De krant blijft een meneer.nl

6 november 2005, 18:41

Las dit weekend in de nieuwste Media Facts een leuk artikel van Robert Briel over e-papers/magazines. Ashja Bosboom van uitgeverij Scala zegt in dat stuk:

(…) Als uitgever kun je veel toegevoegde waarde geven door de artikelen en advertenties te verrijken. Bij een artikel over video kun je nu eindelijk daadwerkelijk een film laten zien in plaats van foto’s (…)

Mooi, maar een pagina verderop lijkt het beleid van het HOI, Instituut voor Media Auditing, roet in het eten te gooien.

Dat bepaalt namelijk dat alleen exacte digitale kopie?n van het papieren origineel meetellen in de oplagecijfers. Die cijfers, zoals bekend, zijn weer cruciaal voor de advertentietarieven die bladen kunnen hanteren. Verder telt gratis verspreiding van de online versie sowieso niet mee voor de oplagecijfers. Ik vraag me af wat dit betekent voor de innovatiedrift van traditionele uitgevers in Nederland. Of wemelt het straks op internet van de Telegraven en de Emerces, met de uitstraling van papier en de functionaliteit van een natte krant?

Benieuwd wat het HOI onder een e-paper verstaat? Hier kun je de handleiding in PDF downloaden.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ashja Bosboom

    Hoi Karel,

    Even een korte reactie op je schrijven; allereerst leuk dat je het artikel interessant vond. Echter, mijn tijdschriften zíjn 100% gelijk aan de geprinte versie en voldoen dus aan de HOI-norm. Dus wat mij betreft geen roet hoor 😉


    9 december 2005 om 15:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!