Directeur Olivier van Duijn: “6% omzet MKB loopt via Marktplaats”

2 juni 2014, 14:00

Olivier van Duijn (1967) is directeur van Marktplaats, de handelswebsite die onlangs zijn vijftiende verjaardag vierde. Hij is sinds 4 jaar verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de handelsmogelijkheden van het platform. En dat bevalt: “Er zijn natuurlijk maar weinig plekken waar je met je handen aan zoveel knopjes kunt zitten en waar iets gebeurt.”

Wat feiten die Van Duijn oplepelt, zijn:

  • dagelijks 350.000 advertenties geplaatst
  • 1,3 miljoen bezoekers per dag.
  • 125.000 transacties per dag tussen mensen onderling
  • 30.000 transacties per dag tussen bedrijven en mensen
  • er werken 175 mensen bij Marktplaats.

Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat 6 procent van de omzet in het MKB via Marktplaats zou lopen. “Marktplaats biedt daarbij een groot publiek. En dat is eigenlijk het eenvoudige verhaal.” Daarmee concurreert het met bol.com's Plaza, waar deels dezelfde klanten actief zijn. Het verschil: Marktplaats biedt zelf niet dezelfde producten aan als de MKB-ers.

De belangrijkste inkomsten van Marktplaats zijn afkomstig van bedrijven. Daarnaast biedt het diensten aan adverteerders, die het Marktplaats-publiek graag willen bereiken op het moment dat deze concreet aan het zoeken zijn naar bijvoorbeeld een nieuwe auto.

De data die Marktplaats daarbij verzamelt, zijn goud waard. De basis blijft echter de handel tussen mensen, verzekert Van Duijn.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags
c2c,

2 Reacties

    Jeroen

    Ik moet een beetje lachen om de zelfbevlekking van marktplaats. De laatste dagen zijn ze veel in de media om te vertellen hoe trots ze zijn op hun “marketingkanaal”. Ik vind het helemaal niets. Niet de juiste marketingtools, te weinig inzichten en geen directe koppeling met databases. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zoals de website in het algemeen lijkt alles zo verouderd. Niet voor de online marketeer anno 2014.


    5 juni 2014 om 05:54
    Mike

    Tevergeefs bij Marktplaats gemeld: BVA Automotive vervuilt daar in

    Auto’s de zoekresultaten met advertenties die enkel verwijzingen naar online auctions zijn. Advertenties met een vermelde prijs op elke prijs-nivo. Bloed irritant en gebruikersonvriendelijk!

    Kwam een antwoord van een Marktplaats medewerker dat ze het onderin de adv. vermelden. Daar gaat het niet om. Het is spam op de Marktplaats website.


    9 februari 2017 om 15:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!