Dit zijn de eerste 4 stappen voor een digital-marketingstrategie

Dit zijn de eerste 4 stappen voor een digital-marketingstrategie

Marketing met behulp van digitale middelen en kanalen kennen we bij-na allemaal, maar in het afgelopen jaar is online marketing in een stroomversnelling geraakt. McKinsey stelt dat de ontwikkeling van digitale producten of producten die digitaal zijn toegerust in één klap zeven keer sneller is gegaan onder invloed van de covidcrisis. Bedrijven die nog niet mee zijn in hun online zichtbaarheid hebben dat ook zeker gemerkt.  

Stug volhouden aan de basisstrategie, het oude vertrouwde, is nauwelijks een optie, maar hoe start je? Of hoe haal je in? Producten en diensten die door online-marketingbedrijven en -leveranciers zijn ontwikkeld en daarmee hun tools zijn in de afgelopen jaren enorm geëvolueerd. Dat betekent dat wij als marketeers eindeloze mogelijkheden hebben bij de werving van klanten om profielen samen te stellen, flows te ontwikkelen, het eerste contact te leggen, leads op te volgen en meer. In mijn ogen is het een enorm gemis als je zulke mogelijkheden buiten beschouwing laat, dus vandaar deze spoedcursus in vier bedrijven. En laten we dus van start gaan met het verzamelen van data, want het begint nog altijd met de feiten. 

Stap 1: data

In de data maken we een verschil tussen kwalitatieve data en kwantitatieve data. Misschien krijg je nu al de kriebels en enorme flashbacks naar je middelbareschooltijd tijdens de wiskundeles, maar het is eigenlijk heel erg simpel. Kwantitatieve data zijn data waar je mee kunt rekenen. Neem bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers of de duur dat iemand op je website is, maar ook je CTR, je CPA en bounce-rate. 

Allemaal harde getallen waar je mee kunt rekenen. Kwalitatieve data zijn dat dan weer niet. Dit zijn data die je kunt gebruiken om de waarom-vraag te beantwoorden: waarom deed je bezoeker een bepaalde actie op de website? Kwantitatieve data gebruik je om te bepalen wat er is gebeurd. Het zijn data die je hebt verzameld in de geschiedenis (alles wat eerder is gebeurd). Kwalitatieve data gebruik je om te 'voorspellen' wat de toekomst kan gaan doen. Ook belangrijk: je kunt testen of wat je doet ook echt heeft gewerkt. Deze twee soorten data gaan natuurlijk hand in hand, maar ze zijn niet allebei even belangrijk in alle fasen van de funnel.

Tools

De meest voor de hand liggende tool is Google Analytics. Met al het commentaar dat er is op deze tool, is het nog steeds de meestgebruikte en bovenal gratis. In combinatie met Google Tag Manager is het daarnaast ook vrij simpel om toe te passen. Een andere tool die je in kan zetten is de bekende Hotjar. Deze is met name voor de kwalitatieve data. Wil je niet 99 euro per maand betalen, dan raad ik je aan om eens bij SpySession te kijken. 

 

Stap 2: Funnelhacking

Wat een heerlijk woord, vind je niet? Funnelhacking is iets waar veel marketeers zenuwachtig van worden. “Nee, een funnel hebben wij niet nodig, wij zitten in een business waar dat toch niet werkt”. Complete onzin, denk ik. Een funnel past en hoort bij elk bedrijf, ongeacht de soort business of branche, hoe lang of kort de funnel ook is. 

Funnelhacking is iets waar veel marketeers zenuwachtig van worden

Het uittekenen van de funnel is een oefening die ik vaak toepas en die veel inzichten geeft bij managers en directeuren. Het is heel simpel, je gaat gewoon inbeelden hoe jouw ideale klant kennis met je maakt, de eerste stappen onderneemt, lead wordt, klant wordt, mensen gaat refereren en het liefst nog meer diensten af gaat nemen.  Hoe je die funnel noemt is aan jou, ik ben voorstander van de pirate funnel, maar ik ben dan ook een growth hacker. Een funnel maakt de flow van je ideale klant inzichtelijk. Vaak heb je deze wel in je hoofd zitten, maar het uittekenen van deze geeft veel leuke inzichten en is niet moeilijk. 

Tools

Hier kun je echt breed gaan. Je kunt simpel beginnen met pen en papier of een whiteboard, maar er zijn ook online tools. Zelf gebruik in Funnelytics, maar onlangs stuitte ik op een leuke toolt genaamd Whimsical, waar je allemaal diverse flowcharts kan maken, heel erg handig. 

Stap 3: Buyer persona

(Dit kun je ook doen als tweede stap, dat ligt aan de situatie en hoe de flow van strategie ontwikkelen verloopt._ Je hebt een ideale klant (of meer) nodig die jouw funnel doorloopt. Nu kun je starten met de traditionele funnel Bekijk je backlog aan klanten, selecteer je tien beste klanten eruit en analyseer ze op basis van persoonlijkheden. Welke type persoon, welke functie, leeftijd, waar ze wonen, hoeveel geld ze gemiddeld uitgeven, wat hun pijnpunten zijn en  meer. Kan je hier gemakkelijk achter komen? Jazeker! Er bestaan diverse tools die jou die informatie geven, helemaal gratis. Belangrijk is dat het ontwikkelen van een buyer persona vooral een creatief proces is waar je goed de tijd voor moet nemen. 

Een buyer persona is iets wat groeit in de tijd en steeds sterker wordt

Als tip wil ik je meegeven om sowieso te gaan werken met een buyer persona, ongeacht hoe nauwkeurig die is. Een buyer persona is iets wat groeit in de tijd en steeds sterker wordt.

Tools

Er bestaat een tool genaamd Crystal Knows waarmee je heel nauwkeurig iemand zijn persoonlijkheidstype kunt achterhalen. Probeer hem maar eens op jezelf. Ook gebruik ik een tool genaamd Sparktoro waar je profielen kan vinden van ideale klanten. Deze kan je vervolgens weer analyseren met bijvoorbeeld Crystal Knows.

Stap 4: analyseren en doelen stellen

Ik heb je nu behoorlijk veel verteld over stappen die je regelmatig zal moeten herhalen. Maar het belangrijkste is dat je al deze data combineert of samenvoegt tot een strategie. Ikzelf doe dit vaak door de zogenaamde bottleneck te lokaliseren. Een bottleneck of drop off in de funnel. Gebaseerd op deze drop off ga je een strategie bedenken hoe je die fase in de funnel kan optimaliseren. In de growth hacking doe je dit in het GROWS-proces.

Als je alles visueel hebt, is het ook veel gemakkelijker om te bepalen welke marketingkanalen je allemaal in gaat zetten. Je hebt bijvoorbeeld een overzicht van waar jouw ideale klant zich bevindt. Maar ook hoef ik je niet te vertellen dat televisiereclame duurder is dan een simpele social-media-advertentie campagne. De customer lifetime value samen met de complexiteit van je product bepaald dus ook welke kanalen je gaat gebruiken. 

Ik hoop dat je begrijpt dat het het ontwikkelen van een digital-marketingstrategie voor elk bedrijf anders is. Wat ik belangrijk vind is dat je begrijpt dat er voor de moderne digitale marketing vooral een creatieve en andere mindset nodig is. Ik kom maar al te vaak bedrijven tegen die blijven hangen in het oude vertrouwde. Deze bedrijven blijven dan ook hangen in de oude vertrouwde resultaten, wat helemaal niet erg is, tot die opeens tegen gaan vallen en het gat naar nieuwe marketinginzet te groot is.

Growth hack-tip

Veel tools die ik beschrijf komen met een proefperiode van bijvoorbeeld 14 dagen. Deze kan je gemakkelijk omzeilen met de zogenaamde +1 hack. Met een Gmail-adres kan je onbeperkt proefaccounts aanmaken door elke keer +1 achter je email te zetten. .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken), .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)  Je moet wel elke keer het account opnieuw instellen. 

Succes!

Credits afbeelding: Q'AILA/Unsplash, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.