De totale online reclamebestedingen Belgie in 2003 bedragen 18,4 M euro

1 april 2004, 19:58

De IAB / CIM studie over de online reclamebestedingen 2003 in Belgie toont een toename van 60% ten opzichte van 2002 en bereikt hiermee 18,4 miljoen euro.

Deze belangrijke toename stemt overeen met deze van de buurlanden (+50% voor Frankrijk of en +85% op het eerste semester voor Groot-Brittani?). Zij is eveneens vergelijkbaar met de stijging van de investeringen van de andere media.

Deze resultaten bevestigen de kracht van de markt die in het eerste halfjaar werd vastgesteld en laten toe te bedenken dat de online investeringen voortaan op de zelfde hoogte staan als deze in de bioscoopmedia.

Verschillende formaten ontwikkelen zich naast elkaar in deze dynamische en creatieve markt. Het hoofdtrio wordt nog steeds door Bannering beheerst (36% van de investeringen), achtervolgd door Content Integration (22%) en E-mail die van 5 tot 15% stijgt.

Wat de dragers betreft, staan Portaalsites aan de top met 63% van de investeringen ten opzichte van slechts 36% in 2002. De categorie ? News ? (sites met algemene informatie) kent een mooie toename en stijgt van 5 naar 10% van het marktaandeel, evenals de categorie ? Education & Student ?.

De categorie ? Business & Finance ? daarentegen daalt van 15 naar 7%.

Op gebied van de adverteerders blijven de Diensten- en Telecomsectoren duidelijk leiders, wat hun dynamiek bewijst. De FMCG merken, die in het eerste semester een schuchtere cijferverschijning deden, bevestigen hun aanwezigheid door 8% van de investeringen te bereiken over het gehele jaar. De toenamemarge is nog enorm voor deze merken, net zoals deze van de sectoren Cultuur & Toerisme en Verdeling, maar de tendens is wel degelijk daar.

Het IAB is gelukkig om de kracht van de markt en de dynamiek van zijn leden vast te stellen en kan hierdoor een veelbelovend jaar 2004 aangekondigen.

Bron:

http://www.iab-belgium.be/Content/Press/Archive/040331iabcim2003/1/index.asp

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!