Drie tips om te bezuinigen op het marketingbudget
De uitgaven aan marketing zijn de laatste tien jaar enorm gestegen. Vaak leveren die uitgaven niet proportioneel meer op. Geen wonder dat marketeers moeten bezuinigen. Dat kan ook, zonder aan effectiviteit in te boeten, aldus Marketing Online.
Marketingkosten per verkochte auto: 3000 dollar
Vanaf begin jaren negentig hebben Amerikaanse bedrijven hun marketingbudget met gemiddeld 7,5 procent per jaar verhoogd. Een groei die ruimschoots de inflatie overtreft. De grote drie autofabrikanten geven per auto gemiddeld bijna drieduizend dollar aan marketing uit.
Tips
Het is relatief eenvoudig om op marketinguitgaven te bezuinigen. Drie tips:
1. Standaardisatie van brochures en uitingen
Scheelt fors in de ontwerp- en productiekosten.
2. Gerichte communicatie
Geen bulkreclame waarbij het merendeel van de ontvangers niet tot de kansrijke en/of rendabele doelgroep behoort. KPN zond in de jaren ‘90 spotjes uit op prime-time, gericht op MKB-ondernemers. Terwijl hooguit 10 procent van de kijkers op die momenten daadwerkelijk ondernemer is.
3. Intern benchmarken
Voer een interne benchmark uit om de best practices van verschillende marketingacties te achterhalen en zo bewuster reclame-activiteiten te ontplooien
Bron:
Doe meer met minder
De uitgaven aan marketing zijn de laatste tien jaar enorm gestegen. Maar wat leveren al die extra investeringen op? Te weinig, en daarom is het hoog tijd dat marketeers laten zien hoe je met minder budget meer kunt bereiken.
Vanaf begin jaren negentig hebben Amerikaanse bedrijven hun marketingbudget met gemiddeld 7,5 procent per jaar verhoogd. Een groei die ruimschoots de inflatie overtreft, en tot bezinning noopt. De grote drie autofabrikanten geven per auto gemiddeld bijna drieduizend dollar aan marketing uit, en dat zijn bedragen die langzamerhand buiten proporties zijn. Marketing zal er niet aan ontkomen de broekriem aan te halen. Liefst natuurlijk zonder dat het ten koste gaat van de merkwaarde. En dat kan ook, zo hebben verschillende bedrijven de laatste jaren al aangetoond.
Scherper inkopen
Om te beginnen is het voor vrijwel elke marketingafdeling mogelijk de kosten beter te managen en scherper in te kopen en bijvoorbeeld brochures en andere uitingen meer te standaardiseren. Ook gaat vaak teveel geld op aan versnipperde reclamecampagnes. Door de communicatie voor een bepaald merk toe te snijden op de meest kansrijke en rendabele klantengroep, kan vaak efficiënter worden gecommuniceerd. Ook kan het geen kwaad de wijze waarop het marketingbudget wordt berekend, eens tegen het licht te houden. Is het wel terecht dat er relatief zo’n hoog bedrag voor productie van reclamecampagnes is gereserveerd? Hoe verhouden de uitgaven bij andere merken zich tot elkaar, en waarom geeft een ander merk relatief minder uit aan een bepaalde post? Zo zijn er tal van besparingen mogelijk zonder dat merk en klant er veel van merken.
Bron:
Marketing Management