Demand Gen: Google’s nieuwe AI gestuurde campagne – Eerste bevindingen

De resultaten hebben ons net zo positief hebben verrast als toen de Discovery-campagnes werden gelanceerd.

7 november 2023, 07:00 1321 x gelezen

Uiteraard is Google een van de koplopers in digital marketing als het gaat om het gebruik van AI in advertising. Google heeft recent aangekondigd dat het campagnetype Google Discovery Ads gaat upgraden naar Google Demand Gen Ads. Google Demand Gen campagnes zijn de nieuwste AI-gestuurde campagnes van Google. We gingen daar uiteraard direct mee aan de slag en delen kort onze bevindingen met je.

Wat waren Google Discovery Ads ook alweer? De advertenties van de Discovery campagnes vind je terug in Google Discover feed, YouTube home en Gmail. Discovery Ads maken gebruik van afbeeldingen en je logo. Je kunt vijf omschrijvingen en vijf headlines toevoegen zodat Google hiermee kan testen. Het betreft een van de nieuwe ‘dynamische’ smart-campagnes van Google; het algoritme zoekt automatisch de juiste advertentieformaten op de juiste plek voor de doelgroepen die mogelijk converteren.

Wat verandert er met Google Demand Gen campagnes?

Google positioneert de Demand Gen campagnes als Google’s antwoord en/of aanvulling op Social Advertising. De vernieuwing zit hem met name in het toevoegen van video- en targetingmethodes. Hierdoor kan je als adverteerder je doelgroep bereiken met je beste visuals en video’s op meer “visuele en entertainment focused touchtpoints”.  Kortom: je kan eerder in de customer journey je potentiële klanten bereiken met alle voordelen van adverteren op het Google-netwerk. De advertenties in deze campagnes vind je nu bijvoorbeeld ook terug in YouTube shorts en in-stream video’s. Wij waren al ingeschreven voor de bèta, maar het nieuwe campagnetype wordt dit kwartaal uitgerold voor alle adverteerders. Net op tijd voor Black Friday en de feestdagen.

Eerste bevindingen

Het instellen van een Demand Gen campagne verschilt niet veel van het opzetten van een ‘oude’ Discovery campagne in Google Ads. Onze eerste bevindingen zijn zeer positief! Hoewel we nog niet heel veel data hebben opgebouwd, kunnen we wel al zeggen dat opvalt dat video naast bereik ook direct voor conversies zorgt. Ook zien we een vrij lage CPC en dat de nieuwe carrousel ad tot zover het minste presteert.

En ook interessant is dat je lookalike doelgroepen kan gebruiken op basis van first party gegevens (bijvoorbeeld klantenmatchlijst, interacties met de website etc). Nu er geen vergelijkbare doelgroepen zijn, is dit een goede manier om toch een nieuwe doelgroep te bereiken die vergelijkbaar is met je huidige doelgroep.

Moet ik ook starten met Demand Gen campagnes?

Het lijkt erop dat Google met Demand Gen Ads een aanvullend advertentieformaat heeft gelanceerd om marketeers meer mogelijkheden te geven om hun branding doelstellingen te behalen. En een extra of alternatief kanaal in te zetten naast andere social-mediakanalen. Misschien heel logisch, maar met het toevoegen van YouTube Shorts en Instream video’s is het bereik van Google Ads in een keer (nog) groter geworden.

Demand Gen is dus vooral geschikt als je je bereik wilt vergroten. Het is een campagnetype dat heel erg visueel is ingesteld, dus het is belangrijk dat je goede content hebt om te delen. Met de combinatie van video, afbeelding en carrousel-advertenties kan je ook veel testen en kijken wat voor jou het beste werkt.

De resultaten van de Demand Gen Ads hebben ons net zo positief hebben verrast als toen de Discovery campagnes werden gelanceerd. Wil je meer uit je Social Advertising budget halen dan is Google Demand Gen absoluut het testen waard.

Patricia Netten
Digital Marketing Consultant bij BlooSEM

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!