De eindgebruiker zet Business Intelligence markt op zijn kop

27 maart 2003, 19:21

Is Business intelligence (BI) jarenlang gedreven door de techniek, nu neemt de gebruiker het heft in handen.

De behoefte onder beslissers aan Business Activity Monitoring (BAM) en de grote waardering voor gemakkelijk te raadplegen management dashboards brengen forse uitdagingen met zich mee op het gebied van data-integratie en datawarehousing. Informatie uit allerlei uiteenlopende bronnen moet bijeen worden gebracht; datawarehouses doorlopend, in real-time, geactualiseerd. Dat zijn enkele van de constateringen van Analist Rick van der Lans, op 19 maart in het Efteling Hotel gepresenteerd tijdens het druk bezochte relatie-evenement Return on Investment, Intelligence & Integration van Information Builders en iWay Software.

Van der Lans, Nederlandse autoriteit op het gebied van BI en directeur van adviesbedrijf R/20: ?Managers zijn dol op informatiedashboards, waarop ze in ??n oogopslag kunnen zien hoe alles gaat. Internet portals gaan die rol overnemen. BAM en Dashboards vergen zeer regelmatige updates van de informatie. Een keer per uur is al te traag; bedenk dat de meeste warehouses maar een keer per dag worden ververst. Real-time datawarehousing en real-time Extraction, Transformation and Loading (RETL) zijn nodig.? Van der Lans onderkent twee trends in BI: de keuze voor standaardproducten en de behoefte aan one-stop-shopping. ?Gebruikers realiseren zich dat de meeste BI-behoeften kunnen worden vervuld met standaardproducten. Ze willen geen zelfontwikkelde oplossingen meer. Verder kiezen ze totaaloplossingen van ??n leverancier. ?Best-of-breed? heeft afgedaan.? Hij stelt dat Information Builders en iWay Software uitstekend gepositioneerd zijn om op deze trends in te spelen. Robin de Witte, Country Manager Belgi? bij Information Builders haalde een Gartner-onderzoek aan: ?Bedrijven zullen in 2003 40 miljard dollar verspillen door losstaande BI-tools in te zetten.?

Norman Manley, VP Information Builders, voegde daar het volgende aan toe: “Onze Enterprise Business Intelligence oplossing gecombineerd met de broker independent integratie van iWay Software maakt Information Builders tot de ideale partner om het optimale te halen uit je beschikbare informatie.”

Integratie kwam verder ook aan de orde bij de presentatie van Patrick Duboys, EMEA Manager Microsoft.Net. iWay Software en Microsoft hebben een strategisch partnership; MS BizTalk leunt zwaar op iWay technologie. DuBoys stelde dat Enterprise Application Integration (EAI) een business issue van de eerste orde is. Hij gaf een aantal eenvoudige rekenvoorbeelden: ?Stel dat een bedrijf met een omzet van 2 miljard euro dankzij betere systeemintegratie in staat is drie dagen tijdwinst te boeken in het factureringsproces, dan belopen de rentevoordelen alleen al vele miljoenen. Hetzelfde geldt door vermindering van de voorraden als je eerder in staat bent op order uit te leveren.?

Op het evenement kwamen verder aan de orde partnerships (ESRI – Geografische Informatiesystemen; Real Solutions – financi?le toepassingen; Codit – EAI met BizTalk; Sonic – EAI), alsmede klantencases (TNO; Sociale VerzekeringsBank).

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!