeer belangrijk middel om de aangetrokken fanschare te behouden. Ik zie het daarom als een belangrijk middelpunt in een social media-strategie.

Wisselwerking

Het is in mijn ogen zaak om een wisselwerking te creëren tussen social media enerzijds en e-mailmarketing anderzijds. De opgebouwde groep fans op de verschillende netwerken zoveel mogelijk centraal beheren en behouden. En daarvoor is een mailinglijst uitermate geschikt.

Op het moment dat een netwerk in populariteit gaat zakken, zouden de e-mailadressen van je fans al je e-maildatabase moeten staan. Dan verlies je ze niet en kun je blijven communiceren.

Geef je volgers op de verschillende social media een reden om zich te abonneren op je mailinglijst. Aan de andere kant stuur je de leden van je mailinglijst door naar acties op social media om het bereik te vergroten. De kanalen versterken elkaar op deze manier. Op deze manier denk je ook aan de lange termijn. Hoe pakken jullie dit aan?

Gijs Heerkens
Internetondernemer bij internetondernemer

Gijs Heerkens (1983) is een Nederlandse internetondernemer. Gijs is continu op zoek naar op te zetten innovatieve internetconcepten, waarin automatisering en uitbesteding centraal staan. Een voorliefde voor ondernemerschap, meer dan 5 jaar ervaring in online marketing en een Bachelor of Commerce-diploma zijn hiervoor de perfecte basis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!