De consument van de toekomst

De consument van de toekomst

De consument van de toekomstDe wereld verandert momenteel snel. Jonge consumenten zijn niet meer te vergelijken met consumenten van tien jaar geleden. Dat betekent ook dat marketeers consumenten anders moeten benaderen dan voorheen. Dat is niet gemakkelijk omdat de consument zich nu juist tekent door snel, verantwoordelijk, impulsief, maar ook kritisch gedrag.

Consumenten lijken zonder er veel aandacht aan te besteden precies te weten wat juist voor hen is. Dat maakt de consument van de toekomst bijzonder. Kritische weblogs en goede doelen volgen elkaar op. Allemaal interessante ontwikkelingen waar marketeers iets mee moeten doen. Maar wat?

Op donderdagmiddag 19 januari 2006 organiseert eYe in het World Trade Center Amsterdam de workshop De consument van de toekomst.

De workshop staat onder begeleiding van de volgende redactieleden van eYe: Hilde Roothart (Trendslator), Marie-Lou Witmer (Witmer Consultancy Brands en Trends), Jeannette van Zee (De Informatiekamer) en Caroline van Beekhoff (C marketingstrategie).


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Manman, net je inleiding marketing-voor-beginners-op-MBO-niveau gehaald? En toen met de slaap nog in je ogen je cursus open deuren intrappen en zweverig lullen te gelde gemaakt?!

    Vooral de zinsnede: "Ook hechten ze belang aan [...] de problemen" geeft een mooi kijkje in de menselijke ziel. Ook ben ik blij dat de consument van de toekomst zo bijzonder is - dit in tegenstelling tot de consument van het verleden.

    Het zal een dolle boel worden daar op 1/19 in het World Trace Center!

    geplaatst op
  • Die zin was inderdaad wel heel erg (inmiddels geschrapt). Vwb opleiding, ik heb gewoon scheikunde gestudeerd en jij? ;-)

    geplaatst op
  • De ietwat lullige reactie van AderKa ten spijt, een beetje plattitude is de aankondiging wel. Ik bedoel: wie heeft het nu nog over de veranderende consument die 10 jaar geleden heel anders was? Ja, de consument in 1950 was ook heel anders dan die in 1940. Of die in 1960. Bedrijven maketeers iets willen vertellen doen altijd wel heel erg hun best om ons te laten zien dat 'de wereld in beweging is'. Achterhaald verkoopinstrument lijkt me.

    En dan die tussenzin: "consumenten lijken (...) precies te weten wat juist voor hen is." Ach nee toch! Dat dachten die consumenten in de jaren zestig namelijk ook. Maar ondertussen zijn ze kuddedieren als geen ander. De omgeving mag dan wel veranderen, de menselijke psyche blijft onbeholpen en afhankelijk. En dat wisten Freud en Jung ook al.

    Het lijkt me, kortom, een bijeenkomst om te netwerken, niet om iets nieuws te horen.

    geplaatst op
  • Ik vind dat er wel degelijk iets veranderd is vergeleken jaren 60. Dankzij technologie. Interactie ... als dit! Op een blog reageren is toch iets anders dan een brief naar de krant of consumentenbond sturen?

    En ik denk dat dit echt een supermooie case voor de workshop is. ;-)

    geplaatst op
  • Dat bedoel ik: de middelen veranderen wel, maar dat was in de jaren 50 en zestig net zo (denk aan de opkomst van televisie en telefoon). Dat is iets heel anders als de stelling 'de consument verandert'. De mens past zich aan aan wat er op hem afkomt, maar in wezen blijft alles hetzelfde: de consument blijft hetzelfde, al eeuwen lang.

    geplaatst op
  • Rene, niet met je eens. Consumenten EN middelen veranderen continue. Marketeers zullen hun strategieen dan ook continue moeten aanpassen op consumenten EN middelen. De consument wordt in toenemende mate prosument en de middelen die hij (of zij) gebruikt om te prosumeren zijn in toenemende mate digitale media.

    geplaatst op
  • Tja Marco, dat ben ik -misschien verrast het je niet- weer niet met jou eens. Maar zo'n discussie vergt een ander platform dan een website denk ik.

    Ik doe een poging: natuurlijk verandert een consument, oppervlakkig beschouwd (de psyche van de mens is in eeuwen niet zo veel veranderd hoor en Maslow wordt onveranderd bewaarheid). Waar mijn bezwaar voornamelijk naar uitgaat is naar bedrijven die steeds maar tegen hun potentiële klanten roepen dat 'de consument van nu' heel anders is. Dat roepen ze namelijk al meer dan twintig jaar. Als loze reclamekreet.

    Natuurlijk heeft de consument meer keuzemogelijkheden en natuurlijk kan het nu ook digitaal, naast fysiek. Maar het gegeven dat die klantjes achter trends aan hobbelen, zelf geen keuze maken maar kijken wat bij hun persoonlijke imago past en groepsgedrag vertonen blijft onveranderd.

    Dus nogmaals: het is een verandering (verruiming zo je wilt) van mogelijkheden, niet van klantgedrag. Dat blijft: is het goedkoop, snel en word ik er beter van. Beetje kort door de bocht, dat begrijp ik, maar toch. Dus wat is er anders? Dat-ie meer weet?

    Ik heb tien jaar gelden al eens naar een toen befaamde spreker geluisterd die vertelde over consumentenmacht, de consument die het roer in handen zou nemen en dat soort zaken. Ondanks de sprong van de techniek is daar weinig van terecht gekomen. En voor de komende 10 jar zie ik daar eerlijk gezegd ook weinig in veranderen. Geef een mens de middelen en hij stelt zich metn afhankelijk op, dat is de consument.

    Maar ach.. wat lul ik nou: daar gaat de workshop over.

    geplaatst op
  • René, ondanks dat we het moeten doen met internet heb je prima uitgelegd wat je bedoeld en eerlijk gezegd ben ik het helemaal met je eens. De primaire behoeften van de consumenten zullen inderdaad niet veranderen. Het is de schil er omheen die in de loop der jaren verandert (o.a. door gebruik van andere middelen).

    En vwb de consumentenmacht, misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Ik denk wel dat je als adverteerder of als marketeer een bepaalde visie moet hebben en daarin moet geloven om jezelf verder te ontwikkelen en te profileren. Ik geloof niet in adverteerders en marketeers die star blijven vasthouden aan de modellen die ze hebben geleerd in hun studie. Ja, in de basis zullen die modellen niet veel veranderen maar het gaat juist om de schil eromheen waarmee je je als adverteerder of marketeer kunt onderscheiden. De Purple Cow zoals je wil...

    geplaatst op
  • Eens; informatie delen en 'verkopen' is zo oud als de mensheid ('k ben historicus), maar zo gemakkelijk met elkaar in contact komen, interactief informatie delen in deze vorm is lange tijd afwezig geweest. Dat gebeurde in de oertijd, archaische tijd en Middeleeuwen, maar is daarna langzaam aan verdwenen. De privesfeer kwam op. Sinds 19de eeuw werd informatie alleen nog lineair verspreid. Via boeken, kranten, magazines, tv, radio. Nu ook weer non-lineair. In cirkels. We gaan weer terug naar de oervorm. Met elkaar verhalen maken!

    Ik heb nog een idee: we stoppen met gebruik van het woord 'consument'. dat maakt het massa, onpersoonlijk; laten we het gewoon 'mensen' noemen. Ikzelf ben liever mens dan consument. Marketing is dan gewoon: merken en producten aan de man brengen.

    geplaatst op
  • O ja, nog iets toevoegen aan de laatste zin. ... op een menselijke en creatieve wijze. let's creating brands.

    geplaatst op
  • Of nog mooier: ... op een menselijke en creatieve eigen wijze.

    geplaatst op
  • Ik ben het helemaal met Rene eens dat de behoeften van consumenten (Maslow) universeel zijn en niet zo snel zullen veranderen. Alleen met de komst van de interactieve media hebben consumenten andere middelen in handen gekregen om invulling te geven aan die behoeften en ze te realiseren.

    Dat is nu precies het speelveld van de marketeer; zorgen dat de consument zijn of haar behoefte kan bevredigen en dan natuurlijk met het product dat de betreffende marketeer verkoopt.

    Dus de behoeftes van consumenten blijven gelijkt, maar de manieren die de consument gebruikt om die behoeften in te vullen verandert onder invloed van de interactieve mogelijkheden wel degelijk. En dus moeten marketeers hier op inspelen om marktaandeel te behouden/ te winnen.

    geplaatst op
  • Zoals zovelen maken marketeers niet het verschil tussen behoefte en motief. Door het motief te veranderen wijzigt ook de behoefte.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.