De gezichten van de MarCom Top 100
In de berichtenreeks ‘Spotlight op de Marcom Top 100’ analyseerde Spotlight vanaf september de mensen achter de blogs in de Marcom Top 100. Nu staat er op Spotlight (en op About:Blank) een mooi analyserend artikel van Ernst-Jan Pfauth, waarin hij niet alleen concludeert dat de blogosphere ‘heel divers’ is, maar waarin hij ook vijf groepen weblogs onderscheidt.
Pfauth: ‘Binnen deze groepen is de diversiteit ook weer enorm groot. Sommige blogs vallen onder meerdere groepen. Molblog is bijvoorbeeld naast een spin-off van een tijdschrift ook uitgegroeid tot portal.’
Dat is interessant, dus hieronder noem ik ze ook even kort. Ere die ere toekomt: het hele artikel van Pfauth, ‘De vijf groepen van de MarCom Top 100’, leest u op Spotlight.
1. Bureau’s die hun geheen-en-weermail besloten te publiceren
De lijst telt enkele corporate blogs. Onder anderen In10, Tribal DDB en Frankly. Ze begonnen allemaal met bloggen om hun inspiratie onderling kwijt te kunnen.
2. Vakmannen die verdieping geven aan hun baan
Je bent marketeer en je wilt wat. De MarCom 100 telt nogal wat persoonlijke blogs. ‘Mooie personal branding’, noemt Pfauth dat. Als voorbeeld noemt hij David Brinks van Hardcopy.
3. Specialistische blogs
Sommige blogs richten zich specifiek op één onderwerp. Zo shcrijft Blueace over web2.0 en lichten enkele blogs het vak zoekmarketing uit. Maar ook diepgravende bibliotheekblogs als ZBdigitaal staan in deze groep: dat blog heeft op zich weinig met marketing te maken. Marco D. legt uit: ‘Marketing en communicatie, zeker in nieuwe media, zijn steeds meer verweven met techniek, vandaar dat we dat soort blogs ook zeker blijven meenemen.’
4. Tijdschriftenblogs
Marketing- en communicatietijdschriften gaan met de tijd mee. Tijdschrift voor de Marketing, Bright, Communicatie, Adformatie, Adforesult en Marketingtribune zijn allen vertegenwoordigd in de lijst.
5. Portals met een grote schare fans
‘Ze hebben hoge bezoekersaantallen, veel invloed, waren er als eersten bij en vatten samen wat de moeite waard is binnen de marketing- en communicatieblogosphere,’ schrijft Pfauth. Voorbeelden zijn Dutchcowboys, Molblog, en de nummer 1 in de lijst: Frankwachting.
En boven die nummer 1, dus ‘boven’ de lijst, daar zit natuurlijk de nummer 0. Waar het allemaal begon. De oerknal. De ‘Godfather’ van de marketingblogs. De toonzetter. En de trendsetter. U begrijpt…
Pfauth concludeert: ‘De MarCom Top 100 toont aan hoe inspirerend en vernieuwend de blogosfeer is. Marketingmanagers van grote bedrijven schrijven nu zij aan zij met studenten communicatiewetenschap. Vroeger hadden deze partijen elkaar nooit ontmoet, nu bedenken ze samen hoe de ideale online campagne eruit ziet. En door de snelle ontwikkelingen de vernieuwingsdrang van bloggers is the best yet to come.’
Ernst-Jan, veel dank voor dit mooie artikel!
Leuke verdeling van de diverse blogs 🙂
Grappig dat je naar alles linkt wat los en vast zit, behalve naar de tijdschriftenblogs. Is dat ddat oude zeer tussen bloggers en journalisten? 😉
@Jeroen: ik heb beide petten op, dus van oud zeer is hier geen sprake. Ik ben ze gewoon vergeten, dank voor de tip. Overigens: over linken gesproken: dit is geloof ik de eerste reactie die ik lees van jouw hand zónder een link naar Adfoblog. Ben je aan het breken met een traditie? 😉
Nouuuuuuuuu, dat valt ook wel weer mee hoor. Punt is dat ik daarmee ooit ben begonnen omdat veel bloggers schaamteloos zonder bronvermelding nieuws van Adformatie overnamen. Tegenwoordig is Adfoblog een geaccepteerd zusje in de bloggersfamilie en die wordt er steeds vaker wel naar ons gelinkt. En dan hoef ik dus niet even de bron te vermelden. (Kijk, weer een reactie zonder linkje!) 😉
@Jeroen: goed zo. Hou dit vast! 😉
OK. Link jij ondertussen nog even naar Adformatie, Bright, Communicatie, Tijdschrift voor Marketing (zonder ‘de’), Adforesult en – nou, vooruit – Marketingtribune? 😉
Ik vind het natuurlijk enorm leuk om vermeld te worden met BlueAce, maar ik kreeg vanaf het begin al het gevoel dat wij er niet in thuis horen. Leuk om te lezen dat dat niet als een probleem wordt beschouwd verder. Ben toch benieuwd wat de andere marketing-specifieke bloggers er van vinden?
Ik blijf het jammer vinden dat mensen zoals ik genegeerd worden in die marcom lijst, alleen maar omdat ik in het engels blog 🙂 discrimidinges! 😉
Prima artikel verder!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!