De helft van uw marketingstaf kan naar huis

13 december 2006, 22:15

Hierbij wat quotes van het MarketingLive event:

  • Niet 50%, maar zelfs 90% van de marketinguitgaven is verspild geld. En die verspilling is tegenwoordig nog meetbaar ook.
  • 65% van de marketeers komt nooit in aanraking met hun doelgroep.
  • En 42% van de marketeers vindt zelf dat de helft van hun marketingstaf naar huis kan.

Kijk, dat was nog eens een opening van een top marketing event. Tijdschrift voor Marketing bestaat 40 jaar. En dit werd gisteren gevierd met een event waarbij een indrukwekkende rij sprekers vertelde hoe marketing uit het slop gehaald kan worden. Een hele dag goed aansluitende verhalen, die met name ingingen op de noodzaak om je klanten echt te leren kennen, en onderscheidende dingen te gaan doen.

TvM hoofdredacteur Theo van Vugt begon met het trieste beeld uit diverse onderzoeken van o.m. Prof. Leeflang. Volgens onze collega’s zijn marketeers “inaccountable, untrustable, expensive & slippery.”

Vervolgens kwamen Alfred Levi , Daan Quakernaat, de 3 Marketeers-Van-Het-Jaar 2004 t/m 2006, Stefan Fellinger, Paul Postma en Ben Tiggelaar aan het woord. Mijns inziens stuk voor stuk de toppers op hun vakgebied. Met name Quakernaat, Postma en Tiggelaar staan vanaf vandaag nog hoger op mijn persoonlijke top 5 van de Nederlandse sprekers.

Nu staat het verhaal van Levi uitgebreid op Molblog. En de matte discussie tussen de 3 Marketeers van het jaar leverde niet bijster veel nieuws op. Toch een paar quotes, vrijwel allemaal rondom het hotte issue van de huidige personeelstekorten:

Hans Hagenaars, directeur Postbank: “Neem alleen mensen aan die je een 9.5 (negen-en-half) of hoger zou geven.” Alexander Ribbink, Chief Operating Officer TomTom: “Als ze maar passie hebben.” “En hun nek durven uit te steken” aldus René Frijters, oprichter en directeur Alex.

Wanneer was u het laatst echt gelukkig ?

Het echte vuurwerk van de ochtend kwam van Daan Quakernaat. Als je die tweemetertwaalf lange man nog nooit hebt horen spreken, dan moet je dat echt gauw eens zien te regelen. Bekijk op zijn minst even zijn filmpjes. Quakernaat gaf, meer nog dan Levi,de rode draad aan van de dag.

“Je moet je als marketeer niet laten marginaliseren. Je moet grote dingen durven doen, en wegblijven uit die belachelijke regeltjes-cultuur. Ga kathedralen bouwen. Begin gewoon op gut-feeling met grote dingen, zonder je ideeen eerst dood te beredeneren met spreadsheets, process-flows en werkinstructies. “

Met andere woorden (mijn woorden): van bezuinigingen, berekekeningen en controlemechanismen wordt niemand gelukkig. Tuurlijk. Dit soort left brain activiteiten zijn wel noodzakelijk. Maar ze hebben van marketing wel een nietszeggend trucje gemaakt waardoor de marketeer nu terecht geen reet meer te vertellen heeft.

Arrogantie

Fellinger had helaas een recalcitrante bui. Door zijn toon kon ik me niet zo goed concentreren op zijn op zich best leuke opsomming van de 20 basisbehoeften die volgens hem ten grondslag liggen aan de grote internetsuccessen. Nou weet ik niet of ik nou zo dom ben, of hij niet zo slim. Feit is dat hij de verkeerde primer gebruikte om mijn neurale systeem binnen te dringen. Lees even door om te begrijpen wat ik bedoel.

Postma en Tiggelaar

95% van ons gedrag wordt bepaald door onze oude neurale systemen. Slechts 5% van onze beslissingen is rationeel en beredeneerbaar bewust gepland gedrag. Maar de meeste keuzes worden onbewust en automatisch gemaakt, op basis van behoefte aan aandacht, verzorging, beschutting, liefde, verantwoordelijkheid voor elkaar, lust, vraatzucht, ijdelheid, jalouzie, woede, luiheid, hebzucht…

Postma wist daarmee al onze marketing-onzin te fileren:

– De 4 P’s van marketing werken niet, maar marketeers houden eraan vast omdat men zekerheid wil.

– En het is aangetoond dat commercials niet effectief zijn. Maar toch houden wij marketeers ze in stand. Om elkaar lekker te kunnen blijven feteren. En je weet maar nooit. Heel soms wordt het een tophit. En het is toch altijd goed voor de branding.

– Marktonderzoek is helemaal kolder. “Waarom kocht u gisteren geen wit overhemd?”

– Alle doelgroepsegmentatie is zelfprojectie. Volwassenen multitasken het meest. En ongewenste relaties zijn prima.

Louterend verhaal dus van Postma. Aangevuld door Tiggelaar, die de dag heel vrolijk afsloot: met een aantal vuistregels die me nu al een gelukkiger mens hebben gemaakt. Maar ook wat marketing-tips; neem bijvoorbeeld het verhaal over primers: In een test bleken mensen die iets naars gelezen hadden gekregen bijna 4 keer zo negatief te reageren op een volgende gebeurtenis als mensen die iets vrolijks hadden gelezen. Dit soort kennis kan je gebruiken als je mensen echt wilt raken, en in hun onderbewuste wilt doordringen. Iets voor volgende keer Stephan?

Ewald Verhoog (41) is oprichter van het Canicas. Canicas is Spaans voor knikkers en heeft als werkterrein: marketing strategie - marketing tactics - marketing operations en marketing intelligence. Wij helpen onze klanten bij het ontwikkelen en implementeren van de (interactieve) marketing & sales strategie. In Nederland loopt Canicas voorop op het gebied van Persuasion Architecture (Futurenow): basisprincipe is dat de 'gemiddelde' klant niet bestaat. Ieder type klant vraagt om een eigen aanpak, en het internet leent zich hier perfect voor. De meeste klanten maken kennis met Canicas via Canicas Conversie Management ©. CCM helpt klanten om met een beproefde methode, snel de conversie van landingspages en actiewebsites fors te verhogen. Canicas zet een team in van ervaren specialisten op het gebied van webcopy, usability, design, verkooppsychologie en webanalytics om stapsgewijs alle copy- en lay-out aspecten die voor conversie van belang zijn optimaliseren.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Kasper Katje

    10% van 795 Euro is 79,50 Euro, of schrijven we dit weg onder scholing?


    14 december 2006 om 01:27
    Dialogical

    Marketingmanagers ontberen (vaak) de skills die ondernemers van natura hebben meegekregen. Het is dus een structureel probleem en heeft niets met de tijdsgeest te maken.


    14 december 2006 om 09:32
    everhoog

    @ Marco. Frank lag niet wakker van de ‘heerlijk obsitinate houding’ van Stephan. Ik wel. Niet om de inhoud. Het deugt absoluut wat hij zegt. De hele zaal was het natuurlijk met hem eens dat internet het allerbelangrijkste fenomeen is, met zelfde impact als de uitvinding van de telefoon en de televisie.

    Maar de vorm. Dat werkt niet. Ik zal het uitleggen aan de hand van onder meer het verhaal van Ben Tiggelaar.

    ‘Ik zit op de ark van Noach, als u nu niet meer instapt, is het pech.” Nou, dat is dan maar pech. Ga ik toch niet mee het schip in met jou. Ik zit op een fantastische speedboot, en mag zelf de koers bepalen. En ja, mijn boot is dan wel 2 jaar jonger dan die van jou. So what?

    Fellinger zat te Don Quichotten. Vestig je aandacht toch op waar je naar toe wilt. Niet op wat je allemaal niet voor komt omdat ‘zij’ niet willen.

    Kijk, een van de basisbehoeften volgens Fellinger zelf is ‘listen to me’. Maar als je dan vervolgens zelf niet luistert wat de zaal zegt, en op die eigen halve waarheid gaat mikken op het negatieve, dan maak je de afstand onoverbrugbaar. Gedragsverandering gaat met hele kleine stapjes.

    Postieve primer werkt het best. :”The best stories don’t tell anthing new, but remind people how good they werer in the first place. (Godin, geloof ik)” Pas als je aansluiting hebt, kan je mensen meenemen naar een andere werkelijkheid. Focus op de tienen, en niet op de vieren in het rapport van je publiek.

    Dat is waar ik van wakker lag.


    14 december 2006 om 09:45
    Stephan Fellinger

    @ Ewald: je hebt helemaal gelijk dat ik in een dware bui was (zo zit ik in elkaar, dat is mijn kracht en mijn zwakte, ik toon nu eenmaal graag emoties), dat gaf ik ook aan bij het begin van mijn verhaal. Maar dat was wel bewust. Voor sommige groepen pas ik zo nu en dan shock therapie toe en gezien de reacties na het congres, was ik tevreden met de opzet, ik kreeg zinvolle discussie met ze en ik weet dat ze zullen nadenken over zaken. Daarnaast als ik een marketeer hoor roepen dat marketeers in haar ogen voor de troepen uitlopen en dat niet altijd moeten doen, ben ik oprecht verbaast. Ik denk namelijk dat je als marketeer dan je doelgroep onderschat. Ik denk dat veel Nederlanders al veel verder zijn, dan veel marketeers denken. Veel marketeers lopen namelijk in werkelijkheid ACHTER de troepen aan. Als je dat weet als marketeer is dat prima, als je echter de illusie hebt als marketeer dat je juist voorop loopt, wordt het tijd wakker te worden.

    Dat het niet overkwam bij jou, wellicht vervelend voor jou als aanwezige in publiek, maar voor mij hoor je niet tot de doelgroep die nog in beweging moet komen, want je bent al bezig met ons vak. Nadeel van massa communicatie (als spreker in een gemengd publiek) is dat ik mijn boodschap ook tot jou richt, de doelgroep waar deze niet voor bedoeld is. Maar mijn boodschap was dus niet voor jou bedoeld, maar voor een aantal mensen in de zaal, die vanuit hun vak als marketeer, na een aantal jaren nog steeds niet in beweging willen komen.

    En tot slot, een van de zaken die gisteren werden besproken is dat je het als marketeer nooit iedereen naar de zin moet willen maken…….En de mensen die mij kennen weten dat ik nu eenmaal een persoon ben die niet van het Nederlandse poldermodel hou.


    14 december 2006 om 11:11
    everhoog

    @ Stephan: Thanks 😉


    14 december 2006 om 11:22
    Frank Verhoef

    @ Daan

    Niet helemaal. De links werken namelijk niet. Er staat een typefoutje in, namelijk de “” ipv de “/”. Anyways, het waren leuke filmpjes!


    14 december 2006 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!