Duurzaamheid 3.0: Degrowth als kans voor een sterk merk

Steeds vaker winnen economische modellen zoals degrowth aan populariteit, omdat consumenten, vooral milieubewuste doelgroepen, de impact van de economie op het milieu belangrijker vinden. Dit biedt bedrijven de kans om zich in het debat te mengen en hun visie op duurzaamheid vooruitstrevend te positioneren.

16 september 2025, 07:00 2462 x gelezen

Terwijl het idee van degrowth, oftewel economische krimp ten behoeve van ecologische en sociale duurzaamheid, nogal sceptische reacties kan oproepen, wil ik in deze blog laten zien hoe je als communicatieprofessional de groeiende aandacht voor degrowth in jouw voordeel kunt laten werken. Door inzicht te bieden in de veranderende publieke opinie en praktische tips te geven voor effectieve communicatie, wil deze blog inspireren om een actieve rol te spelen in de transitie naar een duurzamere toekomst.

Meer aandacht voor degrowth – maar ook meer debat

Waar traditionele economische modellen vaak de nadruk leggen op voortdurende groei, roept degrowth op tot een heroverweging van onze economische prioriteiten. Deze beweging wint aan aandacht en populariteit, niet alleen onder academici en activisten, maar ook binnen bredere lagen van de bevolking. Consumenten worden zich steeds bewuster van de impact van hun keuzes op het milieu en de samenleving. Dit bewustzijn vertaalt zich in een groeiende vraag naar duurzame producten en diensten, en een kritische blik op bedrijven die niet transparant zijn over hun ecologische en sociale voetafdruk. Recent onderzoek van Duitse en Britse nieuwsmedia wijst echter ook op een verdeling van het debat: conservatieve kranten zijn vaker negatief en progressieve kranten vaker positief over degrowth.

Publieke opinie in Nederland verdeeld

Kijkend naar de publieke opinie in Nederland vonden we in een recent gepubliceerd onderzoek een vergelijkbare tweedeling: mensen met een grotere zorg voor het milieu hadden vaker meningen die passen bij degrowth vergeleken met mensen met een sterke mening over economische ontwikkeling. De aandacht die mensen voor onderwerpen rondom milieu en economie in het nieuws gaven lijkt deze tweedeling verder te versterken: meer aandacht voor milieu ging samen met een kritischere houding over de gevolgen van economisch groei voor het milieu. Meer aandacht voor economische onderwerpen daarentegen viel juist samen met het idee dat economische groei verenigbaar is met het beschermen van het milieu.

Kansen van degrowth

Wil je juist mensen met een hart voor het milieu bereiken, zou je door het naleven van principes van degrowth kunnen laten zien dat duurzaamheid voor je bedrijf meer betekent dan de nu al gangbare standaards op dit gebied. Degrowth kent een hele bandbreedte aan praktijk- en beleidsopties: Leg bijvoorbeeld de focus op besparen en delen, of op minder werken en consumeren, minder/geen reclame voor (schadelijke) consumptie, alternatieve vormen van huisvesting, meer openbaar vervoer of het verkleinen van de veestapel. Kies in eerste instantie een onderwerp dat bij jouw bedrijf past en probeer dit op een transformatieve manier op te pakken. Dit houdt in dat je verder kijkt dan je eigen bedrijfsvoering met het doel veranderingen in je eigen sector, bij het gedrag van consumenten en/of in de politiek terwege te brengen.

Breed communiceren

Communiceren over duurzaamheid is essentieel voor verandering. Door helder en transparant via verschillende geschikte kanalen over je bijdragen aan een duurzame economie te communiceren, kun je niet alleen de zichtbaarheid van je merk vergroten, maar ook een voorbeeld worden voor anderen in de sector en de politiek. Door bij te dragen aan een breder maatschappelijk debat verhoog je daarmee je merkwaarde. Daarnaast kun je een verdere tweedeling van het publieke debat over degrowth helpen te voorkomen en maatschappelijke verandering aansporen en versnellen.

Meer weten? Dit artikel is gebaseerd op onderstaande publicaties:

Kongshøj, K., & Hedegaard, T. F. (2025). Limits to degrowth? Exploring patterns of support for and resistance against degrowth policies. Ecological Economics, 237, 108699. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2025.108699

Sagvosdkin, V. (2025). ‘Degrowth’ in British and German leading quality print media: Patterns, trends and influencing factors. Degrowth Journal, 3(1). https://doi.org/10.36399/Degrowth.003.01.04

Wonneberger, A., Azrout, R., Sun, M., & Jonkman, J. (2025). Mutually reinforcing or excluding? How compatibility perceptions of economy and environment link to issue-related attitudes and media use. International Journal of Public Opinion Research, 37(2), edaf020. https://doi.org/10.1093/ijpor/edaf020

 

Over de auteur

Dr. Anke Wonneberger werkt als Associate professor en universitair hoofddocent in Corporate Communication aan de Amsterdam School of Communication Research (ASCoR), Universiteit Amsterdam.

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via LinkedIn

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!