De tien grootste missers van oude media

17 juni 2005, 07:22

De oude media of main stream media (MSM) hebben tien jaar lang elke trend, elke innovatie en elke hype op internet aan zich voorbij laten gaan. Henk Blanken heeft in het kader van het open source boek Popup, dat hij samen met Mark Deuze schrijft, de tien grootste missers van de oude media op een rij gezet. Oftewel, welke kansen hebben de oude media de afgelopen jaren gemist? Aanrader!

1. Yahoo/Google

Zoeken en vinden van informatie is wat media doen, maar de twee grootste zoeksites in de wereld werden bedacht door studenten aan de Stanford Universiteit.

2. eBay

In tien jaar tijd zijn dagbladen de rubrieksadvertenties vrijwel geheel kwijtgeraakt aan veilingsites, met voorop eBay, dat eind vorig jaar voor 230 miljoen euro het Nederlandse Marktplaats kocht.

3. ICQ/MSN

Oude media konden maar niet wennen aan het idee dat hun lezers/luisteraars/kijkers zelf ook informatie wilden uitwisselen. Niet de MSM, maar vier jongens uit Israel bedachten ICQ. Microsoft ging er met het beste idee sinds de postduif vandoor.

4. Google Ads/Overture

Nieuwe reclameconcepten worden bedacht door internetbedrijfjes die niets te verliezen hebben en een explosieve groei van hun markt te winnen. Google en Overture (van Yahoo) doen het beter dan MSM.

5. Funda

Huizenadvertenties waren een goudmijn voor kranten, maar in Nederland namen de makelaars zelf het heft in handen. Het Wegenerconcern lette op, en nam een belang.

6. Monsterboard

Vacatures waren nog zo?n goudmijn. Een hele serie nieuwe bedrijfjes veroverden de markt voordat de oude media adequaat reageerden. Toen had ook het Amerikaanse Monsterboard de markt al kunnen penetreren.

7. Nu.nl

Grootste nieuwssites van Nederland werkt met drie vaste redacteuren en een klein dozijn freelancers. Laat volwassen nieuwsorganisaties de hielen zien op basis van een concept dat niet door een journalist maar door een reclameman bedacht is.

8. Kranten.com/Paginanieuws.nl

Lang hebben kranten zich verzet tegen de parasieten van het nieuws als Kranten.com. Niet de lezer immers, maar de journalist bepaalt wat nieuws is. De lezer liet zich niet dwingen, waardoor nu weer een site als paginanieuws.nl opkomt.

9. Weblogs

Niets zo belangrijk, zegt de jonge lezer, als meepraten. Reageren op het nieuws en zelf nieuws maken. Vandaar de huidige weblog-hype. Ilse Media reageerde slim door, met in de verste verte geen kloppend businessplan in het vooruitzicht, web-log.nl binnen te halen (nu meer dan 100.000 blogs).

10. Amazon/Slashdot

Dat lezers zelf recensies schrijven, zelf bijdragen leveren, en elkaar waarderen en honoreren bewijzen boekensite amazon.com en nerdsite slashdot.com. Beide sites gebruiken de ‘kennis’ van het netwerk, om adviezen te geven (‘Andere mensen die dit boek lazen, vonden dat boek ook goed’) of als ‘reputatiesysteem’ (wie goed doet wordt beloond, wie zich misdraagt wordt verstoten).

Bron:

http://www.henkblanken.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Yme Bosma

    Maak van die MSN even MSM…..;-)


    17 juni 2005 om 13:08
    media

    Damn, dat heb je als je gehaast bent. Inmiddels aangepast, dank voor de opmerking! MSN als main stream media, het moet niet gekker worden 😉


    17 juni 2005 om 13:17
    media

    ‘is bijvoorbeeld in slechts enkele maanden tijd aan volledig diggelen geslagen door main stream media-bedrijf De Telegraaf.’

    Absoluut een goed punt! Maar in dat geval zou je wel bij meer voorbeelden een kanttekening kunnen plaatsen. Welke zijn met voldoende capaciteit (geld, middelen) eenvoudig te kopieren en dus door MSM snel neer te zetten?

    Ik denk dat NU.nl daarvan een voorbeeld is – met voldoende capaciteit snel te kopieren. Startpagina daarentegen zal veel lastiger worden omdat dat gedragen wordt door een community van duizenden mensen. Datzelfde geldt overigens ook voor weblogs. Het gaat niet om de techniek, maar om de community die sommige weblogs hebben weten op te bouwen. eBay, ICQ/MSN, etc. allemaal voorbeelden die worden gedragen door een community en dus niet zo maar te kopieren zijn.


    17 juni 2005 om 13:44
    Anders

    “Welke zijn met voldoende capaciteit (geld, middelen) eenvoudig te kopieren en dus door MSM snel neer te zetten?”

    Da’s weer een lastige 🙂 Veel van de sites/concepten uit het lijstje zijn internationaal. Op nationaal gebied moet het echter voor uitgevers als PCM, Wegener, Sanoma een koud kunstje zijn om in een paar maanden tijd de ultieme Schoolbank, Dating-site, receptensite, productvergelijkingssite etc etc etc van de grond te krijgen. Met zo’n enorm tijdschriften-assortiment is marketing geen probleem zijn en bijna kosteloos. De Rosetta’s en Lexa’s en Kieskeurigs zullen niet weten wat ze overkomt.

    Ik ben alleen bang (nou ja, bang) dat de heren uitgevers pas van hun stoel afkomen als het aantal lezers al behoorlijk is afgekalfd. Ze kunnen nu met weinig inspanningen de ene na de andere slag slaan, maar ze handelen er niet naar. Wat dat betreft heeft Blanken gelijk: ze missen alles wat er gaande is om zich heen. Maar als ze willen, als ze het doorkrijgen, als ze de juiste mensen weten aan te trekken, dan kan het opeens heel hard gaan. Zo’n ramp hoeft het dus allemaal niet te zijn.


    17 juni 2005 om 15:59
    Chocotoffert

    startpagina.nl

    IEW!

    Ik ken niemand die dat ook echt als startpagina heeft,

    bovendien met de huidige adware hopeloos als noob om

    in orde te houden.


    18 juni 2005 om 17:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!