De veiligheid van online bankieren en betalen
De helft van de internettende Nederlanders beschouwt betalen via internet, bijvoorbeeld met een creditcard, als een onveilige methode. Dit gevoel van onveiligheid vormt veruit de belangrijkste belemmering om online geldtransacties te doen. Ook voor internetbankieren geldt dat de perceptie van onveiligheid een verdere groei ervan in de weg kan staan.
Dit komt naar voren uit onderzoek van MarketResponse onder vijfhonderd internetters van achttien jaar en ouder dat werd uitgevoerd in november 2005.
Gebrek aan vertrouwen
Volgens de helft van de internettende Nederlanders is het verrichten van online betalingen met een creditcard niet veilig. Slechts 31 procent vertrouwt erop dat dergelijke transacties altijd goed gaan. Het onderzoek toont verder aan dat ruimt een kwart (26 procent) van alle internetters weleens online betalingen doet. Voor degenen die wel eens online shoppen maar geen geldtransacties via internet doen, is onveiligheid de meest aangevoerde motivatie om niet te betalen via internet.
Internetbankieren
De meerderheid, 62 procent, van de Nederlanders doet aan internetbankieren. Ook hiervoor geldt dat de perceptie van onveiligheid de belangrijkste reden is om bankzaken op de traditionele manier te blijven regelen. Van degenen die wel internetbankieren en/of geldtransacties doen via internet maakt 37 procent zich weleens zorgen. Men vreest dan zelf slachtoffer te worden van internetfraude.
Opdraaien voor de schade
Meer dan de helft (55 procent) van de internetters verwacht dat men zelf voor de schade opdraait als onbekende computerfraudeurs via het internet geld van de rekening hebben afgeschreven. De onderzoekers beschouwen dit resultaat als opvallend, omdat in algemene zin de gedupeerde schadeloos wordt gesteld als hem niets te verwijten valt. Het risico ligt dus bij bank of internetprovider.