Diepte-interviews meest waardevolle methode om gebruikerservaring te testen

45% van de bedrijven doet niet aan UX testing

Diepte-interviews meest waardevolle methode om gebruikerservaring te testen

Iets meer dan de helft van de bedrijven test de gebruikerservaring, zo blijkt uit het User Experience Survey Report 2013 van Econsultancy. Voor het onderzoek ondervroeg Econsultancy 1.400 digital & e-commerce professionals. Dat betekent dus dat iets minder dan de helft nog niet aan UX-testing doet. Wel zegt driekwart van hen (73 procent) daar in het komende jaar mee te beginnen.

Barrières

Het gebrek aan budget is de belangrijkste reden om nog niet te testen, dat zegt de helft van de bedrijven en 65 procent van de bureaus. Omdat er steeds meer relatief goedkope methodes van user experience-testing zijn, verwacht Econsultancy dat dit de belangrijkste reden zal zijn dat het inzetten van UX-testing zal toenemen. Een van de respondenten, Simon King, directeur van Origin Experience Design, zegt dat er de afgelopen jaren veel vooruitgang is geboekt:

"If this survey had been conducted five years ago, or even three years ago, we would have seen a very different picture, with testing and UX, in general, still often a marginal activity. We can see through this report how far things have progressed, with agencies and client UX professionals successfully demonstrating the value of testing to improve web-development projects and increasing sales in particular."

Welke technieken zorgen voor het beste resultaat?

Econsultancy vroeg de respondenten ook naar welke technieken zij inzetten en welke voor het beste resultaat zorgen. Het mag dan één van de meest ouderwetse manieren van UX-testing zijn, diepte-interviews met gebruikers wordt desalniettemin als meest effectieve methode bestempeld. Het is overigens tevens de duurste methode. In-person/lab UX-testen zorgt volgens de respondenten voor de meest waardevolle inzichten, de beste ROI en is duidelijk in zijn opzet.

"User depths come across as the work-horse of modern user experience design, reminding us that there really is no substitute for quietly watching and listening as your target audience grapples with your user experience", zo schrijft Econsultancy.

Het testen van content, bijvoorbeeld met A/B- of multivariate testen, wordt door 48 procent van de bedrijven als effectief bestempeld. 

Verhogen conversie belangrijkste doel

Het verhogen van de sales en de conversie is volgens de respondenten het belangrijkste doel van user experience-testen (74 procent), gevolgd door het vergroten van de klanttevredenheid (71-72 procent) en loyaliteit (43-44 procent). 

Verantwoordelijkheid ligt veelal bij marketing

Het testen van de gebruikservaring is nog veelal de taak van de marketingafdeling (26 procent). Bij 14 procent van de bedrijven houden de afdelingen E-commerce of webontwikkeling zich bezig met UX-testing. Bij 12 procent is er een afdeling speciaal opgezet voor het testen van de gebruiksvriendelijkheid. 

Afbeelding: David Goehring (cc)


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.