De niet-klik conversie

21 november 2003, 19:05

De meeste marketeers houden alleen rekening met de rechtstreekse conversie via de website (verkoop, registraties) om de effectiviteit van hun online campagnes te meten. Dat is een ernstige onderschatting van het effect en het houdt de return van hun ge?esteerde budget kunstmatig laag.

Althans, dat stelt Peter Greb, account director van Avenue A, een interactief agentschap in een uiterst interessante bijdrage in iMediaConnection.

Door alleen rekening te houden met de conversies die volgen op een klik, gaan de adverteerders voorbij aan wat vaak het merendeel van campagne respons blijkt te zijn, de niet-klik conversie. Volgens Peter Greb hebben we te maken met een niet-klik conversie wanneer de gebruiker een online advertentie ziet, niet klikt, maar naar de website van de adverteerder gaat in een periode van 10 dagen die op het zien van de advertentie volgt. Natuurlijk is niet elk site bezoek aan niet-klik conversie toe te schrijven, het site bezoek kan ook het resultaat zijn van een tv of print campagne, van het mond-tot-mond effect of een gevolg van de loyaliteit van de gebruikers.

Gebaseerd op zijn ervaringen met verschillende klanten, gaande van grote tot kleine merken en van online tot multi-channel campagnes, komt Peter Greb tot een niet-klik factor van 1 tot 5. Dat betekent dus dat voor elke klik gebaseerde conversie van een welbepaalde web media campagne er tussen 1 en 5 niet-klik conversies genoteerd worden. Dat maakt dat de online return tweemaal of in extreme gevallen zelfs zes maal zes hoger ligt.

De niet-klik factor heeft de neiging te stijgen of te dalen afhankelijk van verschillende variabelen:

– de merkbekendheid, hoe beter het merk bekend is, hoe hoger de niet-klik factor

– de verdeling tussen offline en online campagnes, bedrijven die meerder kanalen inzetten voor hun campagne hebben een hogere niet-klik factor

– de mate van afstemming, hoe beter de afstemming van de campagne op de doelgroep (targeting) hoe hoger de niet-klik factor.

Bron:

http://www.6minutes.net/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    alexstil

    marco,voor veel klanten werken we hier in nederland ook al mee als effects parameter , mooie term hievoor is de viewthrough.is ook makkelijk te meten met ons systeem, maar dart kan dit volgens mij ook


    21 november 2003 om 20:53
    Edwin

    Hoe meet je dit dan?

    Het beeld dat ik er bij heb is dat dit enkel via een crossmedia onderzoek kan waarbij explicitiet gevraagd wordt hoe de bezoeker op de betreffende website terecht is gekomen.

    Of vergis ik me?


    22 november 2003 om 17:47
    Bernice

    volgens mij werkt Dart als volgt: bij elke advertentie die geserveerd wordt, wordt een cookie weggeschreven. Wanneer iemand op site X een aankoop doet, kan Dart uitlezen of iemand een advertentie voor site X (elders!) voorgeschoteld heeft gekregen, en ook hoe vaak. Je kunt dus ook nog aardige analyses doen naar frequency versus indirectie conversie.


    22 november 2003 om 20:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!