Digitaal kinderlokken op TikTok: Wie stopt dit?

3 mei 2022, 05:00

De Metagids #20 – Digitaal kinderlokken begint op TikTok, Fictoseksualiteit en Detox Your Feed

Afgelopen week zat ik ’s avonds naar TikTok Live te kijken. Ik schrok ervan. Twee meisjes van de hotelschool, in een te kort naveltruitje, die in licht benevelde toestand met een glas wijn in de hand, vanuit hun slaapkamer, voor de ogen van een live publiek van zo’n 400+ man zich klaarmaakten voor Koningsnacht. De reacties van het overwegend mannelijke publiek waren niet van de lucht: “draai je eens om”, “twerk eens voor me”, “babies van 12 zijn halfnaakt” en “het zouden je dochters maar zijn”. Toen ik snel verder scrolde kwam ik meer van dit soort tafereeltjes op de kortefilmpjes-app tegen. En dat is een probleem.

Op het randje van kinderpornografie

Volgens Forbes, dat een paar honderd van dit soort livestreams bekeek, wordt de commentaarfunctie van TikTok veelvuldig gebruikt om jonge meisjes aan te zetten “tot het verrichten van daden die zich op de rand van kinderpornografie bevinden.” Via het geven van virtuele cadeaus, die ingewisseld kunnen worden voor keiharde euro’s, of door betalingen via platformen als Venmo of PayPal te verrichten worden de tienermeisjes beloond. Het is seksuele uitbuiting waar TikTok voor alsnog de ogen voor sluit.

Experts waarschuwen voor de gevolgen van de onbelemmerde toegang die kijkers via het platform verkrijgen tot de slaapkamers en badkamers van deze meisjes alwaar deze streamingactiviteiten vaak plaatsvinden. TikTok geeft zo een uiterst intiem kijkje in de leefwereld van deze tieners. Het stelt kwaadwillenden in staat om deze meisjes middels sextortion te groomen “voor online of offline seksueel misbruik”.

En het is niet alleen op TikTok, ook op Instagram, Snapchat en op andere soortgelijke sociale media platformen komen dit soort ongezonde praktijken voor. Dit is hoe digitaal kinderlokken begint.

Wie stopt dit?

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1.Bored Ape Yacht Club aan het cashen

Bored Ape Metaverse Frenzy Raises Millions, Disrupts Ethereum – Afgelopen weekend verkocht Yuga, het bedrijf achter de Bored Ape Yacht Club, 55.000 percelen aan virtuele grond. Op deze stukken grond moet in de nabije toekomst The Otherside, de metaverse van BAYC, verschijnen. De vraag overtrof de verwachtingen en zorgde ervoor dat gas fees voor het gebruik van Ethereum naar ongekende hoogten stegen. De exorbitante prijsstijging maakt eens te meer duidelijk dat Web3 nog in de kinderschoenen staat.

2.Fictosexuality

Fictosexuality – De New York Times besteedde afgelopen week aandacht aan de 38-jarige Japanner Akihiko Kondo. Een paar jaar geleden trouwde hij met virtueel 3D hologram Hatsune Miku. Hij is niet de eerste en zeker ook niet de laatste die met een fictief karakter een langdurige relatie is aangegaan. Duizenden Japanners hebben inmiddels een soortgelijke relatie. Het gaat om nep-mensen, maar het zijn echte gevoelens.

3.Instaface

Instaface: waarom we allemaal op een Instagram-filter willen lijken – In 2020 schreef ik voor Marketingfacts het artikel “Iedereen hetzelfde Instagram-gezicht” waarin ik waarschuwde voor de correctiefilters van Instagram en Snapchat. Steeds meer jongeren melden zich op jonge leeftijd bij de plastisch chirurg met de vraag of hun uiterlijk aan hun opgepimpte selfie kan worden aangepast. Snapchat dysmorfie heet dit ziektebeeld. Het programma Happy Trending van ondere andere Emma Wortelboer besteedde afgelopen week uitgebreid aandacht aan dit fenomeen. Een absolute aanrader!

4.DetoxYourFeed van Dove

#DetoxYourFeed – Ook Dove, het huidverzorgings-merk van Unilever, staat al een aantal jaren stil bij de gevaren van deze filters. Afgelopen jaar lanceerden ze de Reverse Selfie-campagne. Nu hebben ze de #DetoxYourFeed-campagne gestart waarin deepfake-moeders hun verbouwereerde dochters stimuleren om hun uiterlijk aan te passen. Op deze manier proberen ze duidelijk te maken hoe vergiftigd de online beauty cultuur is.

5.De strijd tegen de perfecte plaatjes van de echte app BeReal

‘BeReal’ strijdt tegen perfecte plaatjes, maar hoe echt is de app zelf? – In Metagids #17 besprak ik de app BeReal, dat volgens de makers de comeback van “echt” betekent. Collega Thijs Pepping werd deze week door EditieNL bevraagd over dit sociale media fenomeen. Het was zijn eerste optreden voor de Nederlandse televisie. Een moment om nooit te vergeten. 😉 Terugkijken kan hier (vanaf 10:10 minuten).

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief