DM budgetten in Engeland opnieuw gestegen
Volgens een nieuwsfeit van adforesult zijn de uitgaven voor mediareclame in Engeland met 17 procent gedaald. Maar de online marketing budgetten zijn 20% gestegen. Opvallend is dat budgetten voor fysieke DM eveneens zijn gestegen, “omdat de scheiding tussen klassieke en online dm steeds verder vervaagt”. Een op de drie bedrijven heeft de dm-budgetten voor 2006 verhoogd.
In Nederland wordt het grootste gedeelte van het dm-budget gereserveerd voor post (27%).
Maar het zou mij verwonderen als de uitgaven voor fysieke DM in Nederland ook gaan stijgen. Zo hoor ik de laatste tijd van verschillende kanten over de opmars van het (ongeadresseerde!) sealpack. Het wekelijkse stapeltje folders schijnt steeds uitgebreider aandacht te krijgen van de gezinnen die geen opt-out sticker op hun brievenbus hebben geplakt.
Maar dit ongeadresseerde reclame-drukwerk is veel goedkoper dan geadresseerde post. Zo geredeneerd zullen de budgetten voor fysieke DM in Nederland alleen gaan stijgen als de papierprijs verder stijgt.