Driekwart Europese internetters ontvangt permission-based commerciele e-mail
E-mail als reclamemedium heeft in drie jaar tijd een wijde acceptatie gekregen. Uit onderzoek van Claritas en DoubleClick onder Europese internetgebruikers blijkt dat 77% van de Europeanen toegestemd hebben in het ontvangen van commerciele e-mailberichten.
In 2002 maakte 69% van de Europese ondernemers gebruik van e-mail.Qua internetgebruik scoort Duitsland het hoogst in Europa. 95% van de online consumenten gebruikt internet vaker dan eens per week. In Frankrijk is dat 94%, in Spanje 92% en in het Verenigd Koninkrijk (VK) 59%. Franse consumenten ontvangen wel de meeste permission-based e-mails: 86%. Spanje ontvangt met 62% de minste. De grootste groep consumenten die opt-in e-mail accepteert is in alle landen die tussen de 18 en 29 jaar. Het VK scoort het hoogst als het gaat om verkopen die direct uit een e-mailcampagne voortkomen. 53% van de Britse internetgebruikers zegt meer dan tien keer per jaar online producten te kopen die via e-mail onder hun aandacht waren gebracht. Duitsland komt op de tweede plaats met 48%. Frankrijk en Spanje lopen achter met respectievelijk 36% en 15%.
Bron: Marketing Week p. 38, 1,5 p.