Je bekijkt een artikel van BBP Media
partner

‘Deze Belgische insights heb je tot nu toe gemist’

Maar niet meer voor lang! Eric Lippens, die de ‘Meest Nederlandse Belg in België’ is, weet het zeker: de Belgische en de Nederlandse markt zijn verschillend.

15 augustus 2022, 06:00 1723 x gelezen

Net als de consumenten. Ondanks de gelijkenis tussen het Vlaams en Nederlands is marketing in België een andere tak van sport dan in Nederland. En daar biedt Lippens’ bedrijf, vraaghetdebelg.nl, uitkomst bij. Van het herschrijven van tekst, het opzetten en uitvoeren van een complete marketingstrategie tot trainingen en workshops die de nodige handvatten bieden voor ambitieuze ondernemers.

In 2021 werd voor bijna 63 miljard euro naar onze zuiderburen geëxporteerd. Daarmee is België een meer dan aantrekkelijke handelspartner voor Nederlandse bedrijven. Maar het benaderen van zowel B2B- als B2C-klanten gaat nog wel eens ‘op z’n Nederlands’. En dat is niet altijd de beste manier. ‘België is niet de 13e provincie van Nederland’ zegt Lippens stellig. ‘Nederlandse bedrijven zetten vaak hun bestaande content en website één op één door naar de Belgische markt, maar dat werkt niet. We spreken weliswaar dezelfde taal, maar we begrijpen elkaar niet. Belgische klanten zijn, zeker vergeleken met Nederlandse, veel wantrouwiger. Een kreet als ‘de beste in Nederland’ doet een Belg niets, die denkt ‘I don’t care’. Een Belg heeft meer voorbereidingstijd nodig, hij wil zekerheid. Schreeuwerige verhalen werken niet. In België is storytelling effectief, goed verwoorde verhalen met mooie foto’s.’

Een ander punt om de gaten te houden volgens Lippens is dat de digitale adaptatie iets trager gaat in België. Dat is niet persé een nadeel, maar wel iets om rekening mee te houden bij kanaal- en contentkeuze. ‘In België is digitalisatie een snelweg waar je vlot kan doorrijden, in Nederland zie je al files verschijnen.‘ Ook daar kan Vraaghetdebelg.nl uitkomst bij bieden. Van webadvies over taal tot website-optimalisatie en zelfs het compleet tijdelijk overnemen van alle marketing- en sales-activiteiten in België met de nodige transparantie.

Om de voeten in de klei te houden maakt Vraaghetdebelg.nl, naast de eigen kennis en expertise en externe professionals, gebruik van een divers consumentenpanel van 100 Belgen. Het panel zorg voor actueel inzicht in wat Belgische consumenten belangrijk vinden, wat de (digitale) trends zijn, kortom: het advies van Vraaghetdebelg is gebaseerd op inzichten uit de échte Belgische wereld.

Dit mag je verwachten

Door de juiste marketingstrategie toe te passen, inzicht te hebben op de juiste media en timings, en een perfecte webpresence te creëren, garandeert Vraaghetdebelg.nl meer omzet, conversie en winst op de Belgische markt. Zo heeft Vraaghetdebelg.nl voor Klant A alle communicatie vervlaamst, van Google Ads tot webteksten en emailflows, wat zorgde voor een stijging van +50% in CTR’s en omzetten. Klant B ging nog een stap verder en koos voor de volledige overname van hun Belgische marketing. Na 6 maanden zag hun omzet al een stijging van +300%, om na 1,5 jaar een stijging te zien van nogmaals 100%.

Lippens: ‘Het hoeft niet heel veel geld, tijd en moeite te kosten. Het is afhankelijk van de basis, maar kleine aanpassingen aan content en website kunnen al een significant resultaat opleveren. België is nu eenmaal een andere markt die een andere aanpak nodig heeft. En die aanpak bieden wij Nederlandse ondernemers.’

Leer de insights eigenhandig

Voor wie kennis wil opdoen over de Belgische markt of zijn of haar vaardigheden op de Belgische markt wil verbeteren, biedt Vraaghetdebelg ook workshops, zowel open als in-company. In de vier tot vijf uur durende interactieve workshop leert de deelnemer de basisvaardigheden voor de Belgische markt en krijgt hij/zij/hen tips en tricks. Ook merkt Lippens dat de deelnemers onderling ervaringen en informatie delen. ‘Dan merk je dat deelnemers tegen dezelfde dingen oplopen, en de reactie is dan vaak: ‘Ah, het ligt niet aan mij’.

De workshop is bedoeld voor alle soorten bedrijven: B2B en B2C, e-commerce maar ook de toeristische sector. De deelnemers zijn vooral communicatie-, marketing- en e-commerce-specialisten. Om het deelnemen aan de workshop nog aantrekkelijker te maken betaalt Vraaghetdebelg de deelnamekosten terug als je het bureau alsnog inhuurt. De eerstvolgende workshop vindt plaats op 8 september in Nieuwegein, Utrecht. Lezers van MarketingTribune, Marketingfacts en Twinkle krijgen met kortingscode ACTIE2022 €50 korting bij het inschrijven en betalen dus maar 195 euro.

Datum:  8 september 2022
Uur:  9u30 – 13u00
Locatie:  Nieuwegein, Utrecht
Prijs:  €245 p.p. (€195 met de kortingscode voor lezers van Marketingfacts, MarketingTribune en Twinkle).
Meer informatie over deze workshop is hier te vinden.

Word lid van de BeNe-club

De BeNe-club van Vraaghetdebelg is een andere manier om inzicht te krijgen in de Belgische markt en de trends op de markt. Een lidmaatschap kost 450 euro per jaar, maar daarvoor krijg je elke maand de laatste media trends uit België en nog meer tips en tricks over adverteren en zakendoen in België. Daarnaast krijg je:

  • Elk kwartaal een update van de resultaten uit het marktonderzoek ‘De 100 Belgen’ en kun je twee vragen per jaar aan het panel stellen.
  • Opiniestukken en kritische invalshoeken van de Vraaghetdebelg-experts
  • Een unieke log-in met ongelimiteerde toegang tot de marktinzichten pagina.
  • Toegang tot de community van VraaghetdeBelg
  • Deelname aan drie netwerkmomenten per jaar met sprekers en collega-ondernemers.
  • Onbeperkte toegang tot de digitale cursus ‘Beter adverteren in België‘ en ‘Beter zaken doen in België‘
  • 1 gratis workshop (tot maximaal 250 euro) van Results and More.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, krijg je als clublid ook nog eens tien procent korting op de diensten van VraaghetdeBelg.

BBP Media is een onafhankelijk B2B-mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met de Global E-commerce Summit in Barcelona en de website E-commercefacts.com een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Shopper Marketing Update, Twinkle en CustomerFirst.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!