De toekomst van marktonderzoek ligt online

De toekomst van marktonderzoek ligt online

Driekwart van de marktonderzoekers wereldwijd verwacht dat de komende zes maanden het gebruik van online marktonderzoek zal stijgen. In Europa worden met name telefonische enquetes en face-to-face onderzoek ingeruild voor online aldus onderzoekbureau Greenfield/Ciao (via: TvM).

John Kivit (Multiscope) schreef eerder een column over de stormachtige ontwikkeling van marktonderzoek via online panels. Hoofdredenen waarom marktonderzoek via online panels heeft kunnen groeien zijn volgens Kivit de relatief lage kosten en de hoge responspercentages. Online marktonderzoek profiteerd van de dalende responspercentages op telefonisch onderzoek. Een veel te hoge onderzoeksfrequentie en te lange vragenlijsten zorgen ervoor dat Nederlanders steeds meer ‘onderzoeksmoe’ worden.

Zijn zorg dat marktonderzoek via online panels over enkele jaren eenzelfde lot beschoren kan zijn deel ik. Maar waar Kivit vooral geloofd in het slimmer inzetten van panels voor ondervraging, geloof ik meer in participerende observatie. Recent gelanceerde iniatieven als BlogResearch en ClubRulez staan nog in de kinderschoenen, maar zullen m.i. binnen enkele jaren een belangrijke vorm van marktonderzoek vormen.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.