De propaganda-machine van UPC

De propaganda-machine van UPC
, ING Groep
@evr

Ik kijk met veel genoegen uit naar de dag dat ik geen enkele dienst meer bij UPC hoef af te nemen. Ik heb het helemaal gehad met dit bedrijf. Nadat chello 1,5 jaar terug nieuwe kabelmodems ging gebruiken, werd ik geacht nieuwe bedrading door mijn huis te trekken omdat het signaal te zwak was geworden. De kabelmodem moest in de meterkast, terwijl de monteur die mijn oude modem had aangesloten zelf een antennekabel richting PC had getrokken en naast de PC mijn modem had geplaatst. Ik heb nu dan ook ADSL. Altijd handig als een bedrijf zelf, je de ultieme reden geeft om over te stappen op de concurrent.

Vervolgens kwam er eind vorig jaar de UPC Mediabox. Mijn eerste ervaring met de Mediabox waren buitengewoon teleurstellend. Met gevolg dat ik het geheel na enkele weken weer heb ingeleverd. En zelfs die simpele handeling kon UPC niet foutloos verwerken. Na inlevering van de mediabox in de winkel, werd ik geacht telefonisch nog mijn abonnement op te zeggen, om enkele weken daarna nog een brief te ontvangen met de mededeling dat ik nu toch ècht die mediabox moest inleveren.

Je vraagt je af hoe lang een bedrijf fouten kan maken, maar bij UPC lijkt er maar geen einde aan te komen.

Vorige week viel bij mij plotseling de Veronica Magazine in de brievenbus. Als er iets is dat ik nooit heb gebruikt dan is het wel een tv-gids. Zo’n blad waar je tussen de advertenties van Dirk Scheringa nog net kunt lezen wat er op TV komt. Persoonlijk snap ik niet wat je er mee moet, aangezien er genoeg andere middelen zijn om te weten te komen wat er wordt uitgezonden. Ik heb dan ook nooit een abonnement gehad en ook niet recent aangevraagd. Waarom dan toch de Veronica Magazine? Wel daar kwam ik vrij snel achter.

Toen ik klant werd bij UPC voor het TV/radio-signaal heb ik een aantal extra initialen opgegeven. Initialen die officieel niet van mij zijn en ik alleen bij UPC heb gebruikt. Veronica Magazine was bezorgd met die initialen. Kortom bron van deze ongevraagde zending was UPC. Als een ware Don Quichot wil UPC heel Nederland aan de Mediabox krijgen. Nadat UPC eerder al iets te enthousiast ongevraagd Mediaboxen naar haar klanten zond, heeft men nu een heel propagandablaadje samengesteld in samenwerking met Veronica Magazine. Het hele blad is één walhalla-verhaal van UPC over digitale televisie. UPC zelf geloven we al niet meer, dus dan maar onder naam van Veronica Magazine heel Nederland aan de Mediabox zien te krijgen, lijkt het devies.

Je vraagt je af welk stoorzender er actief is tussen de klanten van UPC en de directie. Het signaal dat vele Nederlanders niet zitten te wachten op die mediabox, lijkt maar niet door te dringen. In UPC Magazine, sorry Veronica Magazine, lees ik ook nog “Vaak zijn de klachten van nieuwe gebruikers terug te voeren op een gebrekkige bedrading binnenshuis.” Wel mijn bedrading was van topkwaliteit en de klachten die ik had met die Mediabox, hadden ook te maken met de functionaliteiten. Die liet ronduit te wensen over.

Nu hoop ik dat het UPC webteam eens zijn werk gaat doen en glashelder rapporteert dat dit soort akties echt niet kunnen. Of het juridisch nu wel of niet mag, als klant vind ik dit misbruik van mijn adresgegeven en ik ben niet de enige die er zo over denkt!

Iemand interessante alternatieven om UPC de deur uit te werken met behoud van tv/radio-signaal? O ja, Digitenne zie ik, vanwege mijn HD-recorder niet zitten, aangezien ik dan voor een opname twee keer een programma moet programmeren. Een sateliet op de gevel wil ik niet. Welk ultieme alternatief is er om UPC de deur uit te werken?


Delen

0
0


Er zijn 27 reacties op dit artikel

  • Je bent niet de enige die de Veronica-gids heeft ontvangen. UPC heeft Veronica maar liefst 1,4 miljoen (!) extra exemplaren laten verspreiden onder haar klanten. Nu mag ik hopen dat UPC de verspreiding zelf heeft gedaan en dat niet de hele adressenbestand van UPC richting Veronica is gegaan. Als dat wel het geval is, vrees ik dat we binnenkort worden overspoeld met spam van Frisia, Lenen.nl of één van die andere adverteerders in de Veronica-gids.

    Ik heb zelf de gids ook ontvangen maar deze is linea recta naar het oud papier gegaan. Zonde, met dat geld had UPC wellicht ook iets anders kunnen doen.

    geplaatst op
  • En toch moet je het ze nageven: Direct 1,4 miljoen huishouding van het niveau Veronica en indirect ook nog eens weblog-lezend Nederland. Negatieve aandacht is ook aandacht...

    True, ik zou het ook niet moeten hebben maar Microsoft is ook groot geworden met producten die niet persé uitblinken in kwaliteit.

    geplaatst op
  • Kreeg het idee dat Jeroen Mirck van Adfoblog het met je eens is :)

    geplaatst op
  • @Albert: Jeroen gaat wel heel ver door de Veronica-gids een kutblad te noemen, maar voor de rest heeft hij helemaal gelijk.

    @Ulco: P&G en Unilever zijn op deze manier ook groot geworden; marktleider worden door te zorgen dat de consument niet om je heen kan. Marketing van de vorige eeuw en in deze tijd steeds moeilijker vol te houden.

    geplaatst op
  • Getver, wat een azijnpisserij weer over die Veronica gids. Het is me echt opgevallen dat we ineens die gids kregen. En heb 'm nog doorgebladerd ook!
    Net als UPC-woordvoerder Ronald van der Aart (in Adformatie) denk ik dat deze vorm van marketing effectiever is dan een tv-spot. “Je moet veel uitleggen, omdat het een nieuw product is.”
    En wat zouden de kosten nou helemaal zijn. Wedden dat Scheringa en die andere bladspammers extra hebben betaald voor hun advertenties. En dat de Veronica gids hier extra abonnees uit haalt.

    geplaatst op
  • Ewald, in de basis een prima mediastrategie ware het niet dat UPC eerst had moeten zorgen voor een goed produkt. Wedden dat er dan veel minder azijn werd gepist over deze aktie?

    geplaatst op
  • Het staaltje 'ongevraagd digitale decoder afleveren' en vervolgens aan je vragen of je 'em even naar het postkantoor brengt in je vrije tijd als je 'em niet wil is wel de slechtste schieten-met-(dure)-hagel actie die ik ooit heb meegemaakt. Wetende dat dit klanten oplevert die dit niet willen zou je verwachten dat de faulthandling goed geregeld is, maar niets van dat: o.a. Thuis ophalen (niet mogelijk op m'n werk, dus verplicht thuiswerken van UPC), brief krijgen met 'u heeft ervoor gekozen uw abonnement op digitale tv te zeggen' en natuurlijk een aantal fijne telefoontjes met de -0900- helpdesk. Leuk voor UPC dat ze de middelen heeft om een dergelijke actie te doen, maar het budget was duidelijk op bij de faulthandling.

    Maar dit artikel gaat over de Veronica gids die ik ook ontvangen heb.
    Tja, als je al 'teleurgesteld' bent in je kabelprovider door bovenstaande actie en je krijgt een paar weken later een UPC Veronica gids om je aan de Digitale tv te krijgen dan wordt het inderdaad tijd om eens in de alternatieven te gaan duiken. Als er een mogelijkheid is, ben ik zsm weg bij UPC

    geplaatst op
  • Ik heb die hele Mediabox nooit aangenomen. Ik kijk wel uit, voor je het weet zeggen de bloedhonden van UPC dat je dat kreng nooit hebt teruggestuurd. bovendien jaag ik ze nu op kosten. want voor die mediabox kwam, kreeg ik een dvd en twee brieven opgestuurd. Ook kwam de postbode er 2 keer voor langs en stond de box enkele weken gestald op het Postkantoor. het viel me op dat er geen UPC-dame achteraan belde, waarom ik die box niet heb opgehaald. Jammer, had ze weer een paar euro gekost.

    geplaatst op
  • Ik begrijp niet waarom mensen zo een moeite hebben met het feit dat bedrijven hun adresgegevens hebben en gebruiken?
    Het is 2006. Zelfs zonder je ergens in te schrijven of aan te melden kunnen bedrijven aan je gegevens komen. Voor UPC is het een kleine moeite om dat blad gewoon bij hun abonnees in de bus te laten knallen.

    Ondanks alle "manco's" van dit bedrijf is naar mijn mening hun reclame en marketing van een hoogstaande kwaliteit. Wat er dan ook verder (qua vormgeving) van mag vinden. Blijkbaar werkt de campagne want ik zie dagelijks mensen met allerlei apparatuur de UPC-winkel uitkomen.

    Toen ik een kaartje kreeg voor een gratis digibox heb ik gebeld met de service afdeling dat het zinloos is om hem aan te bieden omdat ik van dienst geen gebruik zal maken. Ik heb hem dan ook niet aangeboden gekregen.

    geplaatst op
  • "Ewald, in de basis een prima mediastrategie, ware het niet dat UPC eerst had moeten zorgen voor een goed product. Wedden dat er dan veel minder azijn werd gepist over deze actie?"

    Helemaal mee eens. De afzender is bij dit soort acties inderdaad heel belangrijk. Ik schreef dan ook dat ik het op zich een handige manier vond om een grote doelgroep op een sympathieke wijze te bereiken, maar dat mijn persoonlijke negatieve ervaringen met UPC daar toch een stempel op drukken. Ik sprak inmiddels diverse mensen die het blad ongelezen hebben weggegooid omdat hen niet in een oogopslag duidelijk was dat UPC de afzender was. Om dat te weten te komen, moet je eerst het hoofdredactioneel commentaar gaan lezen, maar dat doet niet standaard iedereen. Wellicht was het zinvol geweest om hierover meer op de cover te melden dan alleen dat UPC-logo. Dan was het ten minste direct duidelijk geweest. Of wilde UPC juist liever de suggestie wekken dat zij niet de afzender was...?

    geplaatst op
  • Ook leuk: in de reacties op Adfoblog heeft iemand de belangrijkste nadelen van digitale televisie even handig op een rijtje gezet, als aanvulling op de advertorial in Veronica Magazine.

    geplaatst op
  • Haha, Arjan heeft zo zijn eigen kijk op het hele UPC-verhaal:

    (...) Jeroen toch. Kun je wel, op het Adformatie-blog zo uitvaren tegen UPC? Wat heeft dat arme bedrijf jou ooit misdaan? Wat zeg je? Je ongevraagd een doos met rommel gestuurd? Ach, ieder bedrijf maakt fouten. Een beroerde administratie, niet nagekomen afspraken en omvergereden lantaarnpalen komen in de beste kringen voor. En om dan nu zo boos te worden omdat je een exemplaar van het Veronica-blad hebt gekregen? Weet je wel wat wc-papier kost tegenwoordig? Nou dan. (...)

    geplaatst op
  • Herkenbaar, ooit is mijn naam dusdanig verkeerd in de T-Mobile administratie terecht gekomen dat het zelfs in de uitspraak op te merken viel. Laatst werd ik opgebeld door een telemarketeer en toen werd er inderdaad gevraagd naar die naam. Ik vroeg nog of ze mijn gegevens via T-Mobile hadden verkregen, maar dat werd ontkend.

    En UPC heb ik al 5 keer gevraagd om me niet op mijn mobiel te bellen, en ze hebben al 5 keer toegezegd mijn mobiele nummer uit hun administratie te halen. Waarschijnlijk zetten ze regelmatig backups terug.

    geplaatst op
  • UPC? Is dat niet die firma die, als je na een drukke zaterdagmiddag verhuizen je tv aan wilt zetten om 's avonds te kunnen relaxen in je nieuwe woning en vervolgens alleen sneeuw in beeld krijgt, durft te beweren dat je nooit je verhuizing hebt doorgegeven?

    geplaatst op
  • Ik heb in Brabant anders geen last van UPC... Zou het dan toch zo zijn dat een ieder krijgt wat hij/zij verdiend?

    geplaatst op
  • Kun je nagaan hoe erg het is met die Brabanders als zelfs een bedrijf als UPC die provincie probeert te negeren. ;-)

    geplaatst op
  • Je zit in het verkeerde topic, René. ;)

    geplaatst op
  • @Rene en Jeroen,

    denk dus dat we niet in het verkeerde topic zitten. UPC adverteert (spamt, of hoe je het wilt noemen) met Brabo's terwijl het in Brabant zelf @Home is die de kabelhonneurs (nog wel) waarneemt... Geen UPC te bekennen in mijn omgeving. Thank God for that

    geplaatst op
  • In verband met een verhuizing had ik vorige week gebeld met UPC. Mij werd verteld dat ik op dezelfde dag van de verhuizing telefonisch de verhuizing kon doorgeven, waarna direct het signaal voor tv/internet kon worden overgezet naar het nieuwe adres. Zojuist weer gebeld en het blijkt dat je dit 1 maand van tevoren moet opgeven en dat er 35 euro in rekening wordt gebracht voor de verhuizing. Gelukkig wordt dit netjes automatisch van m'n rekening afgeschreven, dus dat scheelt.

    geplaatst op
  • @Jeroen: Ik verdenk UPC er inderdaad van onder naam van Veronica Magazine de mediabox te willen slijten. 't klopt dat menig UPC-klant zich afvraagt hoe kom ik plotseling aan Veronica Magazine.?

    @Rene: Ik heb mijn adresgegevens aan UPC gegeven om een radio/tv-signaal te krijgen en niet om een Veronica gids toe gestuurd te krijgen. Beetje bedrijf met respect voor de klantrelatie snapt dat ze dit niet op deze wijze moeten doen.

    geplaatst op
  • Ik snap wat he bedoelt en je hebt gelijk maar anno 2006 is er geen enkele voorm van respect meer als het gaat om klanten te werven. Het ligt niet zo zeer aan die bedrijven alleen, we doen er zelf ook aan mee.
    Om je daar nu in deze tijd nog druk over te maken is echt zonde van de moeite

    geplaatst op
  • Veel reacties! UPC roept blijkbaar veel emoties op. Kunnen klanten zonder UPC? Zo ja, hoe dan? Volgens mij wordt er al jaren over dit bedrijf geklaagd.Toch bestaat dit bedrijf nog steeds. Waarschijnlijk zijn er voldoende tevreden klanten. Als het echt zo erg is, dan zouden de klanten toch vanzelf weglopen. Of zie ik dit verkeerd?

    Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

    Groet,

    Arnoud

    geplaatst op
  • @Arnoud: Ik zou graag weglopen maar heb nog geen goed alternatief gevonden.

    Digitenne is erg onhandig als je een DVD-recorder hebt. Je moet twee keer de opname programmeren. Eerst in de digitenne box om signaal uit goed te hebben en daarna in je dvd-recorder bijzonder onhandig. Sateliet, nee dank je. Die schotel op mijn huis vind ik echt niets. Er zijn grenzen ;-)

    Mine van KPN? Heb ik nog onvoldoende bekeken, toch maar eens doen.

    geplaatst op
  • Veel erger is dat ik niet kan kiezen. Alleen UPC kan kabel doorgeven in Amsterdam. Het is dus Digitenne of UPC. Andere kabelaars in het land die niet verkwanseld door de gemeente bieden een ruimer pakket voor minder geld. Het is kortweg een schande. En dat heeft allemaal niets met marketing te maken maar toch gooi ik het hier als een jankende loonslaaf even neer.

    geplaatst op
  • Tsja, voor digitaal mét HD is het eerste echte alternatief waarschijnlijk afwachten tot de (door KPN) beloofde MINE-tv (http://www.mine.tv) landelijk geïmplementeerd gaat worden en proefondervindelijk goed is gebleken. P.S.: ik was zelf nooit echt eeen KPN-fan, maar ik vrees dat dit bedrijf toch op strategische wijze de sterkste troef voor de toekomst in handen heeft als het gaat om de verovering van de (particuliere) consument

    geplaatst op
  • Veronica Magazine wordt danwel niet genoemd, maar de tweede kamer is ook wakker geworden en ergert zich aan de verkoopmethoden van UPC ;-)

    geplaatst op
  • alternatief: verhuizen naar Ziggo gebied? ;)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.