De goedkoopste pomp online

11 augustus 2005, 04:30

Eduard schreef afgelopen dinsdag er van te genieten als initiatieven op internet de spelregels veranderen. Blijkbaar kunnen er meer mensen hier van genieten, want de site van Athlon Car Lease uit Almere waarop de literprijs van pompstations in ons land worden vergeleken, heeft in twee dagen tijd ruim een miljoen bezoekers ontvangen. Aangezien de ruim 70.000 leaserijders van Athlon gemiddeld zo’n 2 keer per week tanken door heel Nederland, heeft men de recente brandstofprijzen van praktisch alle tankstations in Nederland.

De belangenvereniging van pomphouders is overigens alles behalve blij met het initiatief.

Voorzitter Ewoud Klok van de Belangenvereniging Tankstations (BETA) stelt in een reactie dat ‘De marge van pomphouders al heel bescheiden is en kan onmogelijk nog verder omlaag. De literprijs van brandstof wordt voornamelijk bepaald door belastingen en accijnzen. De pomphouder is slechts de laatste schakel in de rij, juist de overheid is de boosdoener. Het zou dan ook veel beter zijn als het autoleasebedrijf actie zou gaan voeren op het Binnenhof in Den Haag, want daar moet de oplossing uiteindelijk vandaan komen. Laten ze de confrontatie met minister Zalm maar aangaan”.

In de reactie zit ongetwijfeld een kern van waarheid, maar als in de laatste zin het woordje ‘we’ had gestaan in plaats van ‘ze’ had ik deze reactie van BETA toch iets anders beoordeeld.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    De Mol

    Ik heb toch mijn twijfels bij het nieuwe initiatief, aangezien het alleen door gebruikers van de lease-auto´s van Athlon gebruikt wordt. Voorlopig blijf ik toch maar bij het oudere initiatief goedkooptanken.nu waar iedere consument en alle pomphouders de prijzen kunnen invoeren


    11 augustus 2005 om 05:12
    Arno Vije

    De grote voorsprong die Athlon heeft is de reeds aanwezige gegevens. Altijd actueel door alle transacties te monitoren. Een voorsprong die goedkooptanken.nu heeft.

    Welliswaar gaat het om (maar ?/!) 70.000 automobilisten, ik vermoed dat dit meer is als de hoeveelheid mensen die prijzen aanmelden bij goedkooptanken.nu.

    Toch denk ik dat er nog een stap verder gegaan kan worden dan het bot weergeven van de gegevens op basis van een postcode.

    Wanneer een bezoeker zijn postcode, autoverbruik en hoeveelheid gewenste brandstof opgeeft kan een rendementsberekening losgelaten worden en is direct inzichtelijk naar welke pomp je moet rijden voor het hoogste rendement!


    11 augustus 2005 om 06:09
    bramkoster

    Het mooie is dat de reactie van de BETA zich concentreert op de hoogte van de benzineprijs, terwijl het initiatief zich concentreert op de *verschillen* tussen benzinestations. En ik denk niet dat de accijns verschilt per benzinestation, dus de reactie slaat in mijn ogen de plank volledig mis. Maar dat zie je wel vaker als “spelregels veranderen”, zoals Eduard het noemt.

    De Athlon-site heeft bij elke hoogte van de benzineprijzen z’n waarde, maar de huidige hoge prijzen hebben er natuurlijk wel voor gezorgd dat dit initiatief in zeer vruchtbare aarde is geland. Wat dat betreft is het uiterst kiene en goed uitgekiende marketing van Athlon!


    11 augustus 2005 om 13:59
    Roelof

    Kan best zijn maar er is geen rekening gehouden met speciale acties en de korting die bv. de ANWB geeft als je bij de deelnemende pomps je anwb-pas laat zien.

    Het riekt naar een goedkope stunt van Athlon.


    11 augustus 2005 om 19:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!