Denk je eigenlijk wel na over je deuren?

Typisch zoiets waar je eigenlijk nooit over nadenkt: de deuren in je huis. De buitendeuren, de binnendeuren... ze zijn er gewoon zonder dat je ze echt ziet. Austria Deuren wil daar verandering in brengen met deze nieuwe campagne.

5 april 2023, 14:45 1992 x gelezen

Credits

Bureau: Natwerk

Doelstelling

Meer deuren verkopen.

Uitwerking

Uit het persbericht: Austria Deuren, het deuren merk van familiebedrijf Koninklijke Dekker (Hout), lanceert haar eerste campagne met een krachtige belofte: “Austria Deuren. Kies je voor het leven”. De campagne heeft als doel om consumenten bewust te maken van de impact van de keuze voor een deur.

Met hun Koninklijke kwaliteit en tijdloze design, biedt Austria Deuren een duurzame oplossing voor huiseigenaren die zeker willen zijn van hun keuze. Om dit te communiceren heeft Austria Deuren een serie TVC’s en socials ontwikkeld waarin te zien is hoe personen last hebben van de verkeerd gekozen deuren. Vervolgens worden ze meegenomen door Harry (dé Austria-man) naar het moment dat zij ooit hun deur kozen en zo laat hij zien waar het fout is gegaan. Uiteindelijk wordt de oplossing gepresenteerd: de nieuwe Austria Deur. Hoe mooi is dát?

Austria Deuren wil met deze campagne de consumenten inspireren en laten zien dat deuren ook een belangrijk onderdeel van het interieur zijn en dat een goede deurkeuze een wereld van verschil kan maken. Want of je nu komt of gaat, de deur van je eigen huis is de enige die altijd voor je open staat. De campagne zal te zien zijn op verschillende kanalen en wordt ondersteund door online en offline advertenties.

Oordeel

Om te beginnen met een positief punt: ik denk dat het heel herkenbaar is wat in de commercials gezegd wordt over ‘weet je nog toen je hier pas kwam wonen?’. Dat komt enorm vaak voor natuurlijk, wanneer mensen net in een nieuwe woning trekken en zeggen ‘die deur komt nog wel’, waarna het vervolgens niet gebeurt. Zeker in de commercial met de buitendeur is dat duidelijk, want daar breekt daadwerkelijk iets af en is er dus vervanging nodig.

Maar daar zit ook meteen een puntje van kritiek. Bij de commercial met de binnendeur komt er ongevraagd iemand de kamer binnen na een dreigend muziekje. Wat is dat nou weer? Sowieso is het een beetje een vreemd typetje, vind ik. Een typetje hoort over the top te zijn, maar ik vind de gekozen aanpak gewoon niks.

Bovendien konden ze niet kiezen tussen de pay-off ‘Kies je voor het leven’ en ‘Hoe mooi is dát’, dus staan ze er maar allebei. Enorm veel afleiding van de eigenlijke boodschap: dat je eens een deur van Austria moet overwegen en niet moet wachten tot het te laat is.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!