Doet MarketingTribune aan slipstreammarketing?

20 februari 2006, 21:20

Terwijl ik altijd met veel plezier het tijdschrift MarketingTribune lees, erger ik me al tijden aan de gelijknamige e-mail nieuwsbrief. De artikelen zijn slecht geschreven, vaak zonder bronvermelding en sinds kort valt het me op dat het er op lijkt dat men aan het experimenteren is met ‘slipstreammarketing’. Nadat Marketing Online een e-mail nieuwsbrief heeft verstuurd, komt binnen 15 minuten ook de nieuwsbrief van MarketingTribune in de mailbox. Toeval of bewust? En wat zou daar nu het effect van zijn? Wordt het daardoor beter gelezen? Wordt de nieuwsbrief van Marketing Online daardoor slechter gelezen?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

11 Reacties

    Marc

    Het uitblijven van een reactie van mt zegt alles


    22 februari 2006 om 08:37
    Fred Sengers

    Beste Marco,

    als wij in onze nieuwsbrief geen bron vermelden, is dat omdat het eigen nieuwsgaring betreft. Ik weet dat zelf nieuws maken in de wereld van de e-mailnieuwsbrieven een betrekkelijke uitzondering is, dus ik begrijp je verwarring 😉


    22 februari 2006 om 11:43
    media

    Dank voor je reactie Fred. Ik heb al eens een email gestuurd met daarin een voorbeeld van een bericht dat letterlijk was overgenomen zonder bronvermelding. Ik zal er op blijven letten en je deze de volgende keer persoonlijk sturen.

    Ben overigens wel benieuwd of ik gelijk had vwb de slipstreammarketing, wordt er de nieuwsbrief nu bewust kort na de nieuwsbrief van Marketing Online verstuurd of is dit toeval?


    22 februari 2006 om 11:54
    Fred Sengers

    Hou ons scherp, Marco. Ik hoor je opmerkingen graag.

    Voor wat betreft het vissen naar ‘slipstreammarketing’. Dat werkt voor ons echt geweldig, joh. Het uitblijven van een reactie van TvM zegt wat dat betreft alles 😉


    22 februari 2006 om 13:14
    Theo van Vugt

    @marco: goed gezien!

    @Fred: wat een lulverhaal. Er staat nooit iets lezenswaardigs in jullie nieuwsbrief en dat weet je best, anders was je gewoon op dinsdag blijven verschijnen. Ik vind je copycat-gedrag echt vrij zwak, maar niet echt verrassend want ik ken je. Je probeert niet iets op eigen kracht neer te zetten, maar gebruik te maken van de verwarring die je sticht. Twee nieuwsbrieven vlak na elkaar met allebei een marketingheading. Ja, ik kan me voorstellen dat je dan in de war raakt en de verkeerde leest.

    Voor de rest moet je vooral doen wat je niet laten kunt. Iedereen met een beetje verstand ziet dat de MT-nieuwsbrief vrij zwak is. Onze nieuwsbrief is ook veel groter in bereik dan die van jullie en het gros van onze lezers zien die van jou dus helemaal niet.

    Daarom vond ik het ook niet nodig om meteen te reageren.


    22 februari 2006 om 13:26
    jeroenmirck

    Deze maandag in de MT-nieuwsbrief: zes berichtjes, onderbroken door twee advertorials.

    Deze maandag in de TvM-nieuwsbrief: elf berichten.

    Dan weet ik wel wat ik kies: de dagelijkse nieuwsbrief van Adformatie… 😉


    22 februari 2006 om 13:53
    Fred Sengers

    De ironie van mijn verwijzing naar de eerste reactie op Marco’s bericht is Theo blijkbaar ontgaan. Als MarketingTribune verder geen partij is voor TvM, begrijp ik eerlijk gezegd de reden niet om het zo heftig op de man te spelen… Laten we het bij de feiten houden, dat past journalisten ook beter.


    22 februari 2006 om 14:19
    Theo van Vugt

    @Fred: Ik begrijp jouw ironie zelden, da’s waar.


    22 februari 2006 om 14:31
    media

    @Theo: wat een heftigheid!?

    @Fred: wellicht goed om eens te kijken naar jullie e-mail nieuwsbrief; die doet op dit moment geen recht aan MarketingTribune (dat zoals ik al aangaf een prima vakblad is).


    22 februari 2006 om 14:42
    Marc

    @Fred, je bent wel een mondig typetje maar antwoorden geef je niet, Marco stelt een duidelijke vraag: “Toeval of bewust? En wat zou daar nu het effect van zijn? Wordt het daardoor beter gelezen?”

    En inderdaad, Theo speelt op de man, maar wees eerlijk, jij hebt in het verleden daar ook staaltjes van laten zien


    22 februari 2006 om 15:39
    Fred Sengers

    @Marc. Ik ben bang dat de waarheid ontnuchterend is. Doordat MarketingTribune sinds 1 januari op een ander moment naar de drukker gaat, komt ons de dinsdag als nieuwsbrief-dag minder goed uit. We hebben daarom besloten naar de maandag te gaan. Je zult me waarschijnlijk niet willen geloven, maar tot deze gedachtenwisseling vandaag heb ik geen moment nagedacht dat maandag ook de dag van de TvM-nieuwsbrief is. Het interesseert me eerlijk gezegd ook niet. Je moet van je eigen kracht uitgaan.

    Geestig dat dit zo de gemoederen bezighoudt. Kijk voor de grap even de tijden van verzending in de afgelopen weken maar even na. Meestal is TvM iets eerder, maar wij zijn wel degelijk ook een aantal keren sneller geweest. Geen bewust beleid dus. Ik denk dat Theo en zijn ploeg om half tien beginnen om hun nieuwsbrief te maken en dat doen wij een kilometer verderop ook. We zullen proberen voortaan iets sneller te werken, dan is dit ook weer de wereld uit.


    22 februari 2006 om 16:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!